תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

קול קורא להשתתפות במחקר – אבחון הפרעת קשב ופעלתנות יתר בילדים עם פיגור שכלי בדרגה קלה

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

קול קורא להשתתפות במחקר

אבחון הפרעת קשב ופעלתנות יתר בילדים עם פיגור שכלי בדרגה קלה

הפרעת קשב ופעלתנות יתר (ADHD) מאובחנת לעתים קרובות בילדים עם פיגור שכלי. במחקר עדכני המבוסס על דווח ההורים לילדים עם פיגור שכלי בדרגה קלה, 55% דווחו על קושי בתחום הקשב.

“מגיע אלי למרפאה ילד שאובחן עם פיגור שיכלי”, אומר ד”ר מיכאל דוידוביץ, מומחה בנוירולוגית ילדים והתפתחות הילד. “הוא מגיע משום שההורים והמורים מדווחים על סימנים שנראים כמו הפרעת קשב. התפקיד שלי הוא לבדוק ולאבחן האם אכן מדובר בהפרעת קשב, תופעה אחרת או האם הקשב הוא בהתאם למצבו הקוגניטיבי”.

אבחון ADHD מבוסס כיום על ראיון ההורים והילד, דיווח בשאלונים של ההורים והמורים ותצפית ישירה של רופא, פסיכולוג, או אנשי מקצוע אחרים. השימוש בשאלונים הינו טוב, אך מכיוון ששאלונים אלו נבנו לילדים בעלי יכולת קוגניטיבית תקינה ולא נעשו התאמות לילדים עם יכולות שכליות נמוכות מהנורמה, הם הרבה פחות שימושיים במקרים של ילדים עם פיגור שכלי.

פרופ’ טלי שגיא, מנהלת היחידה לנוירולוגית ילדים במרכז רפואי וולפסון, אומרת, כי בעקבות תהליך האבחון הקיים נוצר מצב שבו ילדים ובוגרים רבים עם פיגור שכלי, מקבלים אבחנה של ADHD ללא ביצוע אבחון מותאם לרמתם ומצבם: “כלי האבחון הקיימים היום אינם מותאמים לאוכלוסיות מיוחדות, לכן בפועל יתכן כי רבים מהם מקבלים את האבחנה ללא צורך, ובעקבות זה מטופלים גם ללא צורך בתרופות”. נראה כי כיום בכיתות חינוך מיוחד רוב הילדים מטופלים בריטלין ולא ברור האם טיפול זה אכן יעיל ומשפר את יכולת הלמידה של הילדים.

השימוש במבחנים ממוחשבים לאבחון קשב הינו שכיח ביותר, אך לא נמצאו מחקרים הבודקים את תרומת השימוש במבחן קשב ממוחשב בקרב ילדים עם פיגור שכלי.

ד”ר דוידוביץ ופרופ’ שגיא מובילים מחקר הבודק את תרומת הבדיקה הממוחשבת באבחון ADHD בילדים עם פיגור שכלי קל וחשד להפרעת קשב. השימוש בבדיקה הממוחשבת נעשה באמצעות תוכנה חדשנית בשם MOXO שהינה פרי פיתוח ישראלי, שהוכחה כתורמת בצורה יעילה לאבחון ילדים טיפוסיים עם הפרעת קשב ADHD. מתכנתי התוכנה בישראל, מסוגלים לבצע התאמות ייחודיות בתוכנה, כך שתתאים לשימוש באוכלוסיית הילדים עם פיגור שכלי, המבצעים את המבדק. המידע שהתקבל מהילדים הראשונים שנבדקו בצורה זו סייע לרופאים בהחלטה, האם לילד יש אכן הפרעת קשב מעבר לליקוי הקוגניטיבי, וכן האם טיפול בריטלין משפר אצלו את יכולת הריכוז.

צוות החוקרים קורא להורים להשתתף במחקר. יכולים להיבדק ילדים עם פיגור שכלי גבולי-קל ((IQ 50-80, בני 10-15 שנים, משני המינים, ללא חשיבות לסיבת הפיגור, בתנאי שאין להם מגבלה גופנית המונעת שימוש במחשב.

הורים הרוצים שילדם ישתתף במחקר ויש בידם אבחון קוגניטיבי וכן דו”ח מורה מביה”ס מוזמנים ליצור קשר עם – גב סיגל גרינברג 03.5035713 בשעות 09:00-14:00.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה