תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

מרכז אתרוג – אבחון פסיכודידקטי

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

אתרוג- המרכז לקידום סביבה רגשית בריאה
מרכז אתרוג לקידום סביבה רגשית בריאה נוסד בשנת 2005 בחדרה ע”י צוות רב מקצועי מוביל מתחומי האבחון, הייעוץ והטיפול. המרכז מוציא לפועל רצפי התערבויות שנועדו ליצירה של סביבה רגשית בריאה ושמירה עליה.

סביבתנו הרגשית מורכבת ממערכות היחסים שלנו, במעגלים וקבוצות משתנים, מגילאים צעירים בילדות ולכל אורך חיינו, עד הבגרות. קשיים לחוות סביבה רגשית בריאה ומספקת עלולים להעיב על איכות חיינו ולפגום בה. לכן, חשוב לזכור כי במצבים של קושי ומצוקה, כולנו יכולים לפעול על מנת לייצר לעצמנו סביבה תומכת ובריאה. מרכז אתרוג שואף להעמיד לרשות הפונים אליו כלים מיטביים ומגוון רחב ככל האפשר של אפשרויות להתמודדות עם משימה זו, בהתבסס על הפסיכותרפיה בגישות ושיטות שונות.
למרכז שתי זרועות מרכזיות: מחד, המכון הקליני של המרכז, המופעל על ידי פסיכותרפיסטים העוסקים בטיפול פסיכולוגי למגוון גילאים, באופן יחידני, זוגי או משפחתי, וכן מעבירים אבחונים והדרכות. מאידך קיים מרכז הדרכה למבוגרים- הורים ואנשי חינוך, המתמקד בטיפוח יכולות ונקודות מבט המאפשרות להתנהל באופן המייצר סביבה בריאה ומצמיחה עבור הילדים בבית, בגן ובבית הספר.

לקויות למידה
לקויות למידה הן לקויות התפתחותיות, הפוגעות בכישורי הלמידה הבסיסיים של האדם (יכולת חשבונית, כתיבה וקריאה), ובכך הן מונעות ממנו רכישה של מיומנויות וידע ברמה התואמת את המצופה ממנו לפי גילו, בהתאם לרמתו והמשאבים שלו. הלקויות הן הטרוגניות, כלומר רמות התפקוד בקרב הסובלים מהן משתנות, ואדם אחד יכול להיות בעל לקות למידה אחת או כמה לקויות במקביל. המאפיין הנראה לעין של לקות למידה הוא פער בין תפקוד בתחום לימודי מסוים, לבין התפקוד המצופה. לכן, מול פער שכזה, מומלץ לפנות לאבחון על מנת לבדוק את אפשרות קיומה של לקות למידה, ולעמוד על טיבם של הקשיים.

אבחון פסיכודידקטי
המטרה המרכזית של אבחון פסיכודידקטי הוא לבחון את מקורם של קשיים בתחום הלימודי. בירור מקור הקשיים חשוב על מנת לתכנן בצורה טובה ומותאמת את הטיפול והסיוע הנדרשים. שני תלמידים יכולים להציג תמונה מאוד דומה (למשל- קשיים בחשבון), אך עשויים לסבול מקשיים שונים מאוד במהותם (לדוגמא: תלמיד א’ מתקשה עקב לקות למידה מסוג דיסקלקוליה, בעוד תלמיד ב’ סובל מחרדה בכל הקשור לתחום עקב כישלונות בעבר או חוסר בטחון), ומכאן גם שהסיוע להם צריך להתמקד בדברים שונים.
לפיכך, אבחון פסיכודידקטי מורכב בגדול משני רכיבים- הרכיב הדידקטי, והרכיב הרגשי/פסיכולוגי.

במסגרת הרכיב הדידקטי, נבדקת רמת תפקודו של המאובחן במגוון יכולות וכישורים הנדרשים לתהליך הלימודי. אלו כוללים את רמתו במיומנויות היסוד של קריאה, חשבון וכתיבה, וכן יכולות נוספות כגון תפקודי זיכרון (לטווח קצר ולטווח ארוך), יכולות התפיסה החזותית, השמיעתית והמרחבית, יכולת גרפו- מוטורית (תיאום יד עין, כתיב וכד’), תפקודי השפה הדבורה (אוצר מילים, תחביר, ארגון מסר מילולי) ו סגנון עבודה.
במסגרת הרכיב הפסיכולוגי, נבדקת קודם כל האינטליגנציה הכללית של הילד (באופן פחות מוכוון למידה אלא יותר היכולת הקוגניטיבית הכללית), וכן נבדקים היבטים שונים של עולמו הרגשי: תפיסת המציאות, מידת הכוחות הנפשיים, חרדות, תפיסה עצמית.

האבחון הפסיכודידקטי מאפשר אינטגרציה של כלל הגורמים העשויים להשפיע על תפקודו של הילד במסגרת הלימודית, ובכך הוא מעניק הבנה טובה יותר של מקור הקשיים מאשר אבחון דידקטי בלבד. בתום האבחון המאבחן מעניק משוב להורים על מצבו הנוכחי של הילד ומגבש המלצות להמשך הדרך, הן במישור הלימודי והן במישור הרגשי. מתוך האמונה שלנו, במרכז אתרוג, כי הסביבה משחקת תפקיד חשוב ומרכזי בחייו של כל אחד מאיתנו, חשוב כי הסביבה תהיה מגויסת לסייע ככל האפשר לתלמיד עם קשייו, יהא מקורם אשר יהא. לכן, בהתאם לרצון ההורים כמובן, ניתן לערב בתהליך גם את המסגרת החינוכית, הן בשלב איסוף המידע והן בכל הנוגע ליישום ההמלצות והמשך הסיוע והתמיכה.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה