תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

נאווה פרץ – הוראה מתקנת

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

נאווה פרץ
נאווה פרץ עוסקת בהוראה מתקנת ופיתוח כישורי למידה בקרב תלמידים ממגוון גילאים. כמה מילים, על קצה המזלג, על כישורי למידה והוראה מתקנת…

לקויות למידה, קשיי למידה וכישורי למידה

אולי המקום הנכון להתחיל לדבר על כישורי למידה הוא מהזווית של לקויות למידה, וכך להבין את המונח דרך הבנת ההשלכות של פגיעה בו. לקויות למידה הן סדרה של לקויות התפתחותיות הפוגעות בכישורי הלמידה של האדם הסובל מהן. ללקויות למידה יש בדרך כלל בסיס נוירולוגי כלשהו, והן כרוניות. מכאן, שלא ניתן “לרפא” את לקויות הלמידה, אבל באמצעות סיוע ותמיכה מתאימים – ניתן להביא את האדם המתמודד איתן להישגים לימודיים תקינים ומוצלחים. האדם לקוי הלמידה בדרך כלל מתמודד עם קושי באחת משלוש מיומנויות הלמידה הבסיסיות: קריאה (הלקות בתחום זה היא דיסלקציה), כתיבה (דיסגרפיה) ויכולת חשבונית (דיסקלקוליה), אך ישנן גם לקויות הפוגמות ביכולות אחרות, כלליות יותר. לא כל קושי לימודי הוא לקות למידה. קשיי למידה יכולים להופיע על מגוון רקעים, שלקות למידה הוא רק אחד מהם, אבל בשורה התחתונה, ההשלכות של לקות ושל קושי הן דומות: קודם כל- פגיעה בהישגים הלימודיים. נקודה זו היא בדרך כלל מובנת ואין צורך להתעכב עליה. בנוסף – לקשיי למידה השלכות רגשיות משמעותיות. בניגוד לילדים הסובלים מלקויות נרחבות יותר (כמו פיגור, הפרעות תקשורת וכיוב’), ילדים המתמודדים עם לקות למידה- הקושי שלהם לא גלוי לעין, עד אשר הם נדרשים לעמוד במשימה לימודית. מכאן, הדרך למסקנה השגויה שהם פשוט מתעצלים או מתמרדים מול הדרישות – קצרה. כתוצאה מכך תלמידים רבים המתמודדים עם לקות למידה או קשיי למידה סובלים מביקורת ושיפוט. עובדה זו, כאשר היא מתווספת לעצם ההתמודדות עם הכישלון הלימודי, הופכת ילדים עם לקויות למידה למועדים יותר לפתח תסכול, פגיעה בדימוי העצמי ותחושת חוסר- מסוגלות. השלכות רגשיות אלו עלולות ליצור “אנטי” אוטומטי לכל סיטואציה לימודית, ולמנוע בכך מהתלמיד לעסוק בלמידה גם בתחומים בהם תפקודו תקין.

הוראה מתקנת

התמונה המתקבלת מתלמיד בעל לקות למידה היא כזו של תלמיד שלא משנה כמה ננסה לתגבר אותו, לתת לו אקסטרה- שיעורי בית, או נעלה את כמות השיעורים במקצוע המסוים בו הוא מתקשה- הוא עדיין לא יצליח להגיע לרמה המצופה ממנו (בהתאם לאינטליגנציה שלו, גילו ומספר שנות הלימוד). בנקודה (מתסכלת) זו, נכנסת ההוראה המתקנת כאפשרות הטובה ביותר. הוראה מתקנת היא תחום חינוכי, שנועד לסייע לתלמידים בעלי קשיים משמעותיים. עיקר ייחודה של ההוראה המתקנת הוא בהיותה פרטנית (לעתים הוראה מתקנת נעשית בקבוצות קטנות), ותפורה בדיוק לפי מידותיו של התלמיד עבורו היא נועדה. ההוראה המתקנת נועדה לאפשר לתלמיד המתקשה, למידה העושה שימוש ב”מסלולים עוקפי- קושי”. כיצד עוקפים קושי לימודי? לצורך כך יש להוראה מתקנת מגוון אפשרויות: טכניקות הוראה שונות, המתבססות על יכולותיו התקינות ונקודות החוזק של התלמיד בתחומים אחרים, התאמה של סביבת הלמידה, הוראת אסטרטגיות למידה והתארגנות, שימוש בעזרים (לצורך זכירה או הדגמה) ועוד.
כאמור, נאווה פרץ עוסקת בהוראה מתקנת, אותה היא רואה כאמצעי לפיתוח כישורי למידה. בין שאר האפשרויות שמציעה נאווה, ניתן למצוא שיטות למידה ייחודיות לסגירת פערים (בפרקי זמן קצרים- חודשיים אפילו!), “מרתונים” של למידת מתמטיקה לקראת המעבר לחטיבת הביניים בחודשי הקיץ, ועוד.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה