תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

פיתוח אסטרטגיות למידה לסטודנטים הסובלים מדיסלקציה

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

פיתוח אסטרטגיות למידה לסטודנטים הסובלים מדיסלקציה

האקדמיה בישראל מתחשבת בסטודנטים הסובלים מלקויות למידה שונות ובהן דיסלקציה. ידוע כבר כי דיסלקט יכול להיות בעל כל מנת משכל ולכן יש לאפשר גם לדיסלקטים להשתלב במוסדות האקדמיים ולהצליח בלימודים אך כאשר סטודנט סובל מלקות קריאה קשה לו להתחרות בסטודנטים סביבו ולכן משקיעות האוניברסיטאות מחשבה רבה כיצד להקל עליו ולתת לו את הסיכוי לסיים בהצלחה את לימודיו ולרכוש תואר ראשון ואף להמשיך ללימודי תארים מתקדמים. דיסלקטים אשר מצליחים לעבור את שנות התיכון ולהגיע ללימודי תואר ראשון נקראים דיסלקטים מפוצים מכיוון שהצליחו לרכוש יכולות קריאה וכתיבה וגישרו על פערים. הבעיה עם דיסלקטים שהתחום עדיין במחקר ואין הגדרה מדעית היודעת לתת תשובה או כלים ספציפיים לתופעה. השוני בין דיסלקט אחד לשני גדול לא רק בתחום לקות הלמידה הספציפי של קריאה אלא נוסף לזה אוסף ליקויי למידה אחרים נלווים.

בעיית הלמידה של סטודנט דיסלקט

בעיות הלמידה של סטודנטים הסובלים מלקויות למידה הן רבות ומגוונות. לאחר אבחון נהוג להגדיר בעיה מרכזית כלקות הלמידה אך בפועל מדובר על מגוון בעיות שיחדיו יוצרות את ליקויי הלמידה. הטיפול בסטודנטים בעלי ליקויי למידה וסטודנטים הסובלים מבעיית דיסלקציה בפרט מתמקד בשני תחומים: טיפול בליקוי ופיתוח אסטרטגיות למידה. הטיפול לרוב הוא מורכב ויש ליקויים בהם ניתן לטפל באופן מזערי. בעיות קריאה לא ניתנות לטיפול היוצר שינוי מהותי אך התמקדות בשיפור אסטרטגיות הלמידה לדיסלקטים בהם מצליחים לשפר את ההקשבה בשיעורים, לעזור לתלמיד ללמוד ולקרוא ועד לעזרה בביצוע המבחן. ככל שמצליחים לייעל את אסטרטגיות הלמידה של הסטודנט הדיסלקט כך גובר הסיכוי להצלחת הסטודנט באקדמיה למרות קיומן של ליקויי הלמידה.

הקשבה בהרצאות

כניסה מוקדמת לאולם ההרצאות או לכיתה וסידור השולחן וההיערכות לפני ההרצאה תעזור לכל הסטודנטים בעלי ליקויי הלמידה (רבים סובלים מבעיית התמצאות במרחב וארגון הסביבה באופן יעיל). ליקוי הקריאה משפיע על הסטודנט הדיסלקט בכך שעליו להשקיע מאמץ רב יותר בהבנת הנקרא, בכתיבה ובריכוז. הזיכרון השמיעתי לרוב לקוי ולכן הדבר מקשה על הדיסלקט לבצע בו זמנית הקשבה לדברי המורה או המרצה ולסכם במחברת. פעולה הפשוטה על רבים אחרים כמו ביצוע שתי מטלות בו זמנית היא משימה קשה ביותר עבור הדיסלקט. באמצעות התארגנות מוקדמת ופיתוח טכניקות הקשבה וביצוע משימות בו זמנית (למשל דמיון מודרך, מדיטציה ועוד) משפר הסטודנט את ביצועיו.

הכנת עבודות

שיפור ניהול הזמן ועבודה באמצעות מחשב תשפר משמעותית את המאמץ הנדרש מסטודנטים בעלי דיסלקציה. טכניקות יישומיות לניהול זמן ובחירת נושאי עבודה כמו גם עזרה טכנולוגית תקצר את הזמן ותייעל את עבודת הכנת העבודות.

מבחנים

סטודנטים בעלי דיסלקציה לומדים להתמקד בקריאת ההוראות ובתכנון זמן. שני תחומים בעייתיים לדיסלקט. לדיסלקט קשה לקרוא חומר רב לפני מבחן ולערוך סיכומים לכן הוא לומד לרכז חומר באופן ויזואלי. בעיה נפוצה בקרה הסטודנטים היא אי קריאת הוראות המבחן ולכן עלולים הסטודנטים שלא לענות נכונה על השאלות או על המשימה לה הם נדרשים. ברוב מוסדות הלימוד יקבלו סטודנטים זמן ארוך יותר לסיום המבחנים וכל יוכלו לנהל את הזמן בצורה אופטימלית ולהשקיע יותר זנן בקריאה ובהבנת הנקרא. 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה