תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

מרכז תלמים – הפרעות קשב וריכוז

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

הפרעות קשב וריכוז
הפרעות קשב וריכוז הן תופעה שהולכת והופכת נפוצה עם הזמן, בשל השתכללות אמצעי האבחון. בהתאם לכך, הורים רבים מוצאים עצמם מוקפים באינספור סימני שאלה – מדוע הילד שלי אנרגטי יותר מילדי כיתתו? מדוע הישגיו בלימודים נמוכים, על אף יכולותיו הגבוהות? מדוע הוא מבלה שעות מול המחשב ומתעלם מדרישותיי? וכן הלאה. ובכן, כשמדובר בהפרעות קשב וריכוז, הן התשובה למרבית השאלות מסוג זה.
אם כן, מה הן הפרעות קשב וריכוז? אלו הן מכלול של תסמינים הנובעים מהפרעה במערכת העצבים המרכזית. תסמיניהן של הפרעות הקשב מתחלקים לשלוש קטגוריות עיקריות – קשב וריכוז, אימפולסיביות והיפראקטיביות, כאשר השפעותיהם באים לידי ביטוי במידה משתנה בין אדם לאדם.ADHD הוא שם כולל לכלל סוגי הפרעות הקשב והריכוז, כאשר מדובר במאזנים שונים של ארבעת התסמינים אצל כל אחד. לדוגמא – אדם בעל הפרעת ADHD כולל את כל ארבעת התסמינים, ואילו אדם בעל הפרעת ADD שהינה מקרה פרטי של ADHD, אינו כולל היפראקטיביות.
הפרעות הקשב והריכוז (קש”ר) נפוצות מאוד באוכלוסייה, בעיקר בקרב בנים, ושכיחותן נעה בין 5% ל – 10%. הפרעות אלו נותנות אותות ראשונים כבר בילדות, סביב גילאי 4-5, ותסמיניהן מלווים את בעלי ההפרעה גם בבגרות.

הפרעות אלו אינן נכללות בקטגוריה של לקויות למידה, מאחר ולא רק התפקוד האקדמי נפגע כתוצאה מהן, כי אם גם תפקודים חברתיים. ללא טיפול, הפרעות הקשב עלולות להוות הפרעה בכל תחומי החיים, החל בלימודים ובעבודה, וכלה ביחסים חברתיים. אי לכך, אנו במרכז תלמים מאמינים כי יש לאבחן את ההפרעות מוקדם ככל שניתן, על מנת למנוע נזק, נפשי בעיקר, שעלול להיגרם לילד בהיעדר טיפול מותאם.
הפרעות קשב וריכוז הינן דינמיות. על אף בסיסן הנוירולוגי, הן נתונות להשפעות סביבתיות. עם גילויה של קבוצת תרופות המסייעות בהפחתת התסמינים, החל שימוש נרחב בהן ברחבי העולם. יחד עם זאת, מרכז תלמים מכיר בחשיבותה של סביבה תומכת ואקלים חיובי בכל מעגלי החיים, כגורמים מכריעים בהפחתתם של התסמינים, ובהענקת יציבות רגשית לילד.

ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז מתנהלים באופן ייחודי, הנתקל בקושי של הסביבה להבינו. מדובר בהתנהגויות רגילות גם לאנשים שאינם בעלי ההפרעה, אך במקרה זה הן מוקצנות ומועצמות. אופייה הלא מוגדר של ההפרעה, עלול ליצור בלבול בין תסמיניה לבין כוונותיו או מעשיו של הילד, ובכך לגרום לחוסר הבנה שבמרכזה מעשיו השגויים כביכול של הילד, שלמעשה אינם בשליטתו. ואכן, ילדים אלו חווים אינספור תסכולים בשלל תחומים, ומעט מאוד משוב חיובי מסביבתם. לכן, אבחון מוקדם של ההפרעה מוביל לבהירות בקרב סובביו של הילד, ומאפשר התאמה של הסביבה לצרכיו, הן מבחינה טכנית, והן מבחינה רגשית.
עם זאת, יש לזכור את החשוב מכל – ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז הם מיוחדים מאין כמותם. ראשית, הם ניחנו בחוש הומור מופלא, ולא אחת הם “ליצני הכיתה”. בנוסף, מאחר וההפרעה היא קודם כל ביולוגית-מוחית, ילדים אלו נוטים לבצע אינטגרציה בלתי שגרתית בין פיסות מידע, מה שמיתרגם ליצירתיות מפותחת במיוחד. כמו כן, פעלתנותם ומרצם, בנוסף לנטייתם למיקוד יתר בתחומי העניין שלהם, עשויים להניב תוצאות גבוהות ביותר בתחומי האקדמיה והקריירה.

במרכז תלמים, בראש ובראשונה אנו רואים את הילד מעבר לקושי, ושמים דגש רב על הבנה עמוקה ואמתית של הילד, תוך הכרה בעוצמותיו, כישרונותיו, וחזקותיו. אנו מייחסים חשיבות מכרעת להכרה בחזקות אלה על ידי הסביבה, באופן בו הילד יזכה להתאמה ותמיכה מבני משפחתו, מוריו ומדריכיו. באמצעות שיקוף חיובי ומחזק מהסביבה, תוך כדי התהליך שמוכוון על ידי צוות המטפלים המקצועי של מרכז תלמים, הילד מפתח בטחון, דימוי ומודעות עצמיים, ולומד להאמין ולראות את עצמו באור אחר.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה