תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

מרכז שביט – אבחון דידקטי

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

קשיי למידה מהם?

ילדים ומבוגרים רבים סובלים מקשיי למידה. קשיים אלה משפיעים לרעה  על היחס הכללי שלהם כלפי למידה או בית הספר וגורמים להם להגיע  לתוצאות לימודיות נמוכות, שאינן משקפות את יכולתם האמיתית.

אבחון וטיפול נכון עשויים לפתור קשיים ותסכולים אלו.

קשיי הלמידה המוכרים מגוונים ביותר ובאים לידי ביטוי בכל התחומים – החל מקשיי כתיבה וקריאה וכלה בבעיות של זיכרון והבנה. כך למשל ניתן למצוא  בתחום המלל  – כאלה שאינם יודעים לקרוא, כאלה  אשר קוראים, אך אינם מבינים את מה שהם קוראים, כאלה  אשר מבינים טקסטים פשוטים בלבד ומתקשים בהבנה של מסרים סמויים ועוד.  בתחום הכתיבה – כתב יד  לא  ברור, שגיאות כתיב מרובות, קושי בכתיבה חופשית ועוד. וכך הלאה בכל תחומי הלמידה.

אבחון דידקטי מהו?

אבחון דידקטי הנו מבדק למידה שנערך ע”י מאבחנת דידקטית מסומכת באמצעות  סדרה של טסטים. הטסטים  בוחנים את  תחומי הלמידה השונים  ומשווים  את תוצאות הנבדק לסטנדרט סטטיסטי מקובל עפ”י קבוצות גיל. אבחון דידקטי בנוי לאבחון  של קשיי למידה,  אך יש ביכולתו גם  לעורר שאלות בנוגע  לגורמים נוספים  המשפיעים על כישורי הלמידה,  כמו למשל בעיות מוטוריות או  הפרעת קשב וריכוז.  חשוב לציין כי האבחון הדידקטי אינו יכול לקבוע בוודאות הפרעת קשב וריכוז, אלא להמליץ להמשך בירור אצל נוירולוג (או פסיכיאטר במקרים קיצוניים).

מדוע חשוב כל כך לערוך אבחון?

אבחון דידקטי אמור להוות אירוע מכונן בחייו של הנבדק ולהוות צעד ראשון בטיפול בקשיים עד לפתרונם האופטימאלי. איתור קשיים אובייקטיביים אצל הנבדק  נותן  הסבר ומשמעות לכישלונות והתסכולים שהוא חווה. הנבדק מקבל הכרה בכך שהוא איננו “טיפש” , “עצלן” או “לא יוצלח”, אלא תלמיד בעל קשיים, הניתנים לשיפור. עצם ההבנה הזו  משיבה את הרוח למפרשים שקרסו ומעודדת כניסה לתהליך של למידה.

המלצות האבחון –

המלצות האבחון נוגעות לדרכי הלמידה ודרכי ההבחנות. הן  אמורות לסייע לתלמיד  לשפר את תפקודו הלימודי באמצעות טכניקות ואסטרטגיות של הוראה מתקנת.  באשר ללמידה ההמלצות יכולות להיות מגוונות ביותר:  החל מ – “ישיבה בחזית הכתה” וכלה ב – “הגדלת אוצר המילים והעלאת המשלב הלשוני  באמצעות לימוד של שורשים ותבניות בשפה העברית”.

באשר להיבחנות ניתן להמליץ על תוספת זמן, שימוש במילונית ועוד.   במקרים קיצוניים ניתן להמליץ גם על הקראת השאלון או הכתבת  המבחן ע”י בוחן ניטרלי.

איזה עוד סוגים של אבחונים קיימים?

ניתן לערוך גם אבחון דידקטי מורחב ואבחון פסיכו דידקטי. אבחון מורחב בודק גם את  הלמידה בתחומי האנגלית והמתמטיקה. אבחון פסיכו דידקטי הוא אבחון משולב, הנערך ע”י מאבחנת דידקטית ופסיכולוג. מטרתו לבדוק

האם ישנה השפעה של מאפיינים רגשיים על תפקודו של הילד ועל היכולות הלימודיות שלו בעזרת כלים פסיכולוגיים המותאמים לגיל הילד.

מתי לעשות אבחון?

מומלץ מאד לשלוח את הילד לאבחון אם אתה כהורה או דמות משמעותית בחיי הילד חושב/ מרגיש שמשהו מונע מילדך  לממש את הפוטנציאל הלימודי או התפקודי שלו. כאשר ישנו קושי משמעותי בתפקוד השכלי, הרגשי, הלימודי או ההתפתחותי של הילד. לעיתים קרובות ההמלצה לבצע אבחון תגיע  מגורם בביה”ס אשר ירגיש שמאמצי המורה והתלמיד אינם נושאים פרי.

 איזה אבחון מתאים לילד שלי?

אם מדובר בילד אשר מוקד הבעיה שלו הנה לימודית מומלץ להתחיל באבחון דידקטי. במידה והיקף הבעיה נרחב יותר  יש לשקול מהן מטרות האבחון.

אבחון פסיכו דידקטי נערך בדרך כלל על מנת לאשר הקלות לימודיות משמעותיות ביותר על רקע קשיים נרחבים.

אם מטרת האבחון איננה לימודית גרידא, אלא לצורך טיפול רגשי, מומלץ לערוך אבחון פסיכו דיאגנוסטי הנותן תמונה מקיפה ביותר על עולמו הרגשי  והקוגניטיבי של הילד –  חוזקותיו וחולשותיו .

בכל הקשור לבחירת האבחון המתאים ביותר כדאי ומומלץ ביותר להתייעץ עם איש מקצוע על מנת לערוך אבחון שהמלצותיו יענו על הסיבה שבגללה פניתם לאבחון.

 אבחונים ב”מרכז שביט”

מרכז שביט מציע שירות מקיף ומקצועי של אבחונים החל בייעוץ – האם בכלל יש צורך באבחון, באיזה אבחון לבחור  – עבור דרך האבחון עצמו וכלה בהמשך ליווי והוראות מדויקות מה לעשות אחרי האבחון.

אנשי המקצוע המנוסים של מרכז שביט מתחייבים לתת לכל בעיה את הפתרון האמיתי ולהפנות לאבחון ו/ או הוראה מתקנת בדיוק על פי המידה והצורך העולה מן השטח.

 הפסיכולוגים והמאבחנים במרכז שביט הנם מומחים בתחומם, בעלי ניסיון רב והכרות מקצועית ומעמיקה עם כלי האבחון השונים.

צור קשר ישיר עם מרכז שביט

[contact-form-7 id=”86601″ title=”Appointment_מרכז שביט”]

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה