תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

משמעות הלקות דיסלקציה ואיך ניתן לטפל בה

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

דיסלקציה ומהותה.

משמעות הלקות דיסלקציה ואיך ניתן לטפל בה

דיסלקציה הינה לקות למידה לכל דבר. היא באה לידי ביטוי בקושי קריאה וזיהוי צליל המילה. שני הדברים הללו בעצם קשורים בהפרעות הקשורות בקריאת טקטס.

כשאומרים דיסלקציה אומרים בעצם ליקוי למידה כתוצאה מהפרעה נירולוגית. הגדרה זו מתאימה הן לילדים והן לקהילת המבוגרים יותר. אנשים אלה סובלים לרוב מתפקודי מח נחותים וקושי להסתגל ללמידה רגילה בעקבות בעיותיהם. בעיות לקויות למידה הינה בעיה הקיימת לא מהיום אלא מספר שנים רב אך לצערנו הרשויות לא נתנו לה את הטון המתאים ולא הכירו בה כבעיה. רשיות הלמידה לא עשו זאת מכיוון שלא רצו אלא מכיוון שלא פעם הפגינו בורות גמורה בכל הקשור ללקויות כאלה ואחרות. אם כן, ההגדרה הנכונה ללקויות למידה קשורה באנשים המתקשים לקרוא ולהפיק בראשם צליל שמוביל לקריאת טקטס בדרך זו או אחרת.

נכון להיום, קיימים מחקרים הקשורים ללקויות למידה לרבות דיסלקציה כשהמטרה והרצון להגיע לכמה שיותר כילים ולהסתייע בכמה שיותר מסקנות על מנת לסייע בידם של אנשים שאין בידם את הכילים הראויים להתמודדות אל מול ליקויי הלמידה לרבות הדיסלקציה. כשאומרים דיסלקציה מדברים בעצם על לקויות למידה הקשורות בחוסר יכולת לזהות מילים, לזהות צלילים ולגלות את התמונה בכללותה ולא רק חלקים ממנה. המון פעמים אנו נתקלים באנשים עם אינטלגנציה גבוהה מאוד או אינטלגנציה נמוכה מאוד, מה זה אומר? אם כן ישנם מקרים שבהם רמת האינטלגנציה הגבוהה מצליחה להסתיר היטב את הלקות ומאידך אנשים עם אינטלגנציה נמוכה אינם יודעים לתקשר ואז בעצם לא ניתן לאבחן כראוי ולספק כילים לאבחון תקין.

ההגדרה הראשונית ללקויות למידה לרבות דיסלקציה נולדה החל מ1963 . דיסלקציה אינה מתייחסת לפיגור שכלי אלא להפרעה מולדת. טיפול בהפרעות אלא באמצעות אבחון יכול לספק כילים נכונים על מנת להתמודד נכונה עם הקושי הקיים. לקויות למידה לרבות הפרעות קריאה או כתיבה לא תעלמנה מעצמן ללא אבחון נכון. לרוב ,חשוב ביותר לבצע אבחון נכון על מנת לאתר את הבעיה הנכונה ובזמן הראוי לה. לקויות למידה הוא דבר חשוב ביותר ואין לזלזל בקיומו. במידה ולקויות למידה לא מטופלות כראוי הדבר יכול לבוא שלא לטובת אותו אדם בבגרותו, ברצונו להרשם למוסד אקדמאי כזה או אחר ולהשתלב במסלול לימודים שנכון לו עם הקלות בזמני מבחן וכד’.

מאז ומתמיד רוצים החוקרים להעלות מודעות בתחום קשיי הלמידה ולספק עד כמה שאפשר מידע על מנת לסייע בידי אנשים עם דיסלקציה ולקויות למידה כאלה ואחרות . אנשים בעלי לקויות למידה כגון דיסלקציה מתקשים לקרוא טקטס ולתרגם צליל מילה, חוסר היכולת לבצע פעולות אלה מונע מהם לצור בבוא העת אוצר מילים גדול ולסיים קריאת טקטס ללא הפיכת מילים למשל ובסופו של דבר לקרוא את הטקסט באופן תקין. פעמים רבות שקוראים טקסט בצורה שאינה נכונה ומדלגים על משפטים ומילים שהרי לא ניתן לענות על השאלות מתוך הטקסט שאין יכולת לקרוא אותו כהלכה.

נכון להיום ניתן להתקל במודעות גדולה יותר בתחום לקויות הלמידה, משרד החינוך ובכלל הרשויות לוקחות חלק גדול בהבנת העניין ומנסות להרתם ולסייע בידי אנשים עם קשיים אלה. בעבר התקיימה לה בורות בנושא שגרמה לגורמים כאלה ואחרים להתרשם מילדים עם הפרעות או לקויות למידה כילדים עצלנים, חסרי אנרגיה או מוטיבציה. אף אחד לא תמך בילדים אלה ומכיוון שהמבוגרים לא הבינו בבעיה לבטח לא הבינו את הבעיה חבריהם לספסל הלימודים. חשוב מאוד לציין כי תמיכה חברתית הינה תמיכה ריגשית ויכולה בהחלט לסייע לאנשים כאלה ואחרים בטיפול בתפקוד הרגשי הירוד. תפקוד ריגשי ירוד עלול להזיק לבעיה העיקרית. כשאדם סובל מלקויות למידה כגון דיסלקציה או דיסגרפיה וכד’ במידה והוא ניגש לאבחון חלק מתנאי האבחון הינם גם לסייע לו בתחום החברתי כלומר, לפרגן, לעודד ולהיות שם בשבילו על מנת למגר עד כמה שניתן את התופעה הרגשית המשנית לבעיה.

לקויות למידה לרבות בעית דיסלקציה הינן בעיות שלא תפתרנה מעצמן אלא אם ינתן טיפול דידקטי משולב בטיפול פסיכודידקטי לא פעם וזאת על מנת לשלול בעיות תפקוד רגשיות כפי שנאמר במאמר זה.

אבחון לקויות למידה טוב יספק דוח שבתוכו יהיו כילים מתאימים על מנת לסייע לאותו אדם בליווי תמיכה ועידוד של הקרובים אליו על מנת להקל עליו בשגרת החיים ובשגרת תעסוקתו היום יומית.

עוד על דיסלקציה

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה