תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

רונית כהן זמורה לקויות למידה

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

לרונית כהן זמורה ניסיון רב בתחום לקויות למידה, והיא אף מדריכת סטודנטים בתחום. לדבריה, חשוב מאוד לאתר לקויות למידה מוקדם ככל האפשר, כדי למנוע בעיות נוספות בהמשך. לקויות למידה יכולות להיווצר כתוצאה מפגם אורגני מוחי, כמו דיסלקציה או דיסקלקוליה. בכל מקרה ניתן בעת האבחון לבדוק בדיוק מהי הלקות ממנה סובל הילד ולנסות לסייע לה.


מומחה ללקויות למידה יכול להציע להורים ולילד שלל פתרונות לסיוע. למשל, אם הלקות היא על רקע רגשי, ייתכן וכתוצאה מטראומה שהילד עבר (גירושין, מוות במשפחה, מעבר דירה), ניתן לטפל בה באמצעות פסיכולוג. אם הלקות היא על רקע תפקודי, ניתן לטפל בה באמצעות בעלי מקצוע המתמחים בתחום, למשל אם הילד סובל מתפקוד לא תקין בתחום הסנסו מוטורי, ניתן לטפל בו בסיוע מרפאים בעיסוק.

לדברי כהן זמורה, מטרת האבחון המקצועי היא לאתר מהם הליקויים הקיימים, ולהציע גם להורים דרכים יצירתיות ויעילות להתמודדות עם הבעיה בשעות שהילד נמצא לצדם. לדוגמה, לא אחת ילדים שסובלים מלקויות למידה על רקע רגשי, יכולים להיעזר בטיפול באמצעות חיות. ההורים יכולים לאמץ חית מחמד, וכך לסייע לטפל בעולמו הרגשי של הילד. אם לילד יש קשיים בהתפתחות המוטוריקה העדינה, שכתוצאה ממנה נוצר פיגור בלימודים, ההורים יכולים לרכוש משחקים לבית ולעבוד עם הילד בתחום זה. למשל, להשחיל חרוזים על חוטים. האבחון יסייע להורים להבין במה הילד מתקשה ואיך הם יכולים לעזור לו בצורה הטובה ביותר, למרות הקשיים.

ליקויי למידה באים לידי ביטוי בעיקר ביכולת הלימודית, עם השלכה לתחום הרגשי-התנהגותי-חברתי. הקשיים נגלים בהבנת החומר הלימודי, ביכולת קריאה וכתיבה, בהפנמת הוראות בתחום הלימודי, ביכולת להבין טקסט, בפתרון בעיות בחשבון ועוד. ילדים בעלי לקויות למידה מתקשים גם בפעולות שקשורות ללמידה, כמו שליטה בזמן האישי, בארגון היום, בסדר בילקוט או בחדר הפרטי ועוד. אחד האמצעים להתגבר על כך הוא לימוד והקניה של אסטרטגיות למידה.  רונית כהן זמורה היא מומחית באסטרטגיות למידה, ומנחה סטודנטים המתמחים בעבודה עם לקויי למידה.

לקויי למידה גם זכאים להקלות שונות בלימודים, בהתאם ללקות או לשילוב בין הלקויות מהן הם סובלים. אבחון לקויות למידה יכול לסייע לילד לקבל את מה שמגיע לו במסגרת בית הספר, כמו מורה מסייעת, או לזכות בטיפול שיכול להינתן גם על ידי גורמים ברשות המקומית, כמו מרכז מתי”א או הפסיכולוג החינוכי. במהלך הלימודים הילד יכול לקבל תוספת זמן במבחנים או בחינה בעל פה במקום בכתב. הקלות שכאלה יכולות לשנות לחלוטין את הציונים שלו, וכמובן להשפיע לא רק על ההישגים בלימודים אלא גם על תחומים אחרים, כמו שיפור בביטחון העצמי.

רונית כהן זמורה גם מייעצת להורים כיצד להתמודד עם לקויות הלמידה של ילדם כפי שהן באות לידי ביטוי בכיתה ובשיעורי הבית. לדבריה, חשוב מאוד שההורים יכירו איך הלקות ממנה סובל הילד מפריעה לו בכיתה, וכך יוכלו לסייע לו בלימודים בבית. אם הילד דיסלקטי, צריך להקריא לו את החומר או לעזור לו בכתיבת התשובות. אם הילד סובל מדיסקלקוליה, אפשר לסייע לו כאשר עובדים עמו על חיזוק עולם המספרים, חידות, משחקי שולחן כמו מונופול, שבץ נא וכו’.
להורים השפעה ישירה על עולמו הרגשי של הילד וכתוצאה מכך על התנהגותו. לכן אסור להורים לחשוף בפני הילד כל תסכול שלהם לגבי מצבו. ההורה צריך להבין שהילד לא בחר להיות לקוי למידה והלקות נכפתה עליו. כדי שלא יהיה מתוסכל מהבעיה אלא ירצה להתמודד עמה, על ההורים לעודד את הילד, ולקבל סיוע ממומחים בתחום. תמיכה ועידוד יגרמו לילד לשתף פעולה, וכך יעלו אותו על הפסים להצלחה בהתמודדות עם בעיותיו.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

צור קשר עם רונית כהן זמורה

[contact-form-7 id=”86924″ title=”Appointment_רונית כהן זמורה”]

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה