תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

לקויות למידה

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

לקויות למידה

לקויות למידה הן קבוצה של לקויות התפתחותיות. לקויות אלה פוגעות בכישורי הלמידה הבסיסיים של האדם (קריאה, כתיבה ויכולות חשבוניות), ובעצם מפריעות לו לרכוש ידע ומיומנויות ברמה התואמת את המצופה מבני גילו, רמתו והמשאבים העומדים לרשותו. המאפיין המרכזי של האדם הסובל מלקות למידה הוא פער בין תפקודו הלימודי והישגיו לבים הנורמות הסטטיסטיות של הקבוצה בה הוא לומד. בגלל שהלקויות לרוב מתגלות במפגש עם מערכת החינוך, מקובל לחשוב שהן רלוונטיות רק עבור ילדים בגילאי בית הספר והאקדמיה, אך למעשה, הלקויות הן כרוניות וממשיכות ללוות את האדם גם בהמשך החיים. כיום יש קונצנזוס בקרב אנשי מקצוע לפיו לקויות למידה נובעות מגורמים נוירולוגיים- התפתחותיים מולדים. הלקויות הן הטרוגניות, כלומר קיימת שונות בתפקוד בין ילדים הסובלים מהן, ואדם אחד יכול לסבול מלקות אחת או מכמה לקויות במקביל.

ההיבט הרגשי והחברתי של לקויות למידה- מדוע כל כך חשוב לטפל בילדים לקויי למידה?
נכון הדבר שהפגיעה המרכזית שלקות למידה גורמת היא בתפקוד הלימודי, אולם זהו רק חלק קטן מן התמונה. בגלל שלקות הלמידה מתבטאת רק בתחום לימודי מסוים (למשל- חשבון), היא בלתי נראית לעין. בניגוד ללקויות נרחבות יותר (כמו פיגור שכלי או נכויות גופניות), ילדים לקויי למידה מתפקדים באופן תקין כשהם לא נדרשים להתמודד עם חומר מסוים. כתוצאה מכך, הסביבה עלולה לעתים קרובות “לפספס” את הקושי שהתלמיד מפגין ולתייג אותו כעצלן או סרבן. תיוג זה, יחד עם הסטוריה ארוכה של כישלונות וקשיים שבד”כ מלווה תלמידים אלו, עלולים להגביר את התחושה של התלמיד כי הוא מאכזב את הוריו ומוריו וכי הוא פחות טוב ומוצלח מחבריו לכיתה. מכאן, שתלמידים אלה חשופים ומועדים יותר לתסכול ופגיעה בדימוי העצמי שלהם, ולכן לטיפול בלקות יש חשיבות שהיא הרבה מעבר לצורך לימודי.

טיפול בלקויות למידה
חשוב לציין שלקות למידה, בהיותה מולדת וכרונית, אינה ניתנת לריפוי. האדם לקוי הלמידה תמיד יהיה לקוי למידה. עם זאת, אין פירוש הדבר שיש להשלים עם המצב כמו שהוא ואין סיבה שהלקות תמנע מהאדם לממש רצון כלשהו. דרכי הטיפול בלקות הן מגוונות, ועשויות לכלול סוגים שונים של הוראה מתקנת (הן להתמודדות עם פערים בחומר והן ללימוד דרכי עבודה ואסטרטגיות למידה יעילות) או הקלות שונות בבית הספר. במכון אותיות אנו עוסקים בהוראה מתקנת עם תלמידים ממגוון רמות של תפקוד לימודי, תקין או לקוי. כמו כן, אבחונים הנערכים במכון מוכרים על ידי מערכת החינוך לצורך מתן הקלות לתלמידים אלה. יחד, אנו מסייעים לתלמיד לזכות להזדמנות לה הוא ראוי לממש את הפוטנציאל הלימודי שלו ולעקוף את המשוכה שהלקות מציבה בפניו.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה