תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

מרכז נבון – קשיים בהתארגנות – תסמונת אנדרלמוסיה

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

קשיים בהתארגנות- תסמונת אנדרלמוסיה

לא מעט ילדים ומבוגרים סובלים מתסמונת אנדרלמוסיה או במילים אחרות- קשיי התארגנות. התופעה באה לידי ביטוי באי סדר מוחלט הן בסביבות השונות כמו הבית, בית הספר או העבודה, והן באי סדר מבחינת ניהול הזמן והיכולת לתכנן ולנהל אותו באופן יעיל. אם בעבר לא הייתה קיימת כלל סובלנות ומודעות לתסמונת, הרי שבשנים האחרונות ישנה מודעות גוברת לנושא וקיימים פתרונות יעילים ליישום.

כיצד מתבטאת שגרת יומם של המתקשים בהתארגנות?
בהיבט של המרחב הפיזי האנשים הלוקים בתסמונת אנדרלמוסיה מייצרים אי סדר במרחב הפיזי שלהם בשל הקושי בניהול סדרי עדיפויות של מה לבצע תחילה ומה לדחות לאחר כך. אי הסדר גורם לאיבוד החפצים, להשקעה בזמן מיותר ובמאמצים מתסכלים על מנת לחפשם. בהיבט של המרחב הזמן אנשים בעלי קשיי התארגנות אינם מצליחים ליצור לעצמם דפוסי עבודה רציפים, קבועים ויעילים. הם מתחילים בביצוע מטלה ומוסתים ממנה בשל מסיח דעת כלשהו ושוכחים להשלימה. באופן זה נותרות לא מעט משימות בלתי גמורות. ההתנהלות הבלתי יעילה גוררת איחורים כרוניים, אי יכולת עמידה ביעדים וחוסר סובלנותה של הסביבה על ההשלכות של התסמונת במקביל לתסכולו של הלוקה בתסמונת אנדרלמוסיה.

תהליכי התארגנות והגדרת מיומנויות
תהליכי התארגנות במרחב הזמן, במרחב השיח הפנימי ובמרחב הפיזי מחייבים מגוון רחב של יכולות ומיומנויות כמו ארגון במקביל של מספר מטלות, יכולת ניהול מטלה ויכולת ההתמדה בביצועה עד לסיומה, תוך ההקפדה על הימנעות מלהיגרר לפעולות שאינן קשורות למטלה. רבים מהלוקים בקשיי התארגנות והפרעות קשב מפתחים תפיסת עולם של פרפקציוניזם המתבטא ב-“הכול או לא כלום” ודורשים מעצמם שלמות ביצועית או אי ביצוע כלל. הדבר מביא למשוב רגשי שלילי ולדימוי עצמי מונמך.

השלבים לטיפול בתסמונת אנדרלמוסיה ובקשיי בהתארגנות
הטיפול בתסמונת אנדרלמוסיה הינו משולב, והוא כולל טיפול רגשי והקניית כלים אסטרטגיים יעילים ומעשיים לטיפול בבעיית ההתארגנות. השלב ראשון כרוך בפיתוח מודעות לקיום סינדרום האנדרלמוסיה, לבסיסו הנוירו פיזיולוגי ולתסמיניו במטרה להעניק לגיטימציה למחיר הרגשי ולפיתוח המודעות לעובדה כי קיימים כלים יעילים לטיפול בסינדרום. השלב השני הינו צמצום רגשי אשמה והחרדות תוך הזמנה להקשבה עמוקה לגוף, על מנת לזהות את המקומות אשר בהם מאוכסנים הרגשות והמחשבות הטורדניות הללו. השלב השלישי הינו זיהוי המרחבים אשר בהם מתבטאים הקשיים התפקודיים באמצעות שאלוני קשב והגדרת התחומים המצריכים תכנית התערבות אישית.

בניית תוכנית אישית לטיפול בתסמונת אנדרלמוסיה
השלב הרביעי הינו בניית תוכנית התערבות אשר הינה מותאמת לפרופיל נקודות החוזק ונקודות הקושי של המטופל אשר בנוסף מותאמת גם לסביבה המשפחתית, חברתית ולימודית בהן הוא מתפקד. התכנית הטיפולית מורכבת מהקניית מגוון רחב של כלים לארגון המרחב הפיזי כמו ארגון ניירת, ארגון ציוד אישי, ארגון הבית וכדומה, כשהשלב האחרון בתכנית הטיפול הוא שלב יישום התוכנית האישית, בו המטופל מוזמן לתכנן את הזמן באופן יעיל בהתאם לכלים אשר רכש.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה