תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

נטע שקד – מבדק MOXO

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

נטע שקד

נטע שקד היא בעלת הכשרה מקצועית רחבה ומגוונת בכל הקשור לקידום וטיפול בילדים ומבוגרים המתקשים בתחום הלמידה וההתנהלות האישית. היא מורה להוראה מתקנת, מטפלת בשיטת אלבאום, מאמנת אישית, ביבליותרפיה ומוסמכת מטעם חברת נוירוטק לערוך את מבדק MOXO. ייחודה של נטע הוא בשילוב בין שיטות טיפול קלאסיות וחדשניות, ובהתאמה הספציפית של גישה טיפולית על פי סוג הקושי והתלונה, וכן על פי יכולותיו ואפיו של הפונה. נטע רואה בשילוב של תהליכים גופניים, רגשיים וקוגניטיביים גם יחד מפתח להצלחתו של כל תהליך טיפולי.

הפרעת קשב וריכוז

הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה התפתחותית, בעלת בסיס נוירולוגי. במסגרת ההפרעה נפגעות מגוון יכולות הנכללות תחת המטרייה של “קשב” וריכוז: היכולת לבצע מספר מטלות במקביל (פיצול קשב או “מולטי- טסקינג” בלעז), נטייה חריפה להסחת דעת, קושי להתרכז בדבר מה למשך פרק זמן ארוך, קושי לעבור בין משימות וכיוב’. בנוסף, להפרעה מתלוות בעתים קרובות התנהגויות אימפולסיביות ונטייה להיפראקטיביות.

אבחון הפרעת קשב וריכוז- מדוע ולמה?

הפרעת קשב וריכוז טומנת בחובה מספר פגיעות תפקודיות. הברורה שבהן היא בתחום הלימודי. כבר בגילאי הגן ובית הספר היסודי ניתן לראות כי ילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז לא מסוגלים ללמוד בכמות ובקצב המצופה מבני גילם. הישיבה בשיעור, ההקשבה, ארגון החומר, הלמידה למבחנים- כל אלה הן מטלות שעבור בעלי ההפרעה הופכות לאתגר משמעותי ולא פשוט.
מעבר לפגיעה בתחום הלימודי, להפרעה יש השלכות רגשיות משמעותיות. ילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז לעתים מתמודדים עם מטען ארוך של כישלונות. המבוגרים בסביבתם (הורים ואנשי חינוך) עשויים לשדר להם (לעתים שלא במודע) כי הם מאכזבים ומתישים. בחברת הילדים הם גם עשויים להתקשות למצוא את מקומם, מאחר שהם עלולים להיתפס על ידי חבריהם כלא קשובים ולא אכפתיים, וזה עוד לפני שדובר על הקושי של הילדים האחרים להכיל את פעלתנות היתר והאי- שקט התמידי שהם מפגינים. גם עבור ילדים שהצליחו לצלוח בשלום את שנות בית הספר, חשוב לזכור שההפרעה לא נעלמת, והיא מממשיכה להתבטא בקשיים בעולם העבודה, ביצירת יחסים חברתיים וזוגיים תקינים, ובמצוקה מתמשכת של האדם המתמודד עמה ביומיום. כל אלה הופכים את אבחון ההפרעה (כצעד ראשון לטיפול בה) לחשוב במיוחד.

אבחון MOXO

הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה “ביצועית”- כלומר הפגיעה היא בביצועים של האדם במטלות שונות הדורשות את יכולות הקשב שלו. לכן, גם האבחון בוחן את ביצועי המאובחן במטלות כאלה. עד לאחרונה, הכלים המסורתיים לאבחון ההפרעה סבלו מחסרונות רבים: הדיוק הסטטיסטי שלהם באיתור היה לא מספק, ובנוסף- בעוד שהם נתנו תשובה לשאלה האם האדם סובל מהפרעת קשב וריכוז (כן או לא), הם לא סיפקו מידע לגבי אילו תחומים והיבטים של הקשב פגועים אצלו. לאור השונות הרבה שיש בין בעלי ההפרעה, נקודה זו הפכה את האבחון ללא שימושי בעליל בתכנון טיפול. כמענה על קשיים אלה פותח אבחון MOXO. MOXO הוא אבחון ממוחשב, שאורך כ- 15 דקות לילדים וכ-19 דקות למבוגרים. הפלט של האבחון הוא דו”ח “פרופיל קשבי”, המצביע על מידת תפקודו של המאובחן בארבע תחומים שהם מרכיבי הקשב: קשב, תזמון, אימפולסיביות והיפר- אקטיביות. מיוחד לאבחון ה-MOXO שהוא בודק את תפקוד הנבדק במצב המדמה את הסביבה הטבעית כשהוא משלב מסיחים חזותיים וקוליים, כל אחד בנפרד ובמשולב. כמו כן הוא בודק את השפעת העייפות (עבודה לאורך זמן) על הנבדק.
הפלט של האבחון ניתן בשלוש דרכים: בנוסחה, בטבלה ובגרף המאפשר לראות את השפעת הגומלין של כל פרמטר על הפרמטרים האחרים. בהתאם לתוצאות פרופיל הקשב ניתן לשים בטיפול את הדגשים המתאימים ולעבוד עם המאובחן על שיפור בתחומים אלה. ככלי המאפשר קבלת תמונה אישית וייחודית, MOXO מתאים במיוחד לתפיסה שמתוכה עובדת נטע שקד, במסגרתה יש להתאים עבור כל מטופל את ההתערבות המתאימה לו.

נכתב ע”י: נטע שקד

 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה