תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
קשב וריכוז- מערכת תיאום תורים אצל המומחים המובילים בישראל

מרכז יהבים – אבחון פסיכודידקטי

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

מרכז יהבים – אבחון פסיכודידקטי

מרכז יהבים שנוסד בשנת 2008, נמצא בגדרה. המרכז פועל על פי מוטו “מרכז יהבים- ללמוד אחרת”. בהתאם לכך- מרכז יהבים הוא אלטרנטיבה אמתית לסיוע בלימודים ובהתמודדות מול קשיים בתחום הלימודי ובתחום האישי, וכן הוא מעניק אפשרויות אבחון שונות לאיתור לקויות למידה או קבלת תמונה מדוייקת יותר של הקושי- כל אלו נדרשים לעתים קרובות להתמודדות מוצלחת בלימודים, אך לרוב לא מתקיימים במסגרת בית הספר. בנוסף, במרכז יהבים מתקיימים לימודים אקסטרניים (תלמידי תיכון, חיילים משוחררים ובוגרים), עבור המעוניינים בלימודים לבגרות שלא במסגרת מערכת החינוך הרגילה.
מרכז יהבים מדגיש את הצורך בהתאמת תכנית הלמידה לצרכיו של כל תלמיד ותלמיד. קבוצות הלמידה במרכז הן קטנות, וכך לא קורה שתלמידים “נבלעים” והולכים לאיבוד בתוך ים התלמידים המאפיינים את בתי הספר. בנוסף, במרכז מביאים בחשבון גם את ההיבטים הרגשיים של הלימודים, ולכל אורך הדרך תלמידי המרכז זוכים למירב ההעצמה והחיזוק עבורעצמם ועבור הוריהם, בתהליך של חשיבה משותפת עם צוות המרכז על הדרכים הטובות ביותר לתמוך בתלמיד, לסייע לו חברתית ולשפר את ביטחונו העצמי, להבין באופן מלא את מצוקותיו ולתת להן את המענה המתאים ביותר.
מנהלת המרכז היא ורד יהב, והיא גם זו שייסדה אותו יחד עם בעלה אמיר. ורד היא בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בייעוץ חינוכי, ומאחוריה ניסיון עתיר ורב-שנים כיועצת חינוכית. בנוסף ניהלה במשך ארבע שנים את יחידת שיקום נכים ומשפחות שכולות של משרד הביטחון בניו יורק.  

אבחון פסיכו- דידקטי
אבחון פסיכודידקטי מורכב משני חלקים עיקריים, בהתאם לשמו:
אבחון פסיכולוגי ואבחון דידקטי. התכלית של שילוב שני התחומים הללו היא לערוך אבחנה מבדלת בין קשיים רגשיים, חברתיים ובין-אישיים לבין לקויות למידה. לדוגמה: שני תלמידים המציגים את אותו קושי (למשל- קשיים במתמטיקה) עשויים לסבול מבעיות שונות, כאשר האחד סובל מדיסקלקוליה בעוד האחר- סובל מחרדה במפגש עם מקצוע קשה ומאיים שכזה. כמובן שגם הטיפול בילדים אלה יהיה שונה.
בחלק הדידקטי של האבחון, נבדקת רמת התפקוד של המאובחן במיומנויות הלמידה הבסיסיות (קריאה, כתיבה, אנגלית ויכולת חשבונית), ובנוסף נבדקים תפקודים ראשוניים יותר, המהווים חלק אינטגרלי מיכולות הלמידה. בין תפקודים אלה נכללים תפיסה ויזואלית, תפיסה שמיעתית ותפיסה מרחבית, תפקודים גרפו- מוטוריים וויזו- מוטוריים (תיאום יד- עין), יכולות הזיכרון (לטווח קצר ולטווח ארוך), תפקודי שפה וכן סגנון העבודה (קצב, התארגנות וכד’).
גם בחלק הפסיכולוגי נעשית הערכה קוגניטיבית של מנת המשכל, ובנוסף נבדקים רמת הכוחות הנפשיים, תפיסה ודימוי עצמי, תפיסת המציאות והאחר, קיומם של קשיים, חרדות ותפקוד חברתי ורגשי.
התמונה המתקבלת מהאבחון הפסיכו- דידקטי מאפשרת לעמוד על מכלול הגורמים העשויים להשפיע על תפקודו של המאובחן בתחום הלימודי ובשאר ההיבטים. בהתאם למכלול זה ניתן לתכנן עבור המאובחן את הסיוע המתאים. המלצות הנגזרות מממצאי האבחון עשויות להיות להוראה מתקנת, התאמות שונות במבחנים (כמו למשל בחינה בע”פ או בחדר נפרד), חיזוק לימודי פרטני או קבוצתי  או סיוע בתחום הרגשי.

מאובחנים רבים מגיעים לאבחון עם תחושת תסכול לאור הקוש הרב שהם חווים בלימודים. עם זאת, חשוב לזכור שבאבחון עשויות להתגלות לא רק חולשותיו של התלמיד אלא גם נקודות החוזק שלו, שיכולות להוות עבורו עוגן משמעותי להתגברות על הקשיים שהובילו לאבחון. התהליך האבחוני הוא חלק בלתי נפרד מתהליך הסיוע, ובמהלכו לא רק המאבחן מכיר את המאובחן, אלא גם המאובחן מכיר את עצמו ומגלה בעצמו את כישוריו ויכולותיו.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה