תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

ענת ירדני – אבחון וטיפול בדיסלקציה

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

ענת

דיסלקציה מתאפיינת בקשיי קריאה וכתיבה. זוהי לקות מלידה, המשפיעה על כל עולם התקשורת של האדם הסובל ממנה. דיסלקציה היא אחת מלקויות הלמידה הבולטות. ניתן לראות כי מדיסלקציה סובלים אנשים בדרגות שונות, החל מקושי קל וכלה מקושי מורכב ביותר.

ענת ירדני היא מטפלת בלקויות למידה במסגרת מרכז תנוענת שהקימה. תנוענת מטפלת בילדים הסובלים מלקויות במערכת הקוגניטיבית או המוטורית. אומרת ירדני; בדיסלקציה, אשר לדעת נוירולוגים היא הפרעה מולדת, ולדעת פסיכולוגים לא ברור מקורה, לא ניתן לטפל ישירות, אך ניתן להעניק לילד הדיסלקטי שלל כלים שיוכל להתמודד עם ההפרעה ולהצליח. גם הפרעות רגשיות, הנובעות בדרך כלל מהקושי להתמודד עם הדיסלקציה, מטופלות בתנוענת. הטיפול, הניתן על ידי ענת ירדני, מסייע לילדים לתפקד טוב יותר בחיי היומיום – בבית ובבית הספר.

בדרך כלל האבחנה הראשונית שלילד יש קשיים בהתמודדות עם המילה הכתובה מתבצעת בגן הילדים, ודווקא על ידי ההורים. הגננות לא אחת מייחסות את חוסר היכולת של הילד להתמודד עם כתיבה כחוסר בשלות. בכיתה א’ כבר אפשר לזהות די בוודאות אם הילד סובל מדיסלקציה, בייחוד כאשר מבחינים שהוא אינו מתקדם בלימודים כפי שצפוי מילד בן גילו. רוב ההורים מעירים את תשומת הלב של המורה או הגננת לתופעה ומחפשים עזרה. בדרך כלל פונים בהתחלה לרופא ילדים או נוירולוג, כדי לשלול בעיות אחרות. בהמשך מתבצעת פנייה לפסיכולוג חינוכי, שמטרתה לבדוק את הפער בין האינטליגנציה של הילד לבין יכולת הקריאה שלו. בשלב מאוחר יותר, החל מכיתה ב’ בדרך כלל, מתבצעת פנייה למאבחן דידקטי, כדי לסייע לילד בהמשך בהוראה מתקנת.

ענת מסבירה כי חשוב מאוד לאתר דיסלקציה ככל המוקדם, כדי למנוע מהילד תסכולים מיותרים. לדבריה, ילדים שסובלים מדיסלקציה הם בעלי מנת משכל ממוצעת ולפעמים אף מעבר לכך. ברוב המקרים ילדים אלו גם מצליחים במתמטיקה וכך “מפצים” את עצמם על הקושי עם המילה הכתובה. ילדים דיסלקטים הופכים לעיתים את האותיות, וכך מתקשים בזיהוי המילים. הזיכרון הוויזואלי של צורת האותיות חלש במיוחד, מה שמשפיע על בעיות בשפה, הבנת הנקרא והבנת הנשמע. חלק מהילדים הדיסלקטים סובלים מבעיות נוספות, אותן ניתר לאתר כבר בגיל צעיר, כאשר מופיעים קשיים בהתמצאות במרחב. ברוב המקרים, הילדים הדיסלקטים מפתחים אינטואיציה חזקה בתחום הקריאה, כאשר היא מתבצעת לא מתוך הבנה של המילה אלא מתוך תחושה של הקורא. הילד משתמש הרבה בניחושים כדי להבין את הכתוב. לילדים דיסלקטים יש לא אחת בעיות קואורדינציה, בעיות שליטה בימין ושמאל, וחלקם מתאפיינים בכך שהם הופכים את היד הכותבת מימין לשמאל ולא יוצרים יד דומיננטית.

ענת מדגישה כי שלב האבחון חשוב במיוחד, ועליו לכלול שלושה שלבים; בשלב הראשון צריך לבדוק מאיזו בעיה הילד סובל. זהו שלב שכולל מידע רפואי, תצפיות, מידע מהצוות החינוכי ועוד. בהמשך כדאי לבדוק מה המקור לבעיה המוצהרת ובהמשך לתכנן את הטיפול שלו הילד זקוק. ענת שמה דגש על תמיכה בילד וחיזוק התחומים הבולטים אצלו לטובה. עבודה זו, לדעת ענת, משפיעה על כל ההתנהגות שלו בהמשך; על הדימוי האישי וכמובן על העלאת הביטחון העצמי.

ענת ירדני

 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה