תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

מרכז למידה יהבים – מהי הוראה מתקנת?

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

הוראה מתקנת מסייעת בתיקון תהליכי קריאה, כתיבה, אנגלית וחשבון שאינם תקינים, לפני שהם הופכים להיות אוטומטיים (בגילאי 12-14 בדרך כלל). מדובר בהוראה אישית, המותאמת לצרכיו של התלמיד המתמודד עם מגוון רחב של קשיי תפקוד ולמידה, ליקויי למידה ו/או הפרעות קשב וקשיי התארגנות.

בנוסף לכך, הוראה מתקנת מציעה דרכים לסייע לתלמידים להתגבר על הקשיים, לשפר בהדרגה את רמת התפקוד, להביא לידי ביטוי את היכולות השונות, לחזק את הדימוי העצמי, לצמצם פערים, לממש את הכישורים, להתקדם ולהצליח בעזרת הוראה מתקנת.

ההוראה המתקנת מכוונת לצורכי התלמיד שאינו מצליח לתפקד בהתאם למצופה ממנו‏, על פי רמתו השכלית, הרגשית או התקשורתית ואיננו עומד בנורמת ההישגים הלימודיים בכיתתו, עקב קשייו הייחודיים. הוראה זו מתקנת תפיסה שגויה, שגיאות בדרכי פעולתו הנוכחית של התלמיד מול אתגרים לימודיים, שגיאות הנובעות מהפנמה שגויה של דרכי למידה קודמות שלא התאימו לו. קבלת הוראה מתקנת בגיל צעיר יכולה להכריע את גורלו החינוכי של התלמיד.

תהליך העבודה במרכז לימודי יהבים כולל את השלבים הבאים:

שיחה ראשונית עם ההורים והתלמיד – במפגש הזה אנו מקבלים מידע מן ההורים (דו”חות של אבחונים קיימים, הערכה של המצב, היכולות והקשיים, פידבק מבתי-הספר וכו’). בעקבות זאת אנו מבצעים תיאום-ציפיות ובונים תכנית עבודה עבור התלמיד. הלמידה מתבצעת באופן פרטני וקבוצתי והשיבוץ מתבסס על יכולות וצרכים. מנסיוננו, הלמידה בקבוצה קטנה משפרת פעמים רבות את המוטיבציה של התלמידים להגיע לשיעורים ומקדמת את הלמידה. יחד עם זאת, ישנם תלמידים הרגישים יותר לחשיפה ליד תלמידים אחרים, והם מעדיפים את השיעורים הפרטניים על הקבוצתיים.

לאחר מכן, המורה בונה תכנית עבודה המבוססת על המידע, וכוללת בו תכנים הקשורים לתיקון הקשיים ויישום הלמידה על תכנים של בית-הספר או תכנים עצמאיים. המורה יכולה לכלול בתכנית העבודה גם שימוש במשחקים רלבנטיים, שילוב של לומדות במחשב או באינטרנט, או שימוש באמצעים יצירתיים (כמו לימוד כתיבה בקצפת, למשל).

פעמיים בשנה אנו כותבים משוב לתלמיד, בו מפורט המצב של התלמיד – התקדמות, קשיים, המלצות להמשך. המשוב נשלח אל ההורים כדי לשתף אותם במצב. חוץ מהמשוב, ישנה תקשורת שוטפת עם ההורים באופן אישי, בטלפון או במייל. בנוסף לכך, אנו מקיימים קשר עם המורים המקצועיים או המחנכים של התלמידים בבית-הספר, בכפוף לאישור או לבקשת ההורים.

ההוראה המתקנת מתבססת על עקרונות טיפוליים בנוסף על השיקולים הדידקטיים.‏ מטרות ההוראה המתקנת כוללות היבטים של מיומנויות אקדמיות (כמו פיתוח מיומנויות למידה, פיתוח דרכים לעקיפת הקשיים, העשרת הידע הכללי ופיתוח דרכי חשיבה) לצד עידוד התנהגות חיובית, העלאת המוטיבציה, פיתוח מודעות עצמית, קבלה עצמית ודימוי עצמי חיובי חרף הקשיים הריאליים. המורים עושים שימוש בלמידה פעילה שבה התלמיד לוקח חלק בשיעור ואינו משתתף רק כשומע פסיבי, וזאת משום שאפקט היצירה משפר את יכולת השליפה של מידע שהאדם היה שותף ביצירתו‏.

הניסיון מלמד כי התערבות משפרת באופן ניכר את יכולתם של התלמידים להתמודד בבית הספר ובבית עם מטלות שלפני כן הם נהגו להימנע מהן. המשובים החיוביים של ההורים ושל בתי הספר מחזקים את נכונות השיטה.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה