תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

קרת – אבחון BRC

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

מהי הפרעת קשב וריכוז, ומדוע חשוב לאבחן אותה?

 הפרעת קשב וריכוז הינה הפרעה התפתחותית, במסגרתה נפגעים תפקודים קוגניטיביים שונים, המרכיבים את שנהוג לכנות “קשב”. ההפרעה משליכה על היכולות: להתרכז ולהתמקד לאורך זמן, “לפצל” קשב בין מטלות וגירויים (“מולטי- טסקינג”), להימנע מהיסח דעת במטלות שונות וכיוב’. לעיתים קרובות ,ההפרעה מלווה בהתנהגות אימפולסיבית והיפראקטיבית.

חשיבותם של אבחון וטיפול נכונים נעוצה בהשפעות הנרחבות של ההפרעה.
בראש ובראשונה, ההפרעה פוגעת בתפקוד הלימודי של האדם הסובל ממנה, והוא מתקשה ללמוד חומר לימוד באופן קוהרנטי, להשתתף בשיעור ולהיבחן כפי שמצופה מתלמידים אחרים בקבוצת הגיל שלו (בגן, בבית הספר היסודי, בתיכון, בצבא או באקדמיה). בנוסף לקושי הלימודי, להפרעת קשב וריכוז השלכות רגשיות משמעותיות: בתור ילדים, הסובלים מהפרעת קשב וריכוז נושאים עמם לרוב מטען כבד של כישלונות ואכזבות, לצד מסר מהוריהם, אנשי חינוך וגם חברים, הרואה בהם מעייפים וקשים להכלה. כל אלה מציבים את אלו כמועדים לתסכול עמוק ולפגיעה בביטחון העצמי. בניגוד למה שמקובל לחשוב, ההפרעה אינה “נעלמת” עם הגיל, והיא מלווה את הסובלים ממנה גם לאחר שנות הלימודים.
בקרב בוגרים, ההפרעה מאופיינת בקושי עם לוחות זמנים, קשיים ביחסים בינאישיים (בעבודה, בחברה או בזוגיות), נטייה להיכנס לעימותים וקושי להוציא לפועל בהצלחה תכניות שונות. כל הסיבות האלו מצביעות על החשיבות של אבחון במידה וקיים חשד לקשיי קשב וריכוז.
אנו בקליניקת “קרת” רואים בכך צעד ראשון לשיפור איכות חייו של הסובל מההפרעה. כמו-כן, ההבנה את בסיס ההפרעה כוללת השקפה של “רצף” בראי ההפרעה, תוך הסתכלות על דרגות חומרה, סגנון ההפרעה (חזותית, שמיעתית, מקור רגשי וכד’), מימד התפתחותה והמלצות טיפוליות תואמות. מכאן כי האבחון איננו נועד אך לקבוע על קיומה של ההפרעה, אלא להבין את ביטוייה והשפעתה על חיי היום יום, באופן משתנה, בין כל מאובחנת ומאובחן.

אבחון ממוחשב להפרעת קשב וריכוז BRC:
הוא אבחון ממוחשב לתפקודי הקשב והריכוז ונמצא בחזית הטכנולוגית של הפרעות קשב בקרב אבחונים נוירו- קוגניטיביים. אבחון זה נבדק בעבר ונמצא כבעל תקפות ומהימנות גבוהים, והוא מצוי בשימוש בארה”ב, אירופה ואוסטרליה. ומאושר על ידי רשויות הבריאות של מדינות אלה. האבחון בודק את תפקודו של המאובחן במספר תחומים קוגניטיביים, ביניהם זיכרון מרחבי-חזותי, קשב מתמשך, הסטת קשב, ביצוע במטלות סנסו- מוטוריות, מטלות מילוליות ופונקציות ניהוליות..
באמצעות האבחון, מתקבל פרופיל הממפה את נקודות החוזק ואת הקשיים של המאובחן. על בסיס פרופיל זה ניתן לבנות את תכנית הטיפול המתאימה. לאחר ניתוח תוצאות האבחון נקבעת פגישה עם המאובחן (ובמקרה של מאובחן קטין- בהשתתפות הוריו), בה נמסרות לו תוצאות האבחון. בפגישה השלישית והמסכמת ניתנות ההמלצות לטיפול והתאמות תפקודיות נגזרות (בדרך-כלל ברמה האקדמית). המלצות אלו יכולות לכלול ייעוץ או טיפול לשיפור מיומנויות הלמידה, וכן התאמות שונות במסגרות בהן לומד המאובחן (למשל- שינויים באופן ההיבחנות). בצוות “קרת” אנו רואים באבחון המקיף כלי יעיל ומשמעותי בסיוע בדרך להתמודדות והתגברות על הקשיים הרבים, אשר מציבה הפרעת הקשב והריכוז.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה