תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

מרכז נבון – טיפול ואבחון לקויות למידה

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

מרכז נבון – טיפול ואבחון לקויות למידה /פורטל קשב וריכוז

לקויות למידה הן קבוצה של לקויות התפתחותיות, במסגרתן נפגעים תפקודי למידה בסיסיים. הכוונה בעיקר לקריאה, כתיבה ומיומנויות חשבוניות, אולם תיתכן פגיעה גם בתפקודי נוספים כדון תפקודי שפה, תפקודי קשב וריכוז תפקודי זיכרון, תפיסה וכיוב’. בבסיסה, הלקות מתבטאת בד”כ בתפקוד בתחום מסוים, שהוא ברמה פחות טובה מהמצופה, בהתאם לגילו של האדם. הלקויות הן הטרוגניות, ולכל אחד יכולה להיות לקות בתחום אחד או במספר תחומים.
חשוב לציין כי ללקות למידה אין קשר למנת המשכל של האדם, וכל אחד הסובל מלקות יכול להיות בעל אינטליגנציה גבוהה, נמוכה או ממוצעת. לכן, לקות למידה מתבטאת רק במצבים שבהם היא מגבילה את התפקודים הספציפיים הפגועים (כמו, למשל, בשיעורי ומבחני חשבון), בעוד שבשאר הזמן והמצבים, האדם מתפקד באופן תקין לחלוטין. לעובדה זו יש השפעה משמעותית על תגובת הסביבה ללקות. בגלל שרוב הזמן הלקות לא בולטת לעין (בניגוד ללקויות גופניות או לקויות קוגניטיביות גורפות יותר כמו פיגור לסוגיו), הסביבה לעתים קרובות מתקשה לראות הצדקה לקשיים שמבטא האדם הסובל מהלקות, ולכן גם לא מגלה כלפיו הבנה, סלחנות ואמפתיה. במצב כזה גם לא מוצע לאדם סיוע מתאים על מנת להתמודד עם הלקות. זו הסיבה שלקויי למידה רבים מגיעים לגילאים בוגרים עם מטען כבד של כישלונות ופגיעה בדימוי העצמי, בעוד סביבתם מתייגת אותם כעצלנים ומאשימה אותם במצבם.

לאור הניסיונות הכאובים שהם מנת חלקם של לקויי הלמידה, חרדות שונות מפני סיטואציות של למידה והיבחנות הן שכיחות בקרב אוכלוסייה זו. הטיפול בחרדות כאלה וההתגברות עליהן הן משוכות חשובות שעל האדם לקוי הלמידה לעבור בניסיונו להתמודד עם הלקות. במרכז נבון מיושם טיפול קצר-טווח בחרדה בשיטת EMDR (בעברית: תנועות עיניים להקהיית חרדות). חיים נבון, ממייסדי מרכז נבון, התמחה בשיטה בימיו כקב”ן כאשר עבד עם אוכלוסיית חיילים שבסבלו מתגובות חרדה בעקבות חשיפה לקרב, וגם בעבודתו עם נפגעי דחק משבר ודחק. השיטה מתאימה במצבים בהם נדרש כלי מהיר ואפקטיבי.
מה עושים בטיפול?
הטיפול נמשך 4-5 פגישו, כשכל פגישה אורכת שעה וחצי. המטופל מעלה במפגש את הנושא שאתו היה מעוניין להתמודד. באמצעות טכניקות של דמיון מודרך והנחיה לגבי תנועות עיניים, המטופל מעלה תכנים מודעים וגם חצי מודעים, ומבצע עיבוד מחדש שלהם.

איך זה עובד?
המוח האנושי מחולק לשתי המיספרות: השמאלית, האחראית על תפקודים לוגיים ושפתיים, והימנית, האחראית על תפקודים יותר רגשיים. השימוש בתנועות עיניים הוא בעצם גירוי דו-צדדי של שתי ההמיספרות במוח. גירוי זה נעשה בד בבד עם דמיון ומיקוד בחוויה שמעוררת את החרדה. השימוש בתנועות עיניים לגירוי שתי ההמיספרות בעת ובעונה אחת תוך שיחה על חוויות טראומתיות, מאפשר לעבד מחדש חוויה שנחוותה בעבר וגרמה לטלטלה ומצוקה רגשית רבת-עוצמה. בשל עוצמתה הרגשית, יצרה החוויה קיבעון תחושתי ורגשי סביב כל מפגש מחודש עמה או עם חוויה בעלת מאפיינים דומים (הדוגמא הכי שכיחה היא מבחנים). גיוס התפקודים הלוגיים והרגשיים גם יחד מאפשר ליצור הסתכלות אחרת על החוויה, ברמה תחושתית והרגשית.
מניסיוננו במרכז נבון, טיפול ב- EMDR נמצא יעיל מאוד בהפחתת חרדת בחינות בקרב תלמידים וסטודנטים עם או בלי לקויות למידה, שפיתחו חרדה זו על רקע כישלונות העבר. חרדת בחינות הופכת לסוג של מעגל המזין את עצמו, מאחר והיא מתפתחת על רקע כישלונות, פוגעת ומכבידה על התפקוד הקוגניטיבי ובכך מגדילה את הסיכון לכישלונות נוספים. הקהיית הלחץ והפחתת החרדה מלווה, באופן טבעי, בשיפור התפקוד הלימודי, עלייה בהישגים והצלחה במבחנים. הן המטופלים במרכז נבון והן צוות המרכז יעידו כי אחוזי ההצלחה לצד היעילות ומשך התהליך הקצר יחסית- מדהימים בכל פעם מחדש.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה