תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

מרפאות מרחב – אבחון MOXO

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

מרפאות מרחב

מרפאות מרחב, הנמצאות בתל אביב, עוסקות באבחנה, טיפול ומניעה של מחלות הגיל השלישי. המרפאות מציעות תהליך הערכה המשלב מגוון נקודות מבט: נוירו- התנהגותית, נוירו- פסיכולוגית, נוירו- פסיכו- גריאטרית וגריאטרית.
למצבים של דמנציה (מחלת אלצהיימר ומחלות נוספות המאופיינות כדמנטיות) קודמים לעתים קרובות מגוון סימפטומים, הכוללים הפרעות קוגניטיביות (קשיי זיכרון, בלבול, שכחה זמנית של מלים) והפרעות רגשיות והתנהגותיות (אי שקט, דיכאון, חרדה). חלק מסימפטומים אלה ניתנים לטיפול, דבר המאפשר הקלה משמעותית של הקושי, שיפור באיכות חייו של האדם הסובל ממנו ואף מניעה של התפתחות התסמינים לכדי מצבים של דמנציה.
המרפאות מנוהלות על ידי ד”ר אלי ורטמן, מומחה בנוירולוגיה, אשר מילא מגוון תפקידים שבמסגרתם רכש ניסיון רב עם אוכלוסיות של דמנטים. בין השאר, ד”ר ורטמן ניהל את המחלקה הנוירו- פסיכו- גריאטרית בבית החולים הרצוג בירושלים, ואת היחידה לנוירולוגיה התנהגותית במחוז תל אביב של שירותי בריאות כללית. ד”ר ורטמן וצוות המרפאה רואים חובה בסיוע לסובלים מסימפטומים קוגניטיביים, ומסרבים לראות בדמנציה חלק נורמלי מתהליך ההזדקנות.

הפרעת קשב וריכוז במבוגרים
הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה התפתחותית, נוירולוגית, בעלת בסיס גנטי, אשר במסגרתה נפגעות יכולות שונות שאנו נוטים לכנות בשם כללי “קשב”. אלה כוללות את היכולת למקד קשב לזמן מסוים, להימנע מהסחת דעת, להגיב בקצב מתאים, לעבור ממטלה למטה וכיוב’. בשל העובדה שהיא מופיעה בגיל צעיר ומהווה מכשול משמעותי בכל הקשור ללמידה ומערכת החינוך, נהוג לקשר את ההפרעה באופן בלעדי לילדים. עם זאת, היא קיימת גם במבוגרים. בשל הנטייה לקשר את ההפרעה לילדים, מבוגרים רבים שעד כה התמודדו עם ההפרעה ופיצו על קיומה בלי לדעת כלל כי הם סובלים ממנה, עשויים להימנע מלפנות לאבחון וטיפול כשהם נתקלים בקשיי קשב וריכוז בגיל מבוגר, לרוב בשל חוסר מודעות לאפשרות קיומה של ההפרעה. מבוגרים אלו עשויים להפגין קשיים משמעותיים בהתארגנות, מתקשים לנהל את לוח הזמנים שלהם ונוטים לאחר לפגישות או לשכוח את קיומן, פעילויות פשוטות עשויות לקחת להם זמן רב ולהיראות להם מאתגרות במיוחד.

אבחון MOXO להפרעת קשב וריכוז
כלי האבחון המסורתיים להפרעת קשב וריכוז כוללים לרוב, מלבד שאלונים וראיונות עם האדם וסביבתו הקרובה, גם אבחונים ממוחשבים. כלים אלו סובלים מחסרונות רבים: מידת הדיוק שלהם מוטלת בספק (ילדים שאינם סובלים מהפרעת קשב עלולים להיחשב בטעות לכאלה שכן) והם מספקים מידע מוגבל (כלים אלה עונים על שאלת קיומה של הפרעת הקשב אבל לא מתייחסים להיבט התפקודי- איזה היבט של התפקוד נפגע בעקבות ההפרעה).
מרפאות מרחב עושות שימוש באבחון MOXO, שהוא כלי חדשני לאיתור הפרעת קשב וריכוז, וכן לבניית פרופיל תפקודי של המאובחן. במסגרת האבחון נבדקות ארבע יכולות עיקריות, שפגיעה בהן מאפיינת הפרעת קשב וריכוז: קשב (היכולת לשים לב לגירוי ולפרטים ספציפיים), תזמון (היכולת להגיב בזמן או לשנות תגובה בהתאם לשינויים במטלה או בדרישה. ביומיום קושי כזה מתבטא בקשיים מול לוחות זמנים ולחץ זמן), אימפולסיביות (נטייה להגיב בפזיזות ללא הערכה מספקת של הסיטואציה) והיפראקטיביות (קושי בוויסות ההתנהגות, פעלתנות יתר). האבחון אף מאפשר לדמות באופן יעיל את סביבתו הטבעית של המאובחן, והוא מתבצע תוך שימוש בהסחות קוליות וחזותיות.
בניית פרופיל תפקודי מפורט מאפשר לנו במרפאות מרחב לתכנן עבור הפונה תכנית טיפול המותאמת אישית לקשיים שהוא מציג, ובכך להגביר את סיכוייו לשפר את איכות חייו.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה