תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

ניר ישינובסקי – התמודדות עם לקויות למידה

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

מרכז נ.י. בניהול ניר – התמודדות עם לקויות למידה

ניר הוא מומחה להוראת מתמטיקה ואנגלית, מורה ומרצה במכללה למינהל. ניר מלמד בשלושה בתי ספר באזור השרון- יסודי, חטיבת ביניים ותיכון- כלומר הוא עובד עם תלמידים מגילאי 6-18. בנוסף ניר עובד עם סטודנטים לקויי למידה המתקשים בתחום האנגלית , ובעבודתו עמם הוא משלב הוראה מתקנת וכן הקניה של אסטרטגיות למידה, וכן עם תלמידים לקויי למידה שנפלטו ממערכת החינוך או מועמדים לנשור ממנה.
ניר הוא בעל ניסיון רב בהכנת בני נוער לבחינות הבגרות במתמטיקה ואנגלית. מנסיונו במהלך שנות עבודתו למד ניר עד כמה חשוב להביא בחשבון את העובדה שללמידה בגילאים אלו מתלווים קשיים וסוגיות נוספות, הנגזרות באופן טבעי מגיל ההתבגרות (שינויים הורמונליים, טרדות חברתיות ותנודות רגשיות- כל אלה מאפיינים את שנות ההתבגרות ומשפיעים על יכולות הלמידה ומשאבי הריכוז של המתבגר). לכן, גם בעבודה עם מתבגרים ניר משלב טכניקות ואסטרטגיות למידה המותאמות ללומדים מתבגרים, שעבורם לעתים קרובות התגייסות ללמידה מתרחשת פחות בקלות לעומת תלמידים בגילאים צעירים או בוגרים יותר. בנוסף, ניר הוא מומחה באימון אישי עבור אנשים המתמודדים עם קשיי למידה. העבודה במרכז נ.י. משלבת בתוכה יסודות של אימון אישי, הוראה מתקנת והקניית מיומנויות למידה, והיא מתרחשת הן באופן פרטני והן בשיעורים קבוצתיים.

לקויות למידה
לקויות למידה- במסגרתן נפגעים תפקודי למידה בסיסיים. הכוונה בעיקר לקריאה, כתיבה ומיומנויות חשבוניות, אולם תיתכן פגיעה גם בתפקודים נוספים כגון תפקודי שפה, תפקודי קשב וריכוז תפקודי זיכרון, תפיסה וכיוב’. בבסיסה, לקות למידה היא מצב שבו תפקוד בתחום מסוים אצל האדם הלקוי, מתקיים ברמה שהיא פחות טובה מהמצופה, בהתאם לגילו של האדם. לקויות למידה מתאפיינות בהטרוגניות, כלומר לכל אחד יכולה להיות לקות בתחום אחד או במספר תחומים.
אולי הדבר שהכי חשוב להדגיש בתחום של לקויות למידה, הוא שאין כלל קשר בין לקות הלמידה לבין מנת המשכל של האדם, כך שהסובל מלקות למידה יכול להיות בעל אינטליגנציה ממוצעת, גבוהה או נמוכה. עובדה זו אמנם מנחמת, אך יש לה גם השפעה בעייתית: בגלל שלרוב לקויי למדה הם בעלי אינטליגנציה תקינה, ברוב המכריע של הזמן לא נראה לעין שיש להם איזשהו קושי, והלקות מתבטאת רק בתחומים הלקויים. עקב כך, הסביבה נוטה לתייג לקויי למידה כעצלנים ולא רציניים, מאחר וקשה לה לתפוס ולהצדיק את הקושי הכל- כך ממוקד וספציפי שהאדם מפגין. בניגוד לאנשים בעלי לקויות אחרות, בולטות יותר (כגון נכויות פיזיות או פיגור שכלי), לקויי הלמידה לא זוכים ליחס סלחני, אמפתי ומקבל, ולרוב גם לא מוצע להם הסיוע המתאים. לכן בקרב לקויי למידה שכיח המצב שהם מגיעים לגיל הבגרות כשמאחוריהם היסטוריה ארוכה של כישלון ואכזבה, וסביבם אנשים שנוטים להאשים אותם במצבם.
בדיוק בגלל ההשלכות הנרחבות האלה, חשוב לספק לסובלים מלקויות למידה את הכלים הדרושים להתגברות על הלקויות ואת התמיכה והליווי המתאימים על מנת לאפשר להם לגשת למשימה על אף קשיי העבר. במרכז נ.י. אנו רואים חשיבות גדולה בהקלת הקשיים של הסובלים מלקויות למידה. לכן אנו מזמינים את הסובלים מלקויות למידה לעבור תהליך של אימון אישי, במסגרתו הם ינסחו לעצמם חזון אישי אליו הם שואפים, ובליווי המאמן יפרקו אותו לכדי מטרות קטנות יותר, שהגשמתן (בתמיכה ומעקב של המאמן) תיתן מענה לקשיים מהם סובלים המתמודדים עם לקויות למידה. מענה זה ניתן בדמות הקניית אסטרטגיות למידה ש”עוקפות” את התחום הלקוי ומעצימות את היכולות התקינות של הלומד, דגש על אימון ותרגול על מנת “להתמחות” באסטרטגיות אלה ולהשתמש בהן גם בסביבה תובענית ומלחיצה (הדוגמא הכי טובה לכך- בעת היבחנות בבית הספר), תמיכה בלומד לאורך הדרך על מנת להרגיע ולהפחית חששות ובכל לאפשר לו לעשות שימוש בכלים המוצעים לו. כל אלה מתבצעים במקום הטבעי והבטוח של הלומד- בבית, בסביבת הלמידה השגרתית שלו, ומתוך תהליך משותף של אמון וליווי מצד המאמן.
נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה