תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

קשב בטיפול- בניהולה של שרית רותם – אבחון BRC

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

קשב בטיפול- בניהולה של שרית רותם
שרית רותם היא פסיכולוגית חינוכית מומחית, בוגרת המגמה לפסיכולוגיה קלינית- חינוכית באוניברסיטה העברית, ודוקטורנטית במעבדה לנוירופסיכולוגיה של הילד באוניברסיטת בר אילן. שרית היא בעלת ניסיון עשיר בעבודה עם ילדים, הורים וצוותי חינוך, בכל הקשור לתחומי הטיפול הקליני, החינוכי, הפיזיולוגי והנוירולוגי. בנוסף להשכלתה האקדמית שרית הוסמכה בשיטות טיפול זוגי וטיפול קצר מועד וטיפולים התנהגותיים וביולוגיים כמו ביופידבק, נוירופידבק ו- EMDR. בזכות ההכשרה הרחבה והמגוונת, שרית יכולה להציע לפונים אליה הסתכלות אינטגרטיבית ומעמיקה על כלל היבטי התפקוד והקושי, ובכל להעניק מענה וסיוע בסוגים שונים של קשיים, ולהתאים עבור כל פונה את הטיפול לו הוא זקוק.

הפרעת קשב וריכוז
הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה נוירולוגית התפתחותית. זו ההפרעה הנוירולוגית השכיחה ביותר בקרב ילדים בגילאי הגן ובית הספר היסודי (בהערכות רשימיות מדובר על 5-10% ). במסגרת ההפרעה נפגעות יכולות שונות בתחום הקשב והריכוז, באופן המונע מהאדם הסובל מההפרעה לתפקד במטלות שגרתיות הדורשות מיקוד לאורך זמן, פיצול של קשב בין כמה מטלות או משימות (מולטי- טסקינג), מעבר ממשימה אחת לאחרת, הימנעות מהסחות דעת (עקב גירויים פנימיים או חיצוניים) וכד’. בנוסף, ההפרעה מלווה לעתים קרובות בהתנהגויות אימפולסיביות, באי שקט פסיכו- מוטורי והיפר- אקטיביות.
מקובל לחשוב שהפרעת קשב וריכוז רלוונטית רק עבור ילדים. נכון הדבר שההפרעה מתגלה לראשונה במסגרות החינוכיות, כאשר האתגרים היומיומיים מתחילים לדרוש מהילד יותר ויסות ושליטה הדורשים יכולות קשב (ישיבה במפגש בגן, עבודה על ציור או יצירה, ובהמשך ישיבה בכיתה, למידת חומר והכנת שיעורי בית), אך ההנחה שהיא “עוברת” ככל שמתבגרים היא מוטעית. ההפרעה מלווה את האדם לכל אורך שנותיו, גם בבגרותו. מה שנכון להניח הוא שאופן הביטוי שלה משתנה, ובעוד שבילדים נראה קשיים לימודיים וקושי לשבת בשקט, המבוגר הסובל מההפרעה יפגין קושי לעמוד בלוחות זמנים, קשיים ביחסים בינאישיים (נטיה לעימותים, חוסר סבלנות וקושי בשיתוף פעולה) הן בעולם העבודה והן בחייו האישיים.

הפרעת קשב וריכוז פוגעת באופן הבולט ביותר בתחום הלימודי, אולם חשוב לזכור כי יש לה השלכות נוספות. ילדים הסובלים מההפרעה עלולים להתקשות במציאת מקומם בחברת הילדים, שכן יותר קשה להם ליטול חלק ולהתמיד במשחק משותף, וחבריהם לגן ולבית הספר עלולים להתקשות להכיל את הפעלתנות והקצב המהיר שלהם. הורים ומורים עלולים גם להיות מותשים ומאוכזבים מילדים אלה, ולהותיר אותם בתחושה של תסכול עמוק ופגיעה בדימוי העצמי שלהם.
מסיבות אלו חשוב במיוחד לאבחן את ההפרעה במידה ומתעורר חשד, ולהעניק לה טיפול נכון.

אבחון BRC
BRC הוא אבחון מהימן ומתוקף הנמצא בשימוש לאיתור הפרעת קשב וריכוז. זהו בעצם סוללה מקיפה של מבחנים ומטלות שנועדו לבחון תפקודי חשיבה ולמידה בסיסיים. בנוסף, האבחון כולל שאלונים להערכת תפקוד רגשי. האבחון הוא ממוחשב ועושה שימוש אינטראקטיבי במסך מגע. בסוללת המבחנים כלולות מטלות הבוחנות יכולת דיוק בהערכת זמן, זיכרון חזותי מרחבי, זיכרון מילולי, זיכרון למספרים, היכולת לשלוט ולווסת תגובות אוטומטיות, קשב מתמשך (היכולת להתמיד במטלה שגרתית ומשעממת), הסטת קשה בין גירויים, שטף מילולי ויכולות תכנון, משוב ובקרה. שרית רותם מזמינה ילדים והורים המעוניינים להבין את מקור הקשיים ולטפל בהם על מנת לשפר את איכות חייו של הילד, לפנות עוד היום לאבחון ולרדת לעומקה של הבעיה.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה