תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

נחום שטראוס – אבחון וטיפול בלקויות למידה

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

נחום שטראוס
נחום שטראוס הוא מאמן אישי וחבר לשכת המאמנים בישראל. לנחום ניסיון עתיר בניהול, הדרכה ואימון בעבודה עם מגוון אוכלוסיות בכל הגילאים. נחום עבד בעבר עם אוכלוסיות קשות של חיילים (חיילי מקא”מ- מרכז קידום אוכלוסיות מיוחדות), ואף ייסד את סניף האגודה למען החייל בקריית ביאליק. בנוסף לעבודתו עם צה”ל, נחום שימש בתפקיד ראש הנהגת מחוז הצפון של תנועת הצופים במשך שש שנים. מתוך המפגש עם המגוון האנוש עמו עבד, הבין נחום כי יש בו הרצון והיכולת להקדיש עצמו לסיוע וקידום באמצעות אימון עבור אנשים הזקוקים לכך. נחום מאמין מעל לכל ספק ביכולתו של כל אדם לקדם את חייו באמצעות מאמץ מודע. נחום רואה באימון תהליך של למידה מודרכת, שמטרתה לאפשר לכל אחד לפתח את היכולות והפוטנציאל הגלומים בו, ולהשיג כך את יעדיו ומטרותיו. נחום הוא בעל תואר במינהל עסקים, ובעל הכשרה כמגשר. את הכשרתו כמאמן רכש בבית הספר לאימון במכללת “יוזמות”.

לקויות למידה
לקויות למידה הן קבוצה של לקויות התפתחותיות אשר במסגרתן נפגעים תפקודי למידה בסיסיים (קריאה, כתיבה ויכולות חשבוניות). בעקבות פגיעה זו, האדם הסובל מלקות הלמידה מתקשה לרכוש ידע ומיומנויות ברמה המצופה על פי גילו, האינטליגנציה שלו והרקע שלו. לקויות הלמידה נובעות מליקויים נוירולוגיים התפתחותיים, ולכן הן כרוניות- כלומר, לא ניתן “לרפא” אותן, והן מלוות את האדם בכל ימי חייו, אך כן ניתן ללמוד ולהתפתח כך שהן לא יהוו מכשול משמעותי. למעשה, לקויות הלמידה הן הטרוגניות, והתמונה הייחודית של לקות שמציג כל אחד נובעת מתמהיל התפקודים החלשים והחזקים שלו, המרכיבים כולם יחד את יכולת הלמידה של האדם. תפקודים אלה כוללים תפיסה חזותית, תפיסה שמיעתית, תפיסה מרחבית, זיכרון (לטווח קצר ולטווח ארוך), הקשב והריכוז, מהירות העיבוד הקוגניטיבי וכד’.

חשוב לציין כי ללקויות למידה אין קשר לאינטליגנציה, ואדם לקוי למידה יכול להיות בעל מנת משכל נמוכה, ממוצעת או גבוהה. נקודה זו היא משמעותית, וטומנת בחובה מילכוד: בגלל שהלקות מתבטאת רק בתחום הספציפי שנפגע ממנה (למשל, בלימודי מתמטיקה), בשאר המצבים האדם מתפקד באופן לגמרי תקין. לכן הלקות לא באמת נראית לעין חלק גדול מהזמן (זאת בניגוד ללקויות אחרות שפוגעות בתפקוד הכללי, כמו למשל נכויות פיסיות או פיגור שכלי). עקב כך, הסביבה לעתים קרובות מתקשה להבין ולקבל את האדם לקוי הלמידה, וקיימת נטייה לתייג אותו כעצלן או מתנגד. לכן, לקויי למידה לא זוכים ליחס האמפטי, המקבל, הסלחני והסבלני שהם זקוקים לו, ורבים מהם (במיוחד בגילאים צעירים), עלולים לפתח בעקבות כך חרדה מהתמודדות עם קשיים לימודיים ועם לי מודים בכלל, או להחצין את התסכול שלהם דרך הפרעות בהתנהגות או הסתגרות ובידוד.

אימון להתמודדות עם לקויות למידה
בגלל המרכיב המרכזי שיש להיבטים הרגשיים והחברתיים בהתוויית ההתמודדות עם לקויות הלמידה, חשוב שבנוסף לסיוע בהתמודדות עם הלקות עצמה (למשל, הוראה מתקנת), יצטיידו המתמודדים לקויי הלמידה גם בכלים לניהול יומיומי של ההתמודדות, ויחוו העצמה ושיקום תחושת השליטה והיכולת בהתמודדות עם הקשיים השונים שהלקויות מזמנות להם.
נחום שטראוס עובד כמאמן עם אוכלוסיות של לקויי למידה. בתהליך האימון לומדים המתאמנים שיטות ואסטרטגיות להתגברות על המכשולים השונים שהם פוגשים בעקבות הלקות, ומקבלים הדרכה, הכוונה ותמיכה בבניית חיי שגרה לצד הלקות שמלווה אותם. נחום רואה בתהליך אימון שכזה חיבור של האדם לקוי הלמידה לפוטנציאל קיים, שצריך ללמוד כיצד לגשת אליו ולעשות בו שימוש.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה