תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

מכון האביב – טיפול בהפרעות קשב וריכוז

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

מכון “האביב” הינו מכון טיפולי מוביל במרכז הארץ ובו מתבצע מגוון רחב של אבחונים וטיפולים כולל אבחוני קשב וריכוז.

הפרעת הקשב והריכוז מתוארת כהפרעה נוירולוגית גנטית שכיחה של הילדות שנמשכת תקופה ארוכה וניתנת לטיפול. משרד הבריאות קבע  כי  מדובר בהפרעה משמעותית אשר במידה ולא תטופל צפויה לגרום נזק קשה לתפקודו של האדם ולבריאותו. הפרעת קשב וריכוז  מתאפיינת בדפוס עקבי של חוסר קשב ו/או היפראקטיביות/אימפולסיביות. הפרעת קשב וריכוז מתגלה לרוב בגילאי הגן או בכתות הנמוכות של בית הספר היסודי. כיום ידוע כי בין 8% ל10% מהילדים בגילאי 4 עד 17 מאובחנים כבעלי הפרעת קשב וריכוז וההערכה היא שכ 80% מהם יסבלו מהסימפטומים בגיל ההתבגרות וגם בבגרותם. הפרעת קשב וריכוז עלולה להשפיע על ההתפתחות הרגשית של הילדים ועלולות להיות לה השלכות משמעותיות על התפקוד בתחומים השונים: האקדמי, החברתי והמשפחתי.

אבחנה של הפרעת קשב וריכוז מבוססת על קריטריונים אובייקטיבים המופיעים בDSM IV, וכוללים 18 סימפטומים. מתוכם תשעה העוסקים בקושי לשמור על קשב מתמשך, לעקוב אחרי הוראות ולהתעלם ממסיחים. 6 סימפטומים מתמקדים בהיפראקטיביות ו 3 נוספים באימפולסיביות,  כולל קושי בעיכוב תגובה, רמת פעילות גבוהה, רמת תגובתיות גבוהה, קושי להמתין לתורם והתפרצות לדברי אחרים.

 בעת קביעת האבחנה חובה להתייחס למשתנים נוספים:

1.יש לוודא שעוצמת הסימפטומים אינה מותאמת לשלב ההתפתחותי

2. הסימפטומים קיימים לפחות 6 חודשים

3. הסימפטומים הופיעו לפני גיל שבע

4. קיימים  קשיים בשתי מסגרות לפחות

אבחון מוקדם וטיפול מתאים יאפשרו למנוע נזקים עתידיים בהישגים לימודיים  ובהתפתחות הרגשית  והחברתית. ילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז נמצאים בסיכון גבוה לפתח קשיי התנהגות שנובעים מאימפולסיביות בתגובות ההתנהגותיות. כיום ישנה מודעות גדלה והולכת להפרעת הקשב והריכוז ולהשלכותיה, אך עדיין קיים תת אבחון בגיל הרך ובכיתות היסוד. ילדים בעלי אינטליגנציה גבוהה שסובלים מהפרעת קשב וריכוז ללא היפראקטיביות נמצאים בקבוצת סיכון להיעדר אבחון מוקדם משום שישנו קושי לאתר אותם.  היות והדרישות האקדמיות בכיתות היסוד אינן גבוהות, היכולות השכליות הגבוהות שלהם מאפשרות פיצוי לקשיי הקשב והריכוז. ילדים אלה נמצאים בסיכון לפתוח קשיים רגשיים חברתיים והתנהגותיים בעתיד, בעיקר בשל הפער בין היכולות הקוגניטיביות שלהם לבין יכולת הביצוע.

דר’ מירה גינזברג, חברה בצוות הרפואי של המכון והינה בעלת מומחיות כפולה: נוירולוגיית ילדים והתפתחות הילד, מה שמאפשר לה ראייה ייחודית ורחבה על כל תחומי החיים של הילד או המבוגר שנבדק על ידה. דר’ גינזברג מבצעת את האבחונים הקליניים בתחום הקשב והריכוז כמו גם אבחונים התפתחותיים וחוות דעת שנייה בתחום האוטיזם. המומחיות והניסיון הרב שהיא מביאה אתה מאפשרים לה לבצע אבחון מקצועי ומעמיק ולתת המלצה על המינון המדויק של הטיפול התרופתי, אצל ילדים, נוער, סטודנטים ומבוגרים הסובלים מהסימפטומים. 

במכון האביב  אנו מבצעים גם אבחונים ממוחשבים כגון ה TOVA  וה BRC אשר נותנים תוצאות אובייקטיביות ,ומאפשרות לחדד את האבחנה ולבחון את יעילות הטיפול התרופתי.

החזון שלנו במכון האביב,  הינו לתת מענה אבחוני וטיפולי מקיף.בתחום הקשב והריכוז הטיפול חייב להיות כוללני ומשולב. לכן כאשר ילדים או בני נוער מאובחנים אצלנו כבעלי הפרעת קשב וריכוז, במידת הצורך יוצע טיפול תרופתי בשילוב עם טיפול התנהגותי רגשי, הדרכת הורים, התערבות בבית הספר וכו’. הוכח שטיפול מערכתי הינו הטיפול היעיל ביותר במצבים של הפרעת קשב וריכוז , לכן אנו מאמינים בשילוב של טיפול תרופתי עם טיפול תומך בבית ובבית הספר. בהתאם לצורכי המטופל נציע טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT), טיפולים בתרפיה באמנויות, הדרכת הורים וטיפולים בחדר הסנוזלן (חדר לבן,  לגירוי רב חושי). במידת הצורך נציע טיפולי רפלקסולוגיה ושיאצו שנמצאו כיעילים לצורך רגיעה וויסות רגשי.

 כאשר מבוגרים מאובחנים אצלינו כבעלי הפרעת קשב וריכוז, במידת הצורך יוצע טיפול תרופתי אך היות וזו אינה תרופת קסם יהיה צורך לעיתים לשלב טיפול רגשי התנהגותי , “Brain Training“, אימון פרטני או קבוצתי או טיפול מקבוצת הרפואה המשלימה.

בקרוב תיפתח תכנית ייחודית למבוגרים בעלי הפרעת קשב וריכוז שבה נציע אימון (Coaching) קבוצתי ופרטני.

למכון האביב הסכמים עם כללית מושלם וחברות הביטוח

 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה