תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

טיפול בהפרעות קשב וריכוז

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

הפרעת קשב וריכוז
הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה התפתחותית נוירולוגית, השכיחה מבין ההפרעות הנוירולוגיות בקרב ילדים ובני נוער (ההערכה היא שסובלים ממנה 5-10% מהתלמידים בגילאי בית הספר היסודי). ההפרעה פוגעת ביכולות הקשב והריכוז, ומונעת מהסובלים ממנה לתפקד כמצופה מבני גילם בכל הקשור להתמקדות במשימה למשך פרק זמן, פיצול קשב בין משימות (מולטי- טסקינג), הימנעות מהסחת דעת, מעבר בין משימות וכיוב’. עתים קרובות, הסובלים מההפרעה מאופיינים גם כבעלי התנהגות היפר- אקטיבית ואימפולסיבית.
מעבר לפגיעה הברורה בתחום הלימודי, חשוב לזכור שההפרעה מביאה עמה התמודדות רגשית וחברתית לא פשוטה. הסובלים מההפרעה בדרך כלל מתמודדים עם היסטוריה משמעותית של כישלונות. הורים ואנשי חינוך עלולים שלא להבין בשלב הראשון כי הילד סובל מקשיי קשב וריכוז, ולראות בו עצלן או סרבן למידה. בקרב בני גילם, בעלי הפרעת קשב וריכוז עלולים לחוות ניכור וקושי להשתלב. כילדים הם מתקשים להתמיד במשחק או פעילות קבוצתית, ובכל גיל קשה לחברת הילדים להכיל את פעלתנות היתר שלהם ותחושת האי- שקט האופפת אותם. כל אלו הופכים את בעלי הפרעת הקשב והריכוז למועדים במיוחד לפגיעה בדימוי העצמי, תסכול ומצוקה רגשית.

טיפול בהפרעת קשב וריכוז- כיצד?
הנקודה הראשונה שחשוב להדגיש לגבי הפרעת קשב וריכוז- ההפרעה היא הפרעה התפתחותית, כלומר- היא מולדת וכרונית. לא ניתן “להחלים” מההפרעה לחלוטין, ובמובנים מסוימים היא תמיד תלווה את האדם הסובל ממנה. מה כן ניתן לעשות? ניתן לסייע לסובלים מההפרעה להגיע לרמת תפקוד תקינה, ולפצות על הפגיעה הלימודית, ההתנהגותית, החברתית והרגשית שההפרעה מסבה.

בגלל האופי החובק – כל של ההפרעה, חשוב שהטיפול בה יתמקד במספר חזיתות והיבטים. הטיפול הנפוץ ביותר בהפרעה הוא טיפול תרופתי. בעוד שטיפול זה עוזר בהחלט, אנו במרכז גאיה מאמינים כי על מנת להגיע להתמודדות אמיתית, מעמיקה ומלאה עם הקושי, יש לשלב בטיפול גם טכניקות של טיפול קוגניטיבי- התנהגותי. במסגרת טיפול זה, המטופל זוכה להקניה של כלים ושיטות להתגברות על קשיי הקשב והריכוז. אלו כוללים למידה של ההפרעה ושל האופן בו היא פוגעת בתפקוד, ורכישה של טכניקות שונות של הרפיה, הרגעה והתארגנות.
בנוסף לכלים קוגניטיביים- התנהגותיים, קיימים גם טיפולים אלטרנטיביים הנגזרים מתחום ההומיאופתיה והדיקור.
במקרים של ילדים ובני נוער, היבט חשוב של ההתמודדות עם ההפרעה קשור להתנהלות ולקשר מול ההורים. לגדל ילד עם הפרעת קשב וריכוז מהווה משימה לא פשוטה גם עבור המשפחה, ושילוב של הטיפול עם הדרכה מתאימה להורים, עיבוד והבנה של הקשיים שלהם לצד הקניית כלים מעשיים גם עבורם, מגדילה את הסיכוי להצלחת הילד בהתמודדות שלו, ומביאה לשיפור משמעותי באיכות החיים של המשפחה כולה.
מרכז גאיה מזמין ילדים, מתבגרים והורים המתמודדים עם קשיי קשב וריכוז לפנות עוד היום ולהעניק לעצמם את ההזדמנות להתגבר על האתגר.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה