תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

מידע אודות בדיקת טובה

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

מידע אודות בדיקת טובה

מהי בדיקת טובה מקצועית ומקיפה ומי רשאי להעביר אותה

לקויות למידה הן קשיים לימודיים. הרקע ללקויות אלו הוא נוירולוגי ומתבטא בדיסלקציה, דיסגרפיה, קשיים בריכוז, היפראקטיביות, קשיי שפתיים, התנהגותיים ועוד. לעתים תהיה לקות הלמידה מאופיינת באחד מתסמינים אלו, ולעתים בכולם. ילדים חווים קשיים רגשיים רבים מתוך מקום שחש כשלון, כשונה מחבריו לכתה ותעצומות הנפש הן רבות.

מתחילים לזהות את הקושי

בעבר, לא היה מקום רב למונחים כמו לקויות למידה. כתוצאה מכך, ילדים רבים שהיו להם לקויות למידה, נתפסו כעצלנים, איטיים או שובבים מאד. כיום, לאחר מבחנים ומבדקים מעמיקים, יש מקום ללקויות הלמידה, הן מוכרות, מאובחנות והחשוב ביותר, יש גם דרכי טיפול שיסייעו לילד.
לקויות למידה באות לידי ביטוי בדיסלקציה שהיא קושי בקריאה, זאת מאחר והילד מתקשה לראות את האות או המספר כסמל. הוא רואה מכלול המרכיב תמונה ולא מצליח לבודד אותיות מתוך מכלול זה. כמו כן מתקשה הילד בכתיבה- דיסגרפיה. לקות למידה זו נובעת בשל קשיים מוטוריים באחיזת העפרון וחוסר יכולת לחבר אותיות לכלל מילים, מאחר והאותיות “מתערבבות” במהלך הכתיבה ויוצרות בלבול. מכאן מתחילות ששגיאות הכתיב, גם בשל קשיים בזכרון מילים, גם כאלו שכבר נלמדו בעבר. מאפיינים נוספים של לקויות למידה הם הפרעות קשב וריכוז המאופיינים בחוסר ריכוז, שינויים חדים במצב הרוח, חוסר יכולת לעמוד בביצוע מטלות מורכבות או ארוכות, תזזיתיות וכדומה. גם קשיים מוטוריים מאובחנים כלקות למידה ומאופיינים בסרבול וחוסר יכולת לבצע פעולות גופניות, וכן דיסקלקוליה- קשיים בביצוע פעולות חשבוניות, אשר בדומה לדיסלקציה, קיים קושי לזהות אותיות ולהתייחס אליהם כאל סמל ולא כאל חלק מתמונה מבלבלת.
לקויות למידה גורמות גם לקשיים התנהגותיים, הנובעים מתסכול רב, מתחושות אשמה ומדימוי עצמי נמוך. לקויות למידה ניתנות לאבחון, וכשקיים שמץ של חשד כי אכן מדבור בלקויות למידה, חשוב מאד לגשת לאבחון מקצועי.

אבחון מקצועי מקיף

בדיקת טובה היא שיטת אבחון הנערכת לילדים או למבוגרים שיש להם לקויי למידה, או חשד לקיומן של אלו. מבחן זה הוא הנפוץ ביותר כיום ומתמקד בעיקר בהפרעות קשב וריכוז.
בדיקת טובה כוללת סדרה של מבחנים שמטרתן לזהות ולקבוע אם אכן מדובר בהפרעות קשב וריכוז או לקויות למידה אחרות. המבחן נערך בהתאם לגילו של הנבדק ומותאם לו. הוא כולל סדרת מבחנים בחשבון, בהבנת הנקרא, בכתיבה, בפירוש ציור או תמונה, אבחון רמת האימפולסיביות של הנבדק, שורה של מטלות הבודקת את העקביות של הנבדק ויכולתו להתמיד במשימה, סבלנות, זמני התגובה שלו בביצוע המטלות ועוד. לאחר האבחון הארוך, הכולל גם פגישה מקדימה עם ההורים, במידה והנבחן הוא ילד, קבלת רקע או המלצות מהגורם המחנך, נפגש הילד גם עם פסיכיאטר או נוירולוג ולעתים עם שניהם. אם יומלץ מתן תרופות כגון ריטלין, בסמכותו של פסיכיאטר או נוירולוג מומחה בלבד לתת המלצה זו.

מתחילים לעבוד

לאחר הבדיקה מתקבלות המסקנות. במידה והילד אובחן כסובל מהפרעות קשב וריכוז, או לקת למידה אחרת, מקבלים ההורים הנחיות והמלצות לטיפול, שמטרתו לסייע לילד להשתלב חברתית, לימודית ורגשית, טוב יותר, להצליח להתרכז ולפתח מיומנויות לימודיות שיסייעו לו בהמשך. הטיפול יכול להיות באמצעות תרפיה, פסיכותרפיה, ריפוי בעזרת בעלי חיים, אומנו וכדומה. ההמלצה יכולה להיות גם על מתן תרופות כגון ריטלין. תרופה זו משמשת במצבים של הפרעות קשב וריכוז ומטרתה לאזן חומרים המופרשים בגופינו ולווסת אותם, כך שהילד יהיה מסוגל להתרכז יותר, ולמתן את ההיפראקטיביות שלו.
בדיקת טובה היא קבילה גם מול מערכת החינוך. עם קבלת תוצאות האבחון, מקבל הילד שורה של הקלות, כמו הארכת זמני בחינות, בחינות בעל פה במקום בכתב, שיעורי עזר ואפילו החלפת בחינת בגרות במתמטיקה, במקצוע אחר.

 

קראו עוד;

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה