תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

מרכז אפק – לקויות למידה

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

מהן לקויות למידה?
לקויות למידה הן קבוצה של לקויות התפתחותיות, אשר במסגרתן נפגעים תפקודי הלמידה הבסיסיים של האדם (קריאה, כתיבה ויכולת חשבונית). עקב פגיעה זו, נמנע מהאדם לקוי- הלמידה ללמוד ידע חדש ולרכוש שליטה במיומנויות חדשות באותן מהירות ויעילות כפי שמצופה מבני גילו, בהתאם לנורמה. לקויות למידה מאופיינות בהטרוגניות: קיים מנעד רחב של רמות תפקוד לימודי בקרב ילדים ובוגרים הסובלים מהן. כמו כן, אדם יכול לסבול ממספר לקויות בו זמנית או מלקות יחידה.

בניגוד ללקויות אחרות, נרחבות וקשות יותר (כגון פיגור שכלי או נכויות גופניות שונות), לקות למידה היא לקות שאינה נראית לעין. האדם לקוי הלמידה מתפקד באופן נורמלי לחלוטין בכל תחומי החיים (והוא אף עשוי להיות בעל אינטליגנציה ממוצעת, נמוכה או גבוהה), למעט הנקודות בהן הוא נדרש להשתמש בתפקודים הלקויים. כתוצאה מכך, הסביבה (שלא תמיד מודעת לקיומה של הלקות) עלולה לראות בו עצלן ולנהוג כלפיו שיפוטיות וחוסר אמפתיה. במיוחד בקרב ילדים, יחס כזה עלול להביא לפגיעה בערך העצמי ובתחושת המסוגלות, לתסכול עמוק ומצוקה רגשית. מעבר לסבל שהדבר מסב, כל אלה בסופו של דבר הופכים לנבואה המגשימה עצמה, ומשניאים על התלמיד את חווית הלמידה עד שהוא אכן מסרב ליטול בה חלק.

במרכז אפק אנו מעניקים שירותי אבחון וטיפול ללקויי למידה, וחשוב לנו להביא בחשבון את מגוון ההשלכות של הלקויות על תפקודו של הפונה ורווחתו הנפשית, מתוך מטרה לסייע לו לשפר לא רק את הציונים, אלא גם את איכות חייו.

כיצד מאבחנים לקות למידה?
לקות למידה מאובחנת בתהליך של אבחון דידקטי או פסיכודידקטי. האבחון הדידקטי בודק את רמת התפקוד של המאובחן במגוון כשרים ויכולות הנוטלים חלק בתהליכי למידה שונים ובעצם מאפשרים את קיומם. יכולות אלו הן אבני הבניין של הלמידה. בין היכולות הנבדקות באבחון, ניתן למנות תפקודי זיכרון (לטווח ארוך או קצר), יכולות קשב וריכוז, כישורי תפיסה (מרחבית, שמיעתית וחזותית),כישורי שפה, יכולת גרפו- מוטורית וסגנון עבודה (מהירות עבודה, התארגנות, אסטרטגיות למידה, מנגנוני פיצוי ובקרה).

האבחון הפסיכודידקטי כולל בתוכו את האבחון הדידקטי, ובנוסף כולל הערכה פסיכולוגית . מבחינתנו במרכז אפק, הרציונל של לכלול חלק פסיכולוגי באבחון נובע מההבנה כי מצבו הרגשי של האדם משחק תפקיד מרכזי ביכולת שלו להתפנות ולהתגייס ללמידה. במקרה של קשיים המעלים חשד ללקויות למידה, חשוב להתייחס לחלק זה על מנת לשלול את האפשרות שהפונה יאובחן כסובל מלקות למידה, כשבעצם המקור לקושי הוא רגשי. בחלק זה נבחנים מידת הכוחות הנפשיים של המאובחן, חרדות ופחדים, תפיסת העצמי שלו, תפיסתו את הסביבה, מיומנויות חברתיות וכד’.
במרכז אפק, האבחון הפסיכודידקטי נערך על ידי מאבחנת דידקטית בשיתוף עם פסיכולוגית. לאחר האבחון, המאבחנות עורכות עיבוד אינטגרטיבי של המידע שנאסף במהלכו, כולל מידע שהגיע מדיווחי ההורים והצוות החינוכי, ומגבשות מסקנות באשר למקור הקושי. על בסיס מסקנות אלה, נבנות המלצות להמשך הטיפול.
טיפול בלקויות למידה בהתבסס על תוצאות האבחון, אנו במרכז אפק ממליצים על ההתערבויות המתאימות לסיוע וקידום הפונים אלינו. בין השאר, אנו מציעים שירותי הוראה מתקנת (באופן פרטני או בקבוצות קטנות), וכן מגוון רחב של טיפולים רגשיים הכוללים טיפול פסיכולוגי, תרפיה באומנות, דרמה-תרפיה, תרפיה בתנועה או בבעלי חיים.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה