תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
קשב וריכוז- מערכת תיאום תורים אצל המומחים המובילים בישראל

קורקטיב- זה קורא והילד צוחק

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

קורקטיב

קורקטיב- זה קורא והילד צוחק

מאת רון מידן

אופטומטריסט בעל נסיון רב בקריאה. מנהל קליניקת קורקטיב  לשיפור מיידי בקריאה.

 

ישנם ילדים, אשר למרות כל המאמצים אינם מתקדמים בקריאה.

הקריאה האיטית מהווה תעלומה להורים לילד החכם, אשר למרות כל הבדיקות הרפואיות התקינות, כל האבחונים וכל שיעורי ההוראה המתקנת, הקריאה עדיין מצרפת ועולה חשד לדיסלקציה.

 

כל הבדיקות הרפואיות תקינות

ילדים הסובלים מקשיי קריאה ודיסלקציה, נבדקים שוב ושוב [וטוב שכך] בבדיקות רפואיות שונות: עיניים, CT, מעבדות שינה, הפרעות קשב, פסיכאטרים ונוירולוגים. במקרים רבים, הבדיקות אינן מעלות ממצאים מיוחדים. ההורים שמחים, כמובן, שהילד בריא ומקווים שעבודה פרטנית עם הילד תסייע לו ותפתור את הבעיה. אך החודשים עוברים, ולפעמים גם שנים, ולמרות שהילד אלוף בחשבון, הקריאה שלו ממשיכה להיות איטית, והוא אינו מסוגל להתמודד עם הטקסטים המצופים מבני גילו.

המנעות מקריאה

אחד הדברים המאפיינים ילדים המתקשים בקריאה, הוא הימנעות מקריאה. כעבור מספר דקות, הם מתחילים להתלונן על כאבי ראש, עייפות, צימאון, רעב, שעמום וכו’. בסופו של דבר נפתח משא ומתן: “שורה אני שורה את” ובקשות דומות. מכיוון שכל הבדיקות הרפואיות תקינות, והמטלה אמורה להיות קלה יחסית לגיל של הילד, התלונות נשמעות להורים כתירוצים, ורגשות של כעס ותסכול מתחילים להצטבר. בשלב מסוים, ההורים מוותרים על הניסיון לעזור בעצמם לילד, וכאשר גם אנשי מקצוע אינם מצליחים לסייע, המסקנה הבלתי נמנעת היא, שהילד “עצלן”, “דיסלקטי”, או “חסר תקנה”.

הילד מצליח בהכל חוץ מלקרא

האם זה נכון שהילד בכלל לא קורא?

“הילד שלי לא קורא בכלל!”, כך נשמעת פעמים רבות תחילת שיחה עם אחד ההורים.

ברוב המקרים, גם כאשר ההורים בטוחים שהמצב חסר תקנה וכבר נוטים כמעט להרים ידיים, מסתבר שהמצב לא גרוע כפי שהם חושבים. הילד כן מזהה אותיות, וכן מזהה לפחות חלק מהניקוד. במקרים רבים, הילד יכול לקרא אף מילים שלמות ואפילו שורות- כאשר הן קצרות.

בנוסף, תרגילי חשבון, הודעות ווטסאפ וספרי קומיקס אינם מרתיעים את הילד.

הבעיה היא כאשר הוא נחשף לדף עמוס טקסט. לאחר שכנועים רבים הוא קורא מילה אחת, שורה אחת או שתיים, ולאחר מכן כבר מאבד את המקום. מתחילים שפשופי עיניים, ניחושי אותיות ומילים, עד שלאחר כמה דקות מגיע הייאוש וסירוב תקף להמשיך ולנסות לקרא.

מה הקשר בין הטיקט המציק בחולצה לבעיות קריאה ודיסלקציה

כאשר רופא העיניים קובע שאין בעיית עיניים מיוחדת הגורמת לקשיי קריאה- הוא צודק. הדבר דומה לכך שכאשר הטיקט בחולצה מפריע וצריך לגזור אותו, אין מדובר בבעיה רפואית בעור. דומה לכך היא התופעה שקולות לעיסה ובליעה של אחרים בזמן האוכל יכולים מאד להציק, ואף להכאיב, למרות שלא מדובר בבעיה באוזניים עצמן.

תארו לכם ילד ששמיעתו תקינה לחלוטין, ויתרה מכך, הוא שומע דברים שאחרים בכלל לא שמים לב אליהם: אשה הפוסעת על הרצפה בנעלי עקב, ילד המשחק עם העט שלו, מכונית החולפת בכביש, ילדה האוכלת תפוח ואפילו תקתוקים של השעון- כל אלו דוגמאות לקולות יום יום המקיפים אותנו ואנחנו מתעלמים מהם ללא מאמץ. אך מה קורה אם ההתעלמות ממסיחים דורשת מאמץ? על מנת לסנן את הרעשים הללו, ניתן לשמוע מוסיקה או ההפך- להרכיב אוזניות מסננות רעשים.

corrective face_Face profile

בעיית קשב ראייתי אינה בעיית עיניים, אך משקפיים מיוחדים לקריאה יכולים לעזור

בדומה לאוזניות, ניתן להרכיב משקפיים עם עדשות מיוחדות, שמטרתן לסייע להתרכז ולמקד את הראייה. להפרעות קשב ולקשיים בוויסות החושי, יכולים להיות ביטויים ראייתיים, גם עם העיניים עצמן בריאות לחלוטין. לכן חשוב לבדוק את מיקוד הראייה ואת עיבוד המידע הראייתי בתנאים של עומס חזותי, גם אם הראייה 6/6.

 

בדקו את עצמכם- האם ילדכם מתאים לטיפול בבעיות קריאה על ידי משקפיים מיוחדים?

הקריאה איטית?

התעייפות, איבוד ריכוז ותסכול לאחר זמן קצר של קריאה?

קושי בהתמודדות עם דף קריאה הכתוב בכתב צפוף או שיש בו צבעים שונים?

העיניים או הראש כואבים אחרי כמה דקות של קריאה?

איבוד את המקום לעתים תכופות, במיוחד במעבר משורה לשורה, או בהעתקה מהלוח?

 

אם עניתם כן על אחד או יותר מהסימפטומים ברשימה, תוכלו לראות שיפור מיידי בקריאה באמצעות משקפיים עם עדשות מיוחדות לקריאה.

 

שיפור מיידי בקריאה

אם עברתם כבר את כל הבדיקות הרפואיות, האבחונים, ההוראה המתקנת והקריאה עדיין איטית ומצרפת חבל לתת לזמן יקר לחלוף ללא פתרון. הפער הלימודי בין יכולותיו של הילד לבין הנדרש ממנו, רק הולך וגדל ובסופו של דבר הילד יושב בכיתה ואינו יכול להשתלב בשיעור.

ילדים ומבוגרים אשר מתקשים בקריאה, עלולים לסבול מביטחון עצמי נמוך ומייאוש. כאשר ילד מצליח לקרא, לראשונה, טקסטים שלמים בעזרת המשקפיים, ההתרגשות גדולה. וככל שפותרים את הבעיה מוקדם יותר, הטיפול אפקטיבי יותר.

 

הבדיקה מתקיימת בקליניקה במרכז מומחים ברמת אביב.

כתובתנו ברודצקי 43 , רמת אביב, תל אביב – יפו. טלפון 03-5053174

לפנייה ישירה:

[pojo-form id=”203927″]

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה