תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

רונית כהן זמורה אבחון דידקטי

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

האבחון הדידקטי הוא אבחון הבודק את מכלול התחום הלימודי של הילד. האבחון הדידקטי, מתבצע על ידי מאבחנים דידקטיים. רוב המאבחנים הדידקטיים החלו את דרכם המקצועית כמורים, גילו את סבלם של התלמידים לקויי הלמידה, ובהמשך למדו הוראה מתקנת ואבחון דידקטי כדי לסייע להם. ד”ר רונית כהן זמורה היא מאבחנת דידקטית, בעלת ניסיון רב בתחום ההוראה המתקנת, יועצת להורים שילדם סובל מלקויות למידה ומדריכת סטודנטים בתחום.

לדבריה, פעמים רבות ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז סובלים גם מליקויי למידה והפרעות בוויסות החושי. בדרך כלל מהווה האבחון הדידקטי את אחד מארבעת הצירים של האבחון שמתבצע כאשר הורה פונה עם הילד בגלל חשד להפרעת קשב וריכוז. ארבעת הצירים הם; הביולוגי, הפסיכולוגי, הלימודי וההתנהגותי-חברתי. בציר הביולוגי מושם דגש על משפחת הילד, ומתבצעת סקירה על תולדות חייו. בציר הפסיכולוגי נבחן הפרופיל השכלי והרגשי של הילד, זאת באמצעות מבחני משכל ומבחנים השלכתיים. בציר החברתי, באמצעות תצפיות על הילד והתנהגותו בסביבה, ניתן לבחון כיצד הוא מתפקד בחברה, וישנו גם הציר הלימודי, שבו בוחנים כיצד הילד מתפקד בבית הספר ומהם הציונים שלו.

האבחון הדידקטי מציג את הפרופיל של הילד בתחום הלימודי; באיזה שלב לימודי הוא נמצא יחסית לבני גילו – האם הישגיו בלימודים קרובים לנורמה או רחוקים ממנה, מה הם קשייו וכיצד הוא מתמודד איתם. תפקיד האבחון הדידקטי הוא להציג את היכולות של הילד בתחומים לימודיים שונים, ולחקור  כיצד הוא מתמודד עם מטלות מגוונות במסגרת התפקודים התפיסתיים שלו. באמצעות האבחון אפשר לגלות את נקודות החוזק ונקודות החולשה של הילד. בהמשך, בהתאם לאבחון, בונים תכנית עבודה, שמטרתה לעקוף את הקשיים ולטפל בנקודות החלשות. האבחון נועד כדי לתת מידע לצוות החינוכי שמלווה בעבדותו את הילד מדי יום. האבחון נועד להוראה מתקנת, שתקדם את הילד בתחום הלימודי. האבחון גם מיועד להורים, שיכולו לעבוד עם הילד בבית על התחומים החלשים, ויעודדו את התחומים החזקים.

חשוב לציין, כי לא אחת קורה שילדים פיתחו לקויות למידה לא על רקע אורגני אלא על רקע סביבתי או התפתחותי. למשל, אם הילד סבל מאיחור התפתחותי, הגיע לבית הספר לא מוכן, או שלא קיבל עזרה בשלבים הראשונים בהם היה זקוק לה, אזי הוא עלול לפתח לקויות למידה. גם כאן חשוב לבצע אבחון דידקטי, כדי לזהות באיזה שלב לימודי הילד נמצא, לסייע לו לצמצם את הפערים, ולהעלות אותו על דרך המלך בלימודים. לכן אבחון דידקטי חשוב מאוד לכל תלמיד שמגלה כשלים בלימודים. אבחון נכון של הילד מאפשר להתאים עבורו את תכנית הטיפולים היעילה ביותר.

רונית כהן זמורה, כמי שעובדת במכון פרטי לאבחונים, מבצעת אבחונים דידקטיים, שלאחריהם מתקבל דו”ח פרטני היעיל לגבי כל גורמים המטפלים בילד. בהערכה הכתובה המתקבלת ישנו לא רק תיאור של מצב הילד, אלא גם המלצות לגבי הטיפול העתידי המיטבי עבורו. כהן זמורה היא בעלת ניסיון באבחון דידקטי הן בבית הספר היסודי והן בתיכון. היא מדריכת מורים בהוראה מתקנת ובטיפול בילדים בעלי צרכים מיוחדים, וכן מומחית להקניית אסטרטגיות למידה והוראה מתקנת.

  נכתב ע”י: פורטל “קשב וריכוז”

 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה