תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

מה עובר על הסובלים מADHD ?

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

מה עובר על הסובלים מADHD ?
ADHD או הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות היא הפרעה שנובעת מהתפתחות לא תקינה של מערכת העצבים המרכזית. שמה העברי, הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (או בלשון העם – הפרעות קשב וריכוז) עלתה לכותרות פעמים רבות בשנים האחרונות עם עליית השכיחות של התופעה בילדים ועם ריבוי המקרים המאובחנים במבוגרים באופן ספציפי. ישנה ביקורת רבה שמופנית כלפי העלייה בשכיחות התופעה וישנם הגורסים כי מדובר בתהליך של אבחון יתר או ברצון “לסמם” את הילדים במקום להקשיב לצרכים הרגשיים שלהם ולמלא אותם.
ישנם תסמינים רבים בהם יכולה ההפרעה הנפוצה הזו להתבטא (המחקרים מצביעים על שכיחות של בין 5-15% בכלל האוכלוסייה). אדם הסובל מADHD ובמיוחד אדם בוגר שלא אובחן כילד, מסוגל להגיע למצב בו הדימוי העצמי שלו נמוך, הקשרים החברתיים שלו מצומצמים, מערכות היחסים הרומנטיות שלו מעטות ונדירות, הוא לא מסוגל למצוא את עצמו בשוק העבודה ואף גרוע מכך. חשוב להבין שמדובר על הפרעה שההתמודדות היומיומית עם התסמינים שלה אינה פשוטה כלל וכלל.

שיחה קלה, האמנם?
אדם שההפרעה מתבטאת אצלו ביתר שאת באימפולסיביות, יתקשה מאד לנהל שיחה קלילה עם אדם אחר. לרוב הלוקים בהפרעה שמאופיינים באימפולסיביות גבוהה יתקשו לחכות לתורם בשיחה ולרוב יתפרצו לדברי הדובר השני. מן הצד אדם כזה יכול להיראות לא קשוב, לא סבלני, אגואיסט או אפילו יהיר. לרוע המזל, הטעות הרווחת הזו מתרחשת לא אחת. במידה והצד השני בשיחה היה מודע לקשיים שחווה הלוקה ב ADHD, הכל היה נראה אחרת.

למה אתה לא יושב בשקט?
אנשים רבים כמו גם ילדים שאצלם ההפרעה מתבטאת ביתר שאת בהיפראקטיביות מתקשים מאוד לשבת במנוחה. חוסר השקט התנועתי מתבטא ב”רגליים עצבניות” בחוסר יכולת לשבת במקום אחד למשך זמן יחסית קצר, חוסר יכולת להתרכז ללא משחק בחפצים קטנים, תזוזה בלתי פוסקת בכיסא ועוד. גם כאן, מבלי להכיר את התופעה, האדם הסובל מן ההפרעה עשוי להיראות חסר סבלנות או עצבני וילדים שסובלים ממנה עשויים להיות מתויגים כילדים שובבים במקרה הטוב או ילדים “מופרעים” במקרה הרע.

ישנם עוד עשרות תסמינים שיכולים להופיע באלו שסובלים מן ההפרעה וכל אחד מהם מוביל לדעה קדומה על האדם שלוקה בהם. לעתים מדובר בחוסר יכולת להתמקד בגירוי אחד שמוביל למשחק בטלפון תוך כדי שיחה ולעתים בילד שלא מסוגל להקשיב למורה כי הוא לא מסוגל להתעלם מהמזגן. הנקודה שברצוננו להעביר היא כי הקשיים שחווים אינדיבידואלים עם ADHD הם קשים ומורכבים. עשו את הדבר הנכון, למדו לזהות את התסמינים ואל תהפכו את החיים שלהם לקשים יותר.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה