תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

מכון רביב – מוכנות לכיתה א

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

הורים ואנשי חינוך מתחום הגיל הרך עסוקים מזה דורות בשאלת המוכנות לכיתה א’. מה מגדיר ילד כלשהו כמוכן ללמידה, בעוד עמיתו לגן מוגדר כלא מוכן? בכל הנוגע ללמידה, רווחת התפיסה כי מה שמכין ילדים לכיתה א’ באופן הכי טוב הוא חשיפה למיומנויות בסיסיות של קריאה, כתיבה וחשבון, ותרגול רב ככל האפשר של מיומנויות אלה. ממצאים מהשנים האחרונות מעידים על האפשרות שגישה זו היא מוטעית. כדי להבין מה נדרש מאתנו על מנת להיות מוכנים לכיתה א’, עלינו קודם להבין כיצד פועל מוחנו בשני הקשרים: האחד הוא קריאה ולמידה, והשני- תפקודי קשב וריכוז.

קריאה ולמידה

קריאה היא הבסיס ללמידה. על מנת שתתרחש למידה יעילה (בכל המקצועות- גם בתחומי החשבון), על התלמיד לפתח מסלולים מוחיים ועצביים הנדרשים לעיבוד קריאה. בשנת 2002 פורסם בארצות הברית מחקרם של סאלי ובנט שייביץ מאוניברסיטת ייל. החוקרים הגדירו את המסלולים המוחיים הדרושים לקריאה ולמידה. מסלולים אלה מקשרים בין אזורים מוחיים האחראיים לעיבוד מידע חזותי (אזורים אלו מצויים באחורי המוח- באונה האוקסיפיטלית), לבין איזורים האחראיים לעיבוד מידע שמיעתי ושפתי, המצויים באזורים קדמיים יותר (לרוב בהמיספרה השמאלית). ילדים שאצלם מסלולים אלו לא מפותחים די הצורך, יתקשו לרכוש את מיומנויות הקריאה הבסיסיות, ויידרשו להשקיע משאבים קוגניטיביים עצומים בתהליכי למידה, באופן שלא יאפשר להם להביא לידי מימוש את הפוטנציאל שלהם (על אף מנת משכל תקינה).

קשב וריכוז

לצורך תחזוק תפקודי קשב וריכוז תקינים, על המוח להשתמש בגלים חשמליים מסוג גלי ביתא, המאפשרים לו לווסת את רמת התגובה לגרייה והסחה ולהקצות משאבים למיקוד במטלה או גירוי מסוים. אצל ילדים צעירים, ויסות גלים אלה עדיין אינו מלא. מסיבה זו שכיח יותר לראות סימני התנהגות היפראקטיבית בגילאים אלה, שהולכים ופוחתים ככל שהילד גדל. במקרים בהם הסימפטומים ההיפראקטיביים מתמידים- ילדים אלו מפתחים הפרעת קשב וריכוז ומטופלים בתרופות מעוררות (כגון ריטלין או קונצרטה) שנועדו לעודד את פעילות גלי המוח הרלוונטיים.

בשלות ללמידה

בשלות ללמידה היא בעצם שמו של השלב שבו ההתפתחות נוירולוגית של הילד הופכת אותו מוכן ללמידה. בשלות ללמידה מתאפשרת רק לאחר שהמוח ביסס שלבים התפתחותיים מוקדמים יותר המעורבים בתהליכים כגון קריאה, למידה, קשב וריכוז. למשל- ילד שאיחר לזחול עשוי לפתח קשיי למידה בהמשך חייו, או ילד שנמנע מציור בגן עשוי להתקשות ברכישת מיומנויות הכתיבה. כל המיומנויות הנדרשות להשגת בשלות ללמידה הן בעלות בסיס מוחי נוירולוגי ספציפי. באמצעות אימון ותרגול מכוון ניתן לחזק בסיס זה ולהביא את הילד לכיתה א’ כאשר הוא בעל תשתית חזקה וטובה יותר לתפקודי קשב וריכוז. תשתית כזו תאפשר השתלבות מהירה והצלחה בשלבים הראשונים של כיתה א’, שיעניקו לילד חווית הצלחה, יתרמו לביטחונו ביכולותיו הלימודיות ולדימוי העצמי שלו.

בשלות ללמידה באמצעות שיטת רביב

בשלב הראשון נסרוק את רצף ההתפתחות התנועתי- תחושתי של הילד, ובמקרה שנמצא פער התפתחותי כלשהו, נבצע התערבות ממוקדת לגישור על הפער. בהמשך, נבצע אימון מכוון לויסות ושליטה על גלי מוח, על מנת למנוע התפתחות של הפרעת קשב. בתחום הקריאה נעבוד על פיתוח המוכנות לקריאה באמצעות תכנת מחשב ייחודית שפותחה על ידי מכון רביב בשיתוף “תולעת ספרים”, ונעבוד על ביסוס המיומנויות השפתיות, החשבוניות והפונולוגיות באופן שיאפשר לילד להגיע מוכן ככל האפשר. ילד שהשלים את תכנית המוכנות ללמידה של מכון רביב, מגיע לכיתה א’ מצויד בארגז כלים מוחי אישי, שיאפשר לו לבטא במלואו את הפוטנציאל האינטליגנטי והיצירתי שלו, לחוות הצלחה ובעקבותיה לזכות להעצמה וחיזוק.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה