תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

מרכז אתרוג – אבחון דידקטי

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

אתרוג – המרכז לקידום סביבה רגשית בריאה
מרכז אתרוג לקידום סביבה רגשית בריאה הוקם בשנת 2005 על ידי צוות של אנשי מקצוע מובילים מתחומי הייעוץ, האבחון והטיפול. המרכז עוסק בתכנון ויישום רצפים של התערבויות שהמשותף להן הוא שהן נועדו לפיתוח ושמירה על סביבה רגשית בריאה.

סביבתו הרגשית של האדם מורכבת ממערכות היחסים שלו עם הסובבים אותו, במגוון מעגלים וקבוצות, מגיל הינקות ולכל אורך שנותיו. קושי ליהנות מסביבה רגשית בריאה ומספקת עלול להביא לפיתוח קשיים המעיבים ופוגעים באיכות חיינו. עם זאת, חשוב לזכור כי בכל מפגש עם קושי ומצוקה, אדם יכול לפעול על מנת לייצר לעצמו סביבה בריאה ותומכת. מרכז אתרוג שם לעצמו למטרה להעמיד לרשות הפונים אליו את מיטב הכלים והאפשרויות למשימה זו, בהתבסס על הפסיכותרפיה בגווניה השונים.

המרכז מתפקד בשני כובעים: מחד יש את המכון הקליני של המרכז, המאויש על ידי פסיכותרפיסטים המעניקים טיפול פסיכולוגי למגוון גילאים, באופן פרטני, זוגי או משפחתי, וכן אבחונים והדרכות. מאידך המרכז מקיים מרכז הדרכה להורים ואנשי חינוך, המתמקד בהקניית יכולות ונקודות מבט המאפשרות למבוגרים להתנהל באופן שיוצר סביבה בריאה ומצמיחה עבור הילדים.

לקויות למידה
לקויות למידה הוא שם כולל לקבוצת לקויות התפתחותיות, שבמסגרתן נפגעים כישורי הלמידה הבסיסיים של האדם (יכולת חשבונית, כתיבה וקריאה), ובעצם מונעות ממנו לרכוש מיומנות וידע ברמה התואמת את הנורמה של בני גילו, בהתאם לרמתו והמשאבים שלו. לקויות למידה הן הטרוגניות, כלומר קיימות רמות שונות של תפקוד בקרב ילדים הסובלים מהן, ואדם יכול לסבול מלקות למידה אחת אך גם מכמה לקויות במקביל. המאפיין הבולט של לקות למידה הוא פער בין תפקוד בפועל בתחום לימודי מסוים, לבין התפקוד המצופה. לכן, כשמתגלה פער שכזה, מומלץ לבדוק את אפשרות קיומה של לקות למידה לעומק.

אבחון דידקטי
אבחון דידקטי הוא הכלי האבחוני המרכזי המשמש לאיתור ואבחון לקויות למידה. באבחון נבדקות יכולות שונות של המאובחן, ותהליכים קוגניטיביים המרכיבים את יכולות הלמידה שלו ותומכים בתהליך הלימודי. אלה כוללות יכולות קריאה, כתיבה וחשיבה מתמטית, וכן תפקודי זיכרון (לטווח קצר ולטווח ארוך), תפיסה חזותית, תפיסה מרחבית ותפיסה שמיעתית, תפקודי השפה הדבורה (אוצר מילים, תחביר, ארגון מסר מילולי, מודעות פונולוגית וכיוב’), וכן סגנון עבודה (התארגנות, קצב, אסטרטגיות למידה ומנגנוני בקרה).
חשוב לציין שבאבחון דידקטי ניתן לאתר ולמפות לא רק את החולשות והקשיים של המאובחן, אלא גם את נקודות החוזק והכישורים, ובהמשך להשתמש בהם ככלים ומקפצות משמעותיות בהתגברות על הקשיים והמכשולים.

תהליך האבחון
ראשיתו של התהליך באיסוף נתוני רקע התפתחותי וחינוכי. למאבחן מטעם מרכז אתרוג נמסרים פרטים על הישגי התלמיד, ההיסטוריה הלימודית, ההיסטוריה המשפחתית- התפתחותית שלו, וכל הפרטים העשויים להיות רלוונטיים בניסיון להסביר את מקור הקשיים שהוא מפגין בהווה. מידע זה נמסר למאבחן על ידי הורי התלמיד והצוות החינוכי בבית הספר.
בהמשך נעשה שימוש בכלי האבחון השונים על מנת לקבל תמונה לגבי תפקודו הנוכחי של הילד. חלק זה אורך 4-6 שעות והוא נפרש על פני מספר מפגשים המשתנה בהתאם לצרכיו ויכולותיו משל הילד.

לאחר מכן המאבחן מעבד את המידע שנאסף בשני השלבים הראשונים לכדי דו”ח אינטגרטיבי המפרט את הקשיים והחוזקות, ומקורותיהם האפשריים, ומגבש המלצות להמשך טיפול וסיוע לילד. הדו”ח מועבר לרוב לועדה בית ספרית הדנה בהמלצותיו וביישומן. המלצות אלה יכולות לכלול הוראה מתקנת, הקלות שונות בבחינות וכד’.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה