תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

מרכז הבעה – אבחון דידקטי

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

מרכז הבעה – אבחון וטיפול דרך מרכז הבעה

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

רקע כללי:
“חברים, אין תחליף לתקשורת בין הורים לילדים – תקשורת מכבדת ואסרטיבית בו זמנית. להאמין בהם ולראות מה הם כן יכולים…” זהו אחד הרעיונות המרכזיים המניעים את מרכז הבעה, המהווה מרכז לאבחון דידקטי ולטיפול. המרכז פתוח ומיועד לכל קבוצות הגילאים, ואליו קיימת אפשרות לפנות בכל שלב בחיים בו צצים קשיים. המרכז נוסד על ידי הגברת תמי רוסו לייזרוביץ, שהיא בעלת תואר ראשון בחינוך מיוחד, ותואר שני בטיפול באמנות, ותחום התמחותה הוא הטיפול הרב מערכתי, שנועד לקשר בין כל הגורמים איתם בא הילד במגע יומיומי, הסובבים את הילד, והדבר כולל הדרכת הורים, בני משפחה, מורים ומחנכים, על מנת לאפשר סביבה מותאמת באופן אופטימאלי לצרכים הייחודיים של הילד בעל הלקויות. מרכז הבעה נוסד כדי לאבחן וגם לסייע לילדים, בני נוער ומבוגרים הן בתחום הדידקטי והן בהיבטים אחרים הנובעים מהלקות עימה נולדו, דרך אמצעים פסיכולוגיים מתקדמים, בצורה פרטניות או בקבוצת, כמו טיפול באומנות, פסיכותרפיה, טיפול משפחתי פסיכודרמה, וגם ייעוץ לשיפור הזוגיות, בהתאם לצרכים הייחודיים של כל מטופל. במרכז הבעה מושם דגש על ההיבט הדידקטי וההוראה המתקנת, אך בו זמנית הוא מטפח את דרכי ההתקשרות המהותיים כל כך בין הילד לסובבים אותו, וטיפוח האמונה ביכולותיו של הילד, כי במרכז הבעה מאמינים כי זוהי הדרך היחידה להניע את הילד להאמין ביכולותיו ובמעלותיו, ולהגיע למימוש עצמי באופן אופטימאלי, כי מה שמניע את מרכז הבעה הוא ש”בכל אחד ואחד מסתתרים כוחות- רק צריך לאפשר להם לצאת…”

אבחון דידקטי:
האבחון הדידקטי הינו מבדק שבמהלכו מנסים לאתר ולסווג את הלקויות מהן סובל המטופל, דרך בדיקת היכולות הקוגניטיביות שלו, כמו כישורי קריאה וכתיבה, עיבוד מידע, הזיכרון לסוגיו ויכולת הארגון, על מנת לאתר את הגורמים לכשלים הדידקטיים ולבנות תוכנית לימודית המותאמת לצרכיו של המטופל בהתאם לאופי הלקות. האבחון ממפה קשיים וכישורים בתחומי למידה מגוונים תוך התמקדות בכישורים הבסיסיים כמו קריאה וכתיבה, הבעה בעל פה ובכתב, מתמטיקה וכדומה. כמו כן נבדקת אסטרטגיית הלמידה של המטופל וכיצד ניתן לתעל אותה לטובת המטרה. במידה ומתגלה במהלך האבחון לקות, קיים מערך לא מבוטל של פתרונות על מנת לסייע לבעל הלקות לרכוש כלים על מנת לעקוף את הקושי, ובמקביל מוענקת למטופל סביבה המותאמת בדיוק לצרכיו, כמו הוראה מתקנת, התאמות במבחנים והקלות נוספות. אל האבחון הדידקטי יש לפנות כאשר קיים פער בלתי מוסבר בין היכולות הקונטיביות של המטופל לבין ההישגים המצופים ממנו בהתאם לרמת משכלו לשכבת בני גילו. בין היתר נבדקים התפקודים האקדמיים של המטופל כמו שטף ודיוק בקריאה, הקשרים של מילים במבנה המשפט, הבחנה בין עיקר לטפל בטקסט, הבנה של משמעות בין השורות וכדומה. עוד נבחנת יכולת הכתיבה של המטופל, כמו עיצוב הכתב, קצב הכתיבה, שגיאות כתיב ויכולת הבעה בכתב. בהיבט המתמטי נבחנת השליטה בפעולות היסוד, ההבנה הגיאומטרית וכדומה. בנוסף, נבדקים התפקידים הגרפו מוטוריים, התפיסה החזותית והזיכרון לסוגיו.

אבחון דידקטי: אבחון וטיפול דרך מרכז הבעה
במרכז הבעה מתבצע האבחון דידקטי באמצעות מאבחנת דידקטית בעלת הסמכה. מטרת האבחון הוא בחינה ומיפוי הקשיים בהיבט הלימודי של הנבדק. באמצעות התוצאות קיימת אפשרות לבנות תוכנית לימודית המותאמת בדיוק ללקות ממנה סובל המטופל, המאפשרת לו לרכוש כלים אסטרטגיים על מנת לעקוף את הבעיה, ובמקביל התאמת הסביבה לצרכי המטופל. במרכז הבעה האבחון הדידקטי מתבצע במהלך שתי פגישות, כאשר הפגישה הראשונה מחולקת לשני שלבים: השלב הראשון הוא שלב ההיכרות וההכנה שאורכו כמחצית השעה. בשלב זה שוהה הילד עם ההורה המלווה, במידה ומדובר בילד צעיר. זהו מעין שלב היכרות, שבמהלכו מוסברים להורה ולילד תהליך האבחון ומטרותיו. בחלקו השני של המפגש מתבצע הליך האבחון שאורכו כשלוש שעות, והוא כולל הפסקות לנוחיות הנבחן. במפגש הנוסף נמסרים להורים ממצאי האבחון והמלצות למשך טיפול. המבדק הדידקטי עשוי לכלול תפקודי שפה, או להיות מבדק מורחב הכולל בין היתר תפקודים מתמטיים או תפקודי שפה זרה, בהתאם לקושי אשר הביא את הצורך במבדק. בנוסף מומלצת האפשרות לפנות אל האבחון הפסיכו דידקטי, הבוחן גם את ההיבטים הרגשיים, בנוסף להיבטים הדידקטיים, במיוחד אם מדובר במטופל הלומד בשכבת הגיל העל יסודית, שלצורך ההקלות, המכונות “התאמות” שבמסגרת משרד החינוך, מוכרים המבדקים הפסיכו דידקטיים בלבד.

 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה