תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

קשב וריכוז – הוראה מתקנת

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

מכון חיבורים הוא מכון לטיפול ואבחון פסיכולוגי הממוקם בנמל תל אביב. המכון מעניק שירות לפונים ממגוון גילאים ורקעים, באופן פרטני, זוגי, משפחתי או קבוצתי. עבור כל פניה למכון, נערכת פגישת אבחון אישית שמטרתה לעמוד על מהות הקשיים והמצוקות שהביאו לפניה, ולהתאים עבור הפונה/ים את הטיפול המיטבי עבורו/ם. מכון חיבורים מאויש על ידי צוות רב מקצועי מנוסה, הכולל פסיכולוגים קליניים, פסיכותרפיסטים, פסיכיאטר ומאבחנים דידקטיים, כולם פועלים במגוון גישות ומוכשרים במתן מענה לטווח רחב של בעיות וקשיים.

הוראה מתקנת- מדוע?
הוראה מתקנת נועדה (כפי שמרמז שמה) לסייע בתיקון קשיים ופערים בתחום הלימודי בקרב תלמידים. 
תלמידים הזקוקים להוראה מתקנת בד”כ מפגינים קשיים הקשורים בלקות למידה.

לקויות למידה הן קבוצה של לקויות התפתחותיות שבמהלכן נפגעות יכולות הלמידה הבסיסיות (בתחומי הקריאה, הכתיבה והחשיבה המתמטית). הלקויות הן מולדות וכרוניות, ובעוד שניתן לסייע לסובלים מהן לשוב לתפקוד לימודי תקין, חשוב לזכור שהן אינן משהו ש”נרפאים” או “מחלימים” ממנו, וכי הן תמשכנה ללוות את האדם לכל אורך חייו. כאמור, אין פירוש הדבר שאדם זה יהיה מוגבל, ולמעשה אם יזכה לסיוע הנדרש- יוכל לתפקד כמו כל אדם אחר. לקויות למידה הן תחום הטרוגני, כלומר קיימת שונות רבה ברמת התפקוד והתמונה שמציגים תלמידים שונים הסובלים מלקויות שונות, וכן תלמיד אחד יכול לסבול ממספר לקויות או מלקות אחת. עקב הטרוגניות זו, חשוב מאוד לערוך אבחון מעמיק על מנת להבין לעומק מהי תמונת הקשיים שמציג התלמיד שאנו פוגשים. המאפיין הבסיסי של תלמיד לקוי למידה הוא תפקוד נמוך מהתפקוד המצופה ממנו, בהתאם לנורמות המאפיינות את קבוצת הגיל שלו, והרקע החינוכי שהוא מגיע ממנו.

באבחון הדידקטי, שהוא הכלי המרכזי לאיתור לקויות הלמידה נבדקות היכולות הבסיסיות (קריאה, כתיבה וחשבון), וגם שורה של יכולות קוגניטיביות שיחד מהוות את פרופיל היכולת של התלמיד בתחום הלימודי. אלה כוללות יכולות תפיסה (חזותית, שמיעתית, מרחבית), תפקודי זיכרון (לטווח קצר או ארוך), תפקודי שפה, יכולות גרפו-מוטוריות וסגנוטן העבודה (קצב, התארגנות, בקרה על טעויות וכיוב’). לעתים, בהתאם למה שעולה מהמפגש עם התלמיד או ממידע המגיע מהוריו ומוריו, עשוי לעלות חשד שחלק מהקושי נובע דווקא ממקור רגשי, או שצוקה רגשית מלווה את הקושי הלימודי (ולאור התסכול הרב והפגיעה בדימוי העצמי שעשויה להיות מנת חלקם של תלמידים מתקשים, יש יסוד סביר להניח שחשד זה הוא מוצדק), ואז המאבחן עשוי להציע עריכת אבחון פסיכודידקטי, המתבונן גם במצבו הרגשי של התלמיד ומבצע הערכה של קשייו בתחום זה.

הוראה מתקנת ניתנת על ידי אנשי מקצוע בעלי השכלה אקדמית בתחומי החינוך המיוחד ולקויות הלמידה. תכנית ההוראה המתקנת נבנית במטרה לייצר תכנית לימודים המותאמת באופן מירבי לתלמיד, ומביאה בחשבון הן את נקודות הקושי והחולשה והן את תחומי החוזק והיכולת שלו. התהליך האבחוני הקודם לבניית התכנית מאפשר למורה להוראה מתקנת למקד את מטרות התכנית בקשיים שהתלמיד מפגין, ולעשות שימוש בתחומים החזקים שלו, גם כקרש קפיצה לרכישת מיומנות בתחומים קשים יותר, וגם ככלי להענקת חוויה של הצלחה ויכולת לתלמיד.

הוראה מתקנת
במכון חיבורים מוענקים שירותי אבחון דידקטי ופסיכו דידקטי במסגרת מכון יריב (שהוא אגף של מכון חיבורים). המכון מנוהל ע”י איילת יריב, מאבחנת דידקטית ויועצת חינוכית מוסמכת. הוראה מתקנת במכון ניתנת באופן פרטני, ובנוסף מוצע לפונים מכיתות ח’ ומעלה קורס בן 8-12 מפגשים בנושא אסטרטגיות למידה. כל הטיפולים במכון פותחו מתוך חשיבה מעמיקה על הקשיים איתם מתמודדים תלמידים מתקשים, וניסיון לסייע לתלמידים אלה לשפר את מצבם הלימודי ודרך כך גם את איכות חייהם.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה