תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

קיבלתם המלצה לקחת את ילדכם לביצוע אבחון דיסלקציה? אל תחשבו פעמיים!

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

אבחון דיסלקציה בשלב מוקדם ככל שניתן הוא אולי הדרך הנכונה ביותר למנוע מילדכם סבל, תסכול וקושי לימודי עצום שילוו אותו במשך כל חייו. תופעה שבעבר עמדו מולה אנשי החינוך וההורים בחוסר אונים משווע היא תופעה מוכרת היום, וישנן דרכים להקל על דיסלקטים בלימודים, ולהעניק להם כלים יעילים להתמודדות עם התופעה.

אבחון דיסלקציה בשלב מוקדם

דיסלקציה היא לקות למידה אשר מאופיינת בקשיי קריאה, אשר ניתן לזהות אותם כבר מגיל צעיר, ולמעשה האיתותים הראשונים באים לידי ביטוי, אפילו טרם החל הילד לקרוא, אולם עושה רושם כי אוצר המילים שלו דל, יכולתו הויזואלית וזיהוי פרטים מתוך מכלול מוגבלת בהמשך , כשכבר כן לומד לקרוא יתקשה בלימוד וזכרון האלף בית ובזכרון מספרים.

בשלב זה מומלץ לערוך אבחון דיסלקציה שיעריך את התפקודים ההתפתחותיים של הנבדק בשלושה מישורים עיקריים:

  • קליטת מידע.
  • עיבוד הנתונים.
  • פליטה- יכולת ביטוי והבנת הנקרא.

תהליך אבחון דיסלקציה מתבצע במספר שלבים, כאשר העיקרי שבהם הוא שלב המבחנים הבודקים את יכולת הלמידה של הנבדק, מאחר וכאמור, דיסלקציה שייכת למשפחת לקויות הלמידה. עוד נבדקת היכולת האינטלקטואלית של הנבדק ומנת המשכל שלו. בדקה זו נערכת על ידי פסיכולוג, וכן, בדיקת הפרעות קשב וריכוז.

אבחון  דיסלקציה לילד- כי מה לא נעשה כדי שיהיה לו קל יותר

אחת הבעיות העיקריות בלקויות למידה היא לאו דווקא הקושי הלימודי, שיש לו משקל גדול אלא העומס הרגשי הנגרם מלקויות הלמידה ותחושת תסכול נוראה אותו חווה הילד ואף הוריו.

כיום, נותנת מערכת החינוך מקום רב לפתרונות עבור תלמידים, אשר עברו אבחון דיסלקציה ומסייעת בדרכים רבות לתלמיד במהלך לימודיו, כמו למשל הרכבת שאלונים מיוחדים לדיסלקט, ואף מתן אפשרות להבחן בבחינות הבגרות בעל פה, ואפילו מאפשרת ויתור על בחינת הבגרות במתמטיקה לטובת בגרות במקצוע מדעי אחר, מאחר והקושי בקריאה מתייחס גם לקושי בהבנת מספרים וקריאתם.

גם בהמשך הדרך, סטודנטים לעתיד, אשר עברו אבחון דיסלקציה, יוכלו לגשת לבחינות הג’י מט- הלא הן בחינות הכניסה ללימודים אקדמיים במספר פקולטות ומהוות תנאי סף לקבלה אליהן, במתכונת שונה מהבחינה הרגילה תוך התחשבות מלאה בקושי שלהם.

אבחון דיסלקציה בגיל צעיר = יכולת קריאה בגיל מבוגר יותר

הורים, כידוע, יעשו הכל כדי להקל על ילדם ככל האפשר, ואכן אם לאחר אבחון דיסלקציה, נמצא הילד כבעל לקות למידה זו, ניתנים כלים רבים גם להורים, על מנת להשקיע ולעודד את ילדם ברמה הרגשית וברמה הפרקטית, והדרך היא לא קלה, אולם עם הכלים הנכונים, אפשרית. ככל שגיל הילד צעיר יותר, החוויה שלו ואף ההתמודדות שלו עם מה שיתפרש אצלו ככשלון היא קשה יותר, והוא עלול לקחת את לקות הלמידה למקומות אפלים ועמוקים, משם, עליכם, ההורים, להוציא אותם, ולזכור כי חברתית נמצא הילד במצוקה קשה בצפייה בחבריו לכתה מבצעים מטלות אשר עבורו הן בגדר הבלתי אפשרי.

ההנחיה הגורפת היא בראש ובראשונה להסביר לילד במילים שלו על התופעה, ולחזק את בטחונו שמן הסתם יתערער, או היה כבר מעורער עוד לפני שעבר אבחון דיסלקציה.

בהמשך ניתנים כלים לילד ולהוריו, שמטרתם להקל בלקות הלמידה ולאפשר לו להתפתח ולהצטיין בנקודות החוזקה שלו, ולפתח מיומנויות ולהשתפר בנקודות החולשה שלו.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה