תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

מרכז אפק – מרכז טיפולי רב תחומי

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

אפק- מרכז טיפולי רב תחומי

מרכז אפק מעניק שירותים בתחום הטיפולי, האבחוני והחינוכי, בשמונה סניפים ברחבי הארץ (תל אביב, נתניה, חיפה, קריות, טבעון, טבריה, קצרין ומודיעין). בבסיס הגישה של מרכז אפק ניצבת ראיה הוליסטית, המקפידה להתייחס לילד על מכלול היבטיו, קשייו וצרכיו ההתפתחותיים, החינוכיים והרגשיים. במסגרת המרכז מבוצעים אבחונים וטיפולים, וכן ייעוץ והכוון ללקויי למידה בכל הגילאים. במרכז אפק עובד צוות רב מקצועי מסור, הכולל מטפלות באמנות, דרמה, הבעה ויצירה, מרפאות בעיסוק, קלינאית תקשורת, מאבחנות דידקטיות, מורים להוראה מתקנת ופסיכולוגים (התפתחותיים, חינוכיים וקלינים).
המרכז מקבל פונים עם מגוון קשיים: ילדים הסובלים מלקויות למידה, הפרעות שינה, הפרעת קשב וריכוז, קשיים רגשיים ונפשיים, עיכובים התפתחותיים ותסמונות שונות. המענים הניתנים במרכז הם רבים, וכוללים סוגים שונים של אבחונים, הוראה מתקנת, טיפולים פרטניים, קבוצות וכיוב’.

הפרעת קשב וריכוז
הפרעת קשב וריכוז היא כיום ההפרעה הנוירולוגית השכיחה ביותר בקרב ילדים ובני נוער. הערכות עדכניות מדברות על 5-10% מהילדים בגילאי בית הספר היסודי הסובלים מההפרעה. ההפרעה פוגעת בקבוצה של יכולות ותפקודים הנכללים תחת מה שנהוג לכנות בשם “קשב”, ובכלל זה היכולת להתמקד לאורך זמן, היכולת להימנע מהסחות דעת, היכולת לפיצול קשב בין מספר גירויים או מטלות (“מולטי- טסקינג”) וכד’. בחלק גדול מהמקרים ההפרעה מלווה גם בהתנהגויות אימפולסיביות והיפר- אקטיביות. ההפרעה נחשבת הפרעה התפתחותית, כלומר היא מולדת וכרונית (בניגוד למה שנהוג לחשוב, ההפרעה לא “נעלמת” עם הגעת הילד לבגרות, אבל הביטוי שלה משתנה ככל שהאתגרים של חיי היומיום מתפתחים ומשתנים גם כן).
אמנם הפגיעה המיידית והברורה ביותר מתבטאת בתחום הלימודי, אולם להפרעת קשב וריכוז יש השלכות נוספות. מבחינה חברתית, ילדים הסובלים מההפרעה עשויים להתקשות להתמיד במשחק ובפעילות משותפת, וחבריהם לגן ולכיתה עלולים להתקשות להכיל את הקצב שלהם ואת חוסר השקט, וכתוצאה מכך הסובלים מההפרעה מתקשים לעתים קרובות למצוא את מקומם בחברת הילדים. כמו כן, הם עלולים להיות מתישים עבור אנשי חינוך והורים, ולהרגיש דחויים מול גילויי עייפות מצדם. כל אלה הופכים ילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז למועדים לפגיעה בדימוי העצמי, תסכולים וקשיים רגשיים.

אבחון וטיפול
הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה ביצועית, כלומר היא פוגעת בביצועים של הילד במטלות הדורשות את יכולות הקשב והריכוז שלו. מכאן, שאבחון ההפרעה מתמקד ברובו בהיבט הביצועי. במרכז אפק נעשה שימוש במספר כלים ביצועיים להערכת תפקודי הקשב והריכוז של הפונים לאבחון:
מבחן TOVA, שהוא הכלי השכיח ביותר הנהוג כיום באבחון ההפרעה, הוא מבדק מסוג Go-No Go, כלומר במהלכו הנבדק נדרש ללחוץ על כפתור במידה ומופיע גירוי מסוים על המסך (למשל- ריבוע בחלק העליון), ולהימנע מלחיצה אם מופיע גירוי אחר (כמו ריבוע בחלק התחתון). מבדק זה מאתגר במיוחד מאחר והוא דורש מיקוד לאורך זמן בסביבה משעממת למדי, ושליטה טובה בתגובות. במידה והביצועים במבדק מעלים חשד להפרעת קשב וריכוז, חוזרים על המבדק לאחר נטילת כדור ריטלין על מנת לבחון את השפעותיו. כלי נוסף המשמש במרכז הוא מבדק ה- CPT, אשר דומה במהותו למבחן TOVA. אחד הכלים החדשניים הקיימים בשוק היום הוא ה-MOXO, והוא גם זמין במרכז אפק. MOXO הוא מבדק ממוחשב ממנו ניתן להפיק פרופיל של אילו היבטים של הקשב מקשים במיוחד על תפקודו של המאובחן, והוא מדמה מציאות מורכבת ומרובת גירויים (כמו זו שהמאובחן פוגש בעולם האמיתי). בנוסף, במרכז אפק ניתן לבצע גם אבחון BRC– זו סוללה של מבחנים ומבדקים ממוחשבים, לצורך אומדן יכולותיו של הנבדק בשישה תחומים (קשב וריכוז, מוטוריקה, זיכרון, תפקודים ניהוליים, שטף שפתי וזמן תגובה).

לאחר האבחון, במידה ועולה צורך, מופנה המאובחן לרופא (נוירולוג/פסיכיאטר) לצורך ייעוץ לגבי טיפול תרופתי. במקביל נבנית עבורו תכנית התערבות מסודרת, שעשויה לכלול הוראה מתקנת, הוראת אסטרטגיות למידה וארגון וטיפול רגשי או התנהגותי. התוכנית נועדה לשפר את התמודדותו של הילד עם הקושי וכן להדריך את הוריו (במידה ומדובר בילד) לגבי התנהלות, תמיכה וסיוע לקידום ילדם. במקרים מסוימים ניתן לשקול גיוס גורמים בבית הספר לתכנית הטיפול, הכל כמובן בהתאם לרצון ההורים.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה