תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

מרכז אמיר סנטר – אבחון וטיפול בלקויות למידה

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

מרכז אמיר-סנטר

מרכז אמיר סנטר עוסק בתחום התפתחות הילד ממגוון היבטים. מעבר לייחודו המקצועי, המרכז הוא אחד המובילים בקרב המגזר הערבי. אל מרכז אמיר-סנטר מופנים ילדים בעלי מנעד רחב של ליקויים ובעיות: הפרעת קשב, קשיי למידה, בעיות התנהגות, בעיות רגשיות, וכן עיכובים שונים בתחום המוטורי, התקשורתי או תחום השפה. השירות במרכז אמיר-סנטר ניתן לילדים החל מגיל שלוש, והוא מתבצע בעברית ובערבית. הטיפולים במרכז משתמשים בכלים הבעתיים ויצירתיים, כגון טיפול באמנות, טיפול בתנועה, טיפול במוסיקה, טיפול במשחק, בבליותרפיה וכיוב’. בנוסף לכך, המרכז מדגיש במיוחד את תחום האבחון. להבנתנו, חשיבותו של אבחון בהתוויית המשך התהליכים הטיפוליים היא עצומה, וראויה לתשומת לבנו המיוחדת.

לקויות למידה
לקויות למידה הן לקויות התפתחותיות שפוגעות בתפקודי למידה בסיסיים. הכוונה היא בעיקר לתחומי הקריאה, הכתיבה והחשבון, אולם תיתכן פגיעה גם בתפקודים נוספים כגון שפה, תפקודי קשב וריכוז, תפקודי זיכרון, תפקודים תפיסתיים וכיוב’. ההגדרה הבסיסית של לקות למידה היא מצב שבו תפקוד בתחום מסוים אצל האדם הלקוי, מתקיים ברמה שהיא פחות טובה מהמצופה ממנו בהתאם לגילו. לקויות למידה הן הטרוגניות, כלומר לכל אחד יכולה להיות לקות בתחום אחד או במספר תחומים.
אחד המאפיינים הכי חשובים שצריך להדגיש כשמדברים על לקויות למידה, הוא שאין כלל קשר בין לקות הלמידה לבין האינטליגנציה של האדם, והוא יכול להיות בעל אינטליגנציה ממוצעת, גבוהה או נמוכה. עובדה זו אמנם מנחמת, אך היא טומנת בחובה גם קושי: בגלל שלרוב לקויי למידה הם בעלי אינטליגנציה תקינה, ברוב המכריע של הזמן לא נראה לעין שיש להם איזשהו קושי משמעותי, והלקות באה לידי ביטוי רק בתחומים הלקויים, שהאדם עוסק בהם כמעט תמיד במסגרת בית הספר. עקב כך, הסביבה נוטה לתייג לקויי למידה כעצלנים ולא רציניים, מאחר וקשה לה לתפוס ולהצדיק את הקושי הכל- כך ממוקד וספציפי שהאדם מפגין (“בבית ובחצר אתה בסדר גמור, ורק בכיתה הוא לא מתקדם לשום מקום”). בניגוד לאנשים בעלי לקויות אחרות, בולטות יותר (כגון נכויות פיזיות או פיגור שכלי), לקויי הלמידה לא זוכים ליחס של קבלה ואמפתיה, ובגלל זה לרובם גם לא מוצע הסיוע המתאים. לכן בקרב לקויי למידה שכיח המצב שהם מגיעים לגיל הבגרות כשהם נושאים מטען כבד ורב- שנים של כישלונות, אכזבות ותסכולים, וסביבם אנשים שנוטים לזלזל בהם, לבקר אותם או להאשים אותם בקשיים שהם חווים.

אבחון וטיפול בלקויות למידה
לאור ההשלכות הנרחבות שיש ללקות הלמידה הן במישור הלימודי והן במישור הרגשי והחברתי, חשוב מאוד לספק לסובלים מלקויות אלה כלים מתאימים להתמודדות בכל המישורים. במרכז אמיר- סנטר אנו מלווים ילדים הסובלים מלקויות למידה ואת משפחותיהם. הילדים הפונים למרכז עם תלונה של קשיים המעלים חשד ללקות למידה, מופנים בראש ובראשונה לאבחון דידקטי או פסיכו- דידקטי. במהלך האבחון נבדק תפקודו של הילד בתחומי הלמידה השונים, על נקודות החולשה והחוזק שלו, על מנת לאשש או לשלול את קיומה של לקות למידה. במצבים שבהם יש חשד כי לקושי הלימודי יש (לפחות בחלקו) גם בסיס רגשי, מבוצע אבחון פסיכו- דידקטי שמביא בחשבון גם את מצבו הרגשי והחברתי של הפונה. כך או כך, בהתאם לתוצאות האבחון נבנית עבור כל אחד מהילדים תכנית טיפולית שמשלבת הוראה מתקנת ואת התמיכה הדרושה על מנת לסייע לו להתגבר על הלקות, לפתח דרכי למידה מתאימות ולסגור פערים בחומר.

 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה