תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

מהלך המבחן של מבחן TOVA

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

מבחן TOVA (ראשי התיבות של Test Of Variables of Attention) הוא למעשה מבחן ממוחשב שמטרתו להעריך נוירולוגית את מאפייני ההתנהגות של הפרעות קשב, הפרעות ריכוז והיפראקטיביות. המבחן כולל סדרת מבחנים ממוחשבים קצרים המחולקים לשני חלקים בני כ- 11 דקות עבור כל חלק. נתוני המבחן עוזרים לבחון שלושה מדדים: התמדה של הנבדק במשימה, חוסר הקשב אצל נבדק במהלך משימה, אימפולסיביות של הנבדק בלחיצת כפתור. נהוג לערוך את המבחן בשעות הבוקר, זמן בו הנבדק שוהה במסגרת חינוכית וכך המבדק חופף לשעות הפעילות הרגילות של הנבדק ויכול לדמות באופן המדויק ביותר את המצב הטבעי של הנבדק במסגרת כמו בית ספר או מסגרת חינוכית אחרת. חשוב להגיע למבחן לאחר שינה רציפה בלילה ויש להפקיד לא לאכול או לשתות חומרים מעוררים לפני המבחן.

זמן המבחן

מבחן TOVA אורך כשעה וחצי כאשר הנבדק מתחיל בחלק הראשון האורך 21.6 דקות ועם סיום החלק הראשון של המבחן נוטל תרופה לקשיי קשב וריכוז (לדוגמה ריטלין), מחכה בין עשרים דקות לשעה וניגש לשלב השני של המבחן האורך גם הוא 21.6 דקות ובעצם חוזרים שוב על המבחן. במהלך ההפסקה בין שני חלקי הבחינה אסור לשתות משקאות מעוררים או לאכול מזון מעורר כדי לא להשפיע על תוצאות המבחן.

מבנה המבחן

מבחן TOVA כולל שני חלקים בני 10.8 דקות בדיוק. החלק הראשון של המבחן מודד את תשומת הלב של הנבדק בפעילות מונוטונית משעממת. הנבדק לוחץ על כפתור כאשר הוא מבחין באובייקט מסוג א’ ולא לוחץ על הכפתור כאשר הוא מבחין באובייקט מסוג ב’. הנבדק רואה על מסך המחשב ריבוע לבן במרכז המסך ומידי פעם מופיע ריבוע שחור המהבהב או בחלק העליון של המסך או בתחתית המסך. על הנבדק ללחוץ על כפתור כאשר הריבוע השחור מהבהב בחלק העליון של המסך בלבד. במהלך המבחן שוהה הנבדק בחדר ללא גירויים כדי שדעתו לא תוסח. עם סיום החלק הראשון של המבחן יוצא הנבדק למנוחה. כעת הוא רשאי לאכול ולשתות אך עליו להימנע מחומרים מעוררים כמו שוקולד, קפאין, קקאו, קולה וכו’. בזמן ההפסקה נוטל הנבדק תרופה, לרוב ריטלין, ועם סיום ההפסקה עורכים את המבחן שוב כאשר הפעם הנבדק נמצא תחת השפעת תרופה לטיפול בקשיי קשב וריכוז. מינון התרופה יקבע על פי רופא מומחה ובהתאם למשקל הגוף וגיל הילד או המבוגר הנבדק. בחלק השני ניתן להבחין האם התרופה עוזרת לנבדק בשיפור תוצאות המבחן.

סיום המבחן

עם סיום מבחן TOVA יכול הנבדק לצאת מהחדר. המבחן עצמו אינו גורם לבעיות או הפרעות כמו אי נוחות אך בגלל נטילת התרופה עלול הנבדק להרגיש חוסר תיאבון, כאב ראש קל, כאב בטן עמום או קופצניות ואנרגטיות יתר. הצוות המאבחן משווה את תוצאות המבחן ועורך סיכומי השוואה וכן ממליץ על המשך הטיפול לנבדק. סיכום המבחן נערך תוך שבועיים לרוב מרגע סיום המבחן ורק אז מתקיים מפגש בין ההורים או המבוגר בו מסיקים מסקנות ומציעים פתרונות בדמות נטילת תרופות או שיפור מיומנויות למידה באמצעים אחרים כמו למידה ורכישת טכניקות לימוד ופיתוח זיכרון.

עוד על: מבחן טובה

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה