תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

רונית כהן זמורה – מדוע חשוב לאבחן ילד בעל הפרעת קשב וריכוז

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

מדוע חשוב לאבחן ילד בעל הפרעת קשב וריכוז

להיות הורה לילד בעל חולשה בקשב ובריכוז, דורשת דרכי התמודדות מיוחדות ומשאבים רבים. השלב הראשון וההתחלתי הינו לאבחן את התופעה, על מנת לשלול קיומן של הפרעות אחרות. לכן יש חשיבות מכרעת לשלב האבחוני כדי להתוות דרכי טיפול והדרכה מתאימים לילד, למשפחתו ולצוות החינוכי על מנת שיוכל להצליח, למזער את הנזקים של ההפרעה ויוכל לפתח דרכים בהם יחיה איתה בשלום באיכות חיים טובה.

מדוע חשוב לאבחן

אבחון קשב וריכוז הוא מאוד חיוני, מאחר והפרעת הקשב מלווה את האדם לכל אורך שנות חייו ואינה נעלמת. אותותיה באים לידי ביטוי במחשבות , ברגשות, בהתנהגות ובכל מסגרות החיים. לכן חשוב לחיות איתה באופן ידידותי כמה שיותר מוקדם, כדי לפתח אסטרטגיות התמודדות יעילות ולמנוע את הנזקים המצטברים האופייניים, כגון: לחצים רגשיים, חסרים לימודיים,הפרעות אישיות, התנהגויות לא סוציאליות והערכה עצמית נמוכה.

הורים רבים חוששים מאוד מהשלב האבחוני משתי סיבות עיקריות
1. האבחון הינו ארוך ולא חד פעמי- הוא דורש מעקב של צוותים שונים ושיתוף פעולה בין הגורמים השונים.

שלבי האבחון:

איסוף נתונים: קבלת מידע מפורט ככל האפשר מההורים, מהמערכת החינוכית ומהילד עצמו.
ההערכה צריכה להיות אינטגרטיבית ועליה לכלול את כל צירי האישיות: ביולוגי, פסיכולוגי, לימודי וחברתי (אפטר 1977):

בדיקת הציר הביולוגי- נעשית על ידי רופא: נירולוג או פסיכיאטר – המקבל מידע מההורים, מהמורים וכן מבצע בדיקות דם ובדיקת E.E.G . לעיתים הרופא משלים את האבחון על ידי שימוש במבחנים ממוחשבים (כמו,BRC, MOXO T.O.V.A).

בדיקת הציר הפסיכולוגי- מתבצעת על ידי פסיכולוג, וכוללת אבחון פסיכולוגי- המבחן השכיח ביותר הינו מבחן ווקסלר הבודק את היכולת הקוגניטיבית של הילד וכן מבחנים השלכתיים-נועדים לבדוק את המצב הרגשי של הילד.

בדיקת הציר הלימודי- מתבצעת על ידי מאבחן דידקטי שמבצע אבחון לימודי שתפקידו לשרטט מפה על יכולותיו של הילד בתחומים לימודיים שונים, ולחקור כיצד הוא מתמודד עם מטלות במסגרות התפקודים התפיסתיים, לפי האבחון אפשר ללמוד על נקודות החוזק ונקודות החולשה של הילד. בהתאם בונים תוכנית לימודית ייעודית לעקיפת הקשיים ולטיפול נקודות החולשה.

בדיקת הציר החברתי- נעשית על ידי פסיכולוג, מחנך ויועץ חינוכי. וכוללת תצפית- שתפקידה להעריך את דרכי התמודדות של הילד במצבים שונים בבית הספר (בכיתה, בהפסקה) וללמוד על התגובות הרגשיות שלו.

2. חשש ממתן שם לתופעה-הורים רבים חוששים מנתינת שם לקושי מהסיבות הבאות:

• ההורה אינו מאמין כי קיימת הפרעה כזאת, הרי גם אני הייתי כזה והסתדרתי. אך אם מתעלמים ההפרעה לא נעלמת.

• בשל חוסר מדד אובייקטיב ואחיד וכן שוני בהתנהגות הילד אצל גורמים שונים, ההורים לא מאמינים שתשאול רופא יכול לאבחן את הבעיה. אך לא כך הדבר, רופא נירולוג או פסיכיאטר יכול לאבחן את הבעיה. ישנם רופאים המשתמשים בעזרים ממוחשבים על מנת לאבחן.

• הורים חושבים כי כל עוד הם לא מאבחנים , אזי הילד שלהם לא נושא את ההפרעה. הם חוששים שהתווית תלווה אותו כל חייו. לידיעתכם, “הפרעה” הינה מינוח מקצועי.

• הורים רבים חוששים שאם הילד יאובחן אזי הוא יקבל הקלות וזה מה שיגרום לו לעצלות. לא כך הדבר, ילד בעל הפרעת קשב זקוק להתאמות בדרכי הלימוד על מנת לגייסו ולהוציא לפועל את יכולותיו הטובות.

• הורים רבים נוטים להאשים את המערכת- “המורה לא טובה” וכו. הורים אלו צריכים להיות מגויסים ולעזור לנציגי מהמערכות השונות בחיי הילד להתמודד עימו. כי רק שיתוף פעולה הדוק יוביל את הילד להצלחה.

• הורים רבים חוששים שהטיפול התרופתי הוא סם ולכן מחפשים תרופות פלא, שלא ידוע מה הרכבן. ילד הסובל מהפרעת קשב זקוק לטיפול התרופתי, אך הוא לבד לא יעזור לילד להתמודד עם הבעיה, יש צורך בהרבה טיפולים נוספים הנלווים לטיפול התרופתי.

• הפרעת קשב וריכוז הינה עוברת בתורשה, סביר להניח שאחד ההורים מרגיש אשמה על כי הוריש לילדו את ההפרעה. הורה זה מאפשר לפחד לנהל את חייו ופוגע בסיכויי ילדו להצלחה.

לאור זאת התהליך האבחוני צריך להיות זהיר, רב שלבי וממושך. הוא מערב צוות מולטי- דיסיפלינרי, המתרשם מהילד בזמנים שונים. ועל כן הוא אורך זמן רב. קיימת חשיבות רבה לביצוע התהליך בשלמותו על מנת למזער טעויות באבחנה. כמו כן לא נתן להפריז בחשיבות האבחון המוקדם, שנועד לצמצם כמה שנתן את הפגיעה במעגלי התקשורת של הילד ולהימנע מהסלמה והגברה של התנהגויות בלתי רצויות. כמו עבריינות, התמכרויות וכן חוסר מוכנות לקראת העתיד .

לכל החלטה יש מחיר, מחקרים מורים כי חוסר התייחסות להפרעת קשב דווקא מריעה את המצב ויוצרת תחלואים נלווים וכן קשיים בהסתגלות חברתית. לעומת זאת, ילדים שטופלו הצליחו להשתלב בחברה,בעבודה ובמשפחה ולהגשים את עצמם.

נכתב ע”י:רונית כהן זמורה

צור קשר עם רונית כהן זמורה

[contact-form-7 id=”86924″ title=”Appointment_רונית כהן זמורה”]

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה