תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

ציפי כץ – לקויות למידה

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)
לקויות למידה – ציפי כץ

כמה תסכול יכול לעבור על ילד אחד?

הוא לא עצלן, הוא לא טיפש, הוא לא “לא מרוכז”, הוא רוצה, הוא ממש רוצה, אבל הוא לא מצליח!
למה? לא כי חלילה אין לא את היכולת להצליח, לא כי הוא לא רוצה להצליח או לא מתאמץ מספיק, אלא בגלל ששיטת הלימוד האופייני בכיתות  אולי  לא נכונה עבורו.
לכן הורים ומחנכים יקרים מאמר זה בה לתרום לכם מהניסיון ומידעה שלי כבן אדם, כאמא וכמטפלת מנוסה בטיפול המוצלח והטבעי בלקויות הלמידה.

על בתי ספר ולקויות למידה…

בית הספר הוא מוסד חינוכי שהתפתח עם השנים בזכות רצונם של המבוגרים להסדיר את הצורך בחינוך ולימוד הדור הצעיר.

בבית הספר לומדים בשיטה אחת, כמעט ואין יכולת למורה להתאים את שיטת ההוראה שלו לכל אחד מהתלמידים, לכן תלמיד ששיטת הלימוד המתאימה לו איננה שיטת ההוראה של המורה נופל בין הכיסאות ומואשם בחוסר יכולת למידה, חוסר רצון, עצלנות וכו’.

עד לפני מספר שנים, זאת הייתה צרתם של תלמידים רבים. כיום, מודעים במשרד החינוך והמורים בפרט כי ישנו אחוז מסוים של תלמידים שסיבת אי הצלחתם איננה חוסר הרצון אלא השיטה עצמה.

כיצד בודקים היום לקויות למידה?

כיום האמצעי הטוב ביותר לאבחון לקויות למידה הוא האבחון הדידקטי, כאשר במצבים מסוימים, לעיתים בעקבות האבחון הדידקטי ניכר שיש צורך באבחון פסיכודידקטי נוסף המאבחן לא רק לקות לימודית אלא גם היבטים נוספים באישיות הילד כמו למשל רגישותו, והיכולת החברתית שלו. נושאים המשפיעים מאוד על יכולת הלמידה של התלמיד.

מי עורך אבחון דידקטי ופסיכודידקטי?

אבחון דידקטי נערך על ידי מאבחנים המוסמכים על ידי משרד החינוך ועוברים הכשרה באחת מהאוניברסיטאות ומכללות בארץ. המאבחנים מוכשרים ברמה גבוהה ביותר. כמובן חשוב לבחור מאבחנת דידקטית בעלת ניסיון רב ככל האפשר.

האבחון הפסיכו דידקטי המומלץ הוא  נערך בשילוב מאבחן דידקטית אך גם בשילוב של פסיכולוג ילדים המאבחן את ההיבטים אותם הזכרנו. ישנם פסיכולוגים המבצעים את שני האבחונים (דידקטי ופסיכולוגי).

הוראה מתקנת – לא מגדירים בעיות, מטפלים בהם!

מאבחן מקצועי לא מאבחן על מנת לאבחן. ההגדרה היא כלי לא מטרה. המטרה היא התאמה של תוכנית הוראה מיוחדת עבור תכונות וצרכיו של התלמיד.

למידה היא תוצאה של יכולת נוירולוגית מפותחת : ביסוס ושיפור הקואורדינציה בין חלקי המוח,יעילות תפקודים רבים כגון : תפקודם של שרירי העיניים, יציבת הגוף, קשב והבחנה שמיעתית, קשב ועוד. תפקודים אלו ורבים אחרים  הם יסודות הכרחיים שבלעדיהם לא ניתן לפתח את האינטליגנציה וכישורי הלמידה שלנו.

הלמידה מורכבת מהרבה גורמים שקשורים למערכת גוף-מוח ונפש, והתנועה היא אבן יסוד לכל למידה ואמצעי לשיפור היכולות.

היכולת  הקוגניטיביות שלנו, דורשת תיאום בין שתי האונות: לשלוף מאחת ולעבד באחרת, חייב להיות שיתוף יעיל ומהיר בין חלקי המוח. ככל שהמעבר טוב ומהיר יותר של המסרים המגעים ויוצאים ממוחנו כך היכולות הקוגניטיביות יהיו גבות יותר. 

בעזרת למידה ושינון של תרגילים מוטורים ניתן לעזור לילדכם לפתח כישורי למידה ,זיכרון וקשב וריכוז טובים יותר ולהתגבר על הלקות הלמידה .

–  תרגילים לאימון המוח.

– מתרגול של הצלבות 

– תרגול קו האמצע של הגוף 

– תרגול הדומיננטיות 

      בידול הוא היכולת להפעיל את השרירים הנחוצים לפעולה מבלי לשתף שרירים נוספים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה