תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

מתי כדאי ומומלץ לפנות לאבחון?

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

מירב דורון הינה פסיכולוגית חינוכית מומחית העוסקת במקצוע כעשרים וחמש שנה. מירב עובדת במגזר הפרטי ומתמקדת בתחום אבחון ילדים בני נוער וסטודנטים. אבחונים פסיכולוגיים, פסיכולוגיים ואבחוני קשב וריכוז שמטרתם לעזור לאבחן במדיוק את הבעיה , לבנות תכנית עבודה עם המסגרת החינוכית ולאפשר במידת הצורך ועל פי חוק התאמות בצורת הלמידה ובדרכי ההיבחנות.

מלבד עבודתה הפרטית, מירב דורון מנהלת מזה שמונה שנים את השרות  הפסיכולוגי חינוכי והמרכז הטיפולי של המועצה המקומית סביון. בעבר עסקה בנהול משאבי אנוש בחברת הייטק והעבירה הדרכות ומיונים לצוותים שונים,

מתי כדאי ומומלץ לפנות לאבחון ?

 כאשר ילד חכם  ומוכשר אינו מגיע להישגים ולציונים התואמים את יכולותיו.

כאשר ילד משקיע בלימודים ואינו מזלזל ובכל זאת מגיע להישגים בינונים ומטה.

כאשר ילד עירני מתעניין ומבין, נמנע מקריאת ספרים .

כאשר ישנה הדרדות פתאומית בהישגים עם המעבר לחטיבת הביניים או לתיכון.

 

במקרים כאילו מומלץ לפנות לאבחון על מנת לברר האם קיימים לקויי למידה,

האבחון משמש לכמה מטרות :

  • איתור הבעיה והגדרתה
  • הצעת דרכי למידה חלופיות
  • המלצה לגבי מתן שעות שילוב בבית הספר
  • המלצה לגבי התאמות בדרכי ההיבחנות בבחינות הפנימיות ובבחינות הבגרות.

מה אבחון משולב פסיכו-דידקטי ?

אבחון משולב כשמו כן הוא משלב שני אבחונים פסיכולוגי ודידקטי ומאפשר קבלת  תמונה רחבה של כישורי הלמידה של הנבדק.

האבחנה המקובלת כיום של לקות למידה מכילה בתוכה את הנחת הבסיס כי התלמיד ניחן באינטליגנציה תקינה וכי אין לו בעיות רגשיות נפשיות או פיסיות היכולות להסביר את קשייו בתחומי הלמידה. 

על מנת לבסס הנחה זו יש לערוך אבחון פסיכולוגי הכולל על פי חוק מדידת אינטליגנציה בכלים מקצועיים מקובלים וחישוב מנת המשכל. האבחון הפסיכולוגי כולל גם הערכה רגשית המתארת את מצבו הרגשי של הנבדק כוחותיו וחולשותיו – חלק זה של האבחון יכול להעשות רק על ידי פסיכולוג מומחה. 

החלק השני של האבחון הנו אבחון דידקטי מקיף הבוחן הן את הכישורים העומדים בבסיס הלמידה, והן נותן תמונת מצב השוואתית לרמת הכתה של המיומנויות האורייניות ( קריאה וכתיבה ).- חלק זה של האבחון יכול להעשות על ידי מאבחן דידקטי או ע”י פסיכולוג מומחה.

במידה והאבחון דרוש לצורך התאמות בדרכי היבחנות מומלץ לקרוא את הקטע הדן בנושא.

התאמות בבחינות הבגרות לילדים הסובלים מלקות למידה

 

מהן התאמות בדרכי ההבחנות ?

ילדים ובני נוער רבים אינם מגיעים להישגים ההולמים את יכולתם השכלית בשל לקויי למידה.

על מנת לאפשר גם לילדים אילו להשיג הישגים נאותים מאפשר משרד החינוך התאמות בדרכי ההיבחנות, התאמות אילו נקראות לעיתים בטעות “הקלות” אך למעשה הן רק התאמה של צורת ההיבחנות ללקויות של הנבחן.

איך מקבלים התאמות ?

על מנת לקבל התאמות מתקיימת וועדה בית ספרית או מחוזית (לפי רמת ההתאמה הנדרשת ). לפני הוועדה מוצג מצבו הלימודי של התלמיד כולל המלצות בית הספר וכן אבחון בעל תוקף חוקי המגדיר את התלמיד כסובל מלקות למידה ומפרט את סוג הלקות.

בסיומו של דוח האבחון יופיעו המלצות המאבחן לסוג ההתאמות על פי ממצאי האבחון.

לאיזה סוג אבחון מומלץ לפנות ?

על מנת לקבל התאמות מרמה 1 או 2 , בוועדה בית ספרית   ניתן ברוב המקרים להסתפק באבחון דידקטי מקיף.

להתאמות ברמה 3,בוועדה מחוזית, יש לערוך אבחון משולב ( פסיכו דידקטי).

ישנם בתי ספר אשר אינם מסתפקים באבחון דידקטי לצורך הוועדה הבית ספרית ומבקשים גם להתאמות  אילו אבחון משולב.

מומלץ לברר במפורש עם יועצת בית הספר על מנת למנוע עגמת נפש וצורך בחזרה מיותרת על אבחון.


איפה מופיעים כל החוקים והנהלים בנושא ?

מידע מלא המתעדכן מעת לעת ניתן למצוא באתר משרד החינוך,

החוזר התקף כעת הינו : תשס”ד /4 (ב)



מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה