תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

מה בדיקת לקויות למידה יכולה לשלול?

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)


חשוב להבין, שאחד התפקידים המרכזיים ביותר של בדיקת לקויות למידה הוא לא רק לאשר שקיימת סוג של לקות, ושיש צורך בעוד אבחון או טיפול, אלא יש לה תפקיד אחר מרכזי מאד: בדיקת לקויות למידה באה לשלול כל בעיה אחרת שיכולה לגרום לבעיה בתהליך הקליטה והלמידה. אבל מה בעצם יכול להפריע לאנשים ללמוד, חוץ ממקרים של לקויות למידה?

צריך לעשות סדר במונחים. בדיקת לקויות למידה באה לראות האם יש הפרעה נוירו-התפתחותית. זוהי הפרעה ביולוגית לכל דבר, שנולדים איתה, והיא לא מתפרצת בשום שלב – אלא לאדם שיש אותה לאורך כל ימי חייו, ולעתים היא בולטת יותר או פחות, בהתאם לסיטואציה שבה האדם נמצא. זו הסיבה, שכמעט ולא עושים בדיקת לקויות למידה לילד בגן טרום חובה – כי אז אין כמעט שום כישורי למידה שנדרשים ממנו (למעט מקרים של לקויות דיבור וקליטת שפה).

מה עוד יכול להשפיע?

לעומת זאת, יש עוד שורה ארוכה מאד של בעיות שיכולות לגרום ללקות למידה. בין הבעיות הללו אפשר לציין כמובן הפרעות התנהגותיות מסוימות, ובעיות הדורשות טיפול פסיכולוגי דווקא, ולא טיפול נוירולוגי. חשוב להסביר, כי לעתים יש הפרעות ביולוגיות גרידא שגורמות לאדם קשיים. לכן, לפני שהולכים אל בדיקת לקויות למידה, רוב המכונים ימליצו או אף ידרשו לבצע בדיקות רפואיות מקדימות – בדיקות דם בעיקר. לעתים בדיקת לקויות למידה תסביר לכם, כי דווקא מחסור בויטמינים או בייצור ברזל גורמים לתחושת עייפות וחוסר יכולת להתרכז, ולא מדובר כלל בהפרעה נוירולוגית.

כמובן, שכל בדיקת לקויות למידה צריכה גם לשלול שורה ארוכה של בעיות רפואיות אחרות. ילד שמתקשה לקרוא, לאו דווקא יעשה זאת כי יש לו דיסלקציה, אלא אולי פשוט כי יש לו ליקוי ראיה מסוים, שנחשב מורכב ולא ניתן לגלות אותו בבדיקה הפשוטה שעושים ליל בגיל 6. לעתים, בדיקת לקויות למידה תראה לכם, שלילד אין שום בעיה בקליטה של מידע שנשמע, עיבודו והבנתו – אלא יש לו פשוט בעיית שמיעה, והוא פשוט לא מסוגל לשמוע חלקים ממה שנאמר לו.

זה אולי נשמע לכם קצת קיצוני – האם יכול להיות שילד הוא עיוור או חירש, אבל במקום זה שולחים אותו אל בדיקת לקויות למידה? חשוב להבין שלבעיות כאלו יש דרגות ורמות (ממש כמו שיש לקויות למידה ברמות שונות), ולכן לעתים כשהן ברמה קלה יחסית, הן מסווגות בטעות בתור לקויות למידה, אך בדיקות מכינות לפני בדיקת לקויות למידה, או חלק מסוים מהבדיקה עצמה יחשפו בעיה אחרת.

למה הבדיקה צריכה להיות מדויקת?

אבל מהם בעצם ההשלכות של בדיקת לקויות למידה, ולמה חשוב לדייק כל כך בתוצאות שלה? אחרי הכל, מה יקרה אם בדיקת לקויות למידה תסווג נבחן כבעל לקות למידה כאשר הוא לא באמת כזה? הרי מה כבר הנזק אם בעקבות בדיקת לקויות למידה, אותו אדם יקבל קצת תוספת זמן במבחן, או הקראת מבחן בע”פ – לא נראה שיש בכך בעיה מסוימת.

כאן חשוב להסביר, כי התוצאות של בדיקות לקויות למידה חייבות להיות מדויקות לחלוטין, משום שפעמים רבות, בעקבות בדיקת לקויות למידה מציעים שורה ארוכה מאד של טיפולים, ולא רק שורה של הקלות. הדבר נפוץ בעיקר, כאשר שולחים נבדק אל בדיקת לקויות למידה בעקבות חשד להפרעות קשב וריכוז. הטיפול בהפרעות אלו, הוא בעיקרו טיפול תרופתי – באמצעות תרופת הריטלין המפורסמת. כמו כל תרופה באשר היא, אם ריטלין ניתן לאדם שאין לו הפרעת קשב או ריכוז, ברור שהדבר לא ישפיע לטובה על הגוף – שכן תפקיד הריטלין הוא לייצב את המצב, ואם הוא ניתן לגוף יציב (ממש כפי שהוא ניתן במינון גבוה מידי), השפעתו תהיה שלילית. לכן, כשהולכים היום אל בדיקת לקויות למידה חשוב ללכת למקום מקצועי בלבד, בעל ניסיון בתחום, שייתן לכם תוצאות מדויקות.

תוצאות של בדיקת לקויות למידה שנעשית במכון מקצועי ומנוסה יכולות לעשות את ההבדל בין תחושת תסכול נמשכת לבין שיפור המיומנויות השונות בדרך לאיכות חיים טובה יותר.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה