תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

“רוקדים עם אותיות” – התמודדות עם דיסלקציה

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

“רוקדים עם אותיות”  – התמודדות עם דיסלקציה /פורטל קשב וריכוז

“רוקדים עם אותיות” היא שיטה הנהוגה במרכז נבון להקניית השפה המדוברת והכתובה. ייחודה של השיטה הוא שבניגוד לשיטות מסורתיות של הוראת כשורי השפה הנסמכות על מיומנויות של חיקוי, זיכרון והסמלה, “רוקדים עם אותיות” עושה שימוש באינטליגנציה התנועתית והמוסיקלית של הלומד, ובכך מעבירה את הלמידה בערוצים חווייתיים ההופכים אותה למפתיעה ונעימה. בנוסף, השימוש בערוצים אלה מבוסס על אלמנט הגילוי מצד הלומד, תוך שימוש ביכולות וכישורים קיימים, דבר המסייע להטמעה טובה ועמוקה יותר של הלמידה.

בבסיסה של השיטה יש הזמנה של הלומד לחוות בעצמו את תהליך התפתחות השפה האנושית, החל מהבנת המניעים והצורך בשפה שהתעורר בימי האדם הקדמון, דרך אופני שפה קדומים כמו שפת הציורים ושפת תנועות הגוף, עד לשפה כפי שאנו מכירים אותה כיום- שפה פונולוגית, כלומר כזו הבנויה מצלילים ותנועות, המצטרפים להברות המצטרפות למילים.

אבני הבניין הבסיסיות של השפה הן הפונמות. אלה הם צלילים מנוקדים- או הגאים. לבדן הפונמות הן חסרות כל משמעות, סמלים גרפיים המובילים להגייה של צליל, אבל באמצעותן ניתן לבטא משמעויות. התפתחותה של היכולת להפוך פונמות לשפה בעלת משמעות מייצגת תהליך מרתק שעברה האנושות. בשיטת “רוקדים עם אותיות” מתאפשר ללומדים להתנסות בתהליך שכזה, ע”י פירוק והרכבה של מילים לעיצורים ותנועות, הברות ופונמות. הלומד לומד להאזין להבדלים בין עיצורים לבין תנועות, ולחוש את ההבדל שבין הצלילים השונים מבחינת דרך הפקתם על ידי איברי הדיבור. הקשבה זו עושה שימוש ביכולת המוסיקלית של הלומד, ובעצם מאפשרת לו למידה באמצעות כלי שכבר מצוי בידיו. כך הלמידה מתחברת ליכולותיו הקיימות, ולא “מונחתת” במיומנות חדשה שיש לרכוש ולהתמחות בה, באופן שעשוי לעתים להיחוות כמרתיע או מנותק.

גם בהקניית הכתיבה אנו מעניקים ללומד אפשרות להשתמש באלמנטים קיימים ומוכרים בסביבתו כחלק מתהליך הלמידה. במקרה זה ניתנת הזדמנות להשתמש במרחב על מנת להיחשף לתנועתיות הנגזרת מכתיבת האותיות. חשיפה זו נעשית על ידי שימוש בטכניקות תנועתיות שונות. דוגמה לטכניקה כזו היא הצמדת תנועת יד לתנועה השפתית (vowel), כלומר- שימוש ביכולות התנועתיות של הלומד, על מנת לבצע לימוד תנועות באמצעות תנועות. בדיוק כמו בהקניית השפה הדבורה, במהלכה הלומד משתמש ביכולותיו המוסיקליות, כך גם כאן. השימוש ביכולות הקינטיות והמוטוריות מהווה ערוץ חדש-ישן אל למידת הכתיבה: מחד, שימוש ביכולות בסיסיות ומוכרות, שלא נחוות ע”י הלומד כמשימה המצריכה אימון או למידה מיוחדת. מאידך, פתיחת צוהר לעולם נפרד (לכאורה) של אותיות ומה שהן מייצגות, באמצעות יכולות אלה.
אנו במרכז נבון סבורים כי אצל הסובלים מדיסלקציה, אחת המטרות הטיפוליות החשובות ביותר היא למידת אסטרטגיות להתמודדות יעילה עם טקסטים כתובים. לעתים קרובות, עקב היותם של טקסטים כתובים מוקד הקושי של הילד, המפגש עמם עלול להיות מלווה בחרדה, כעס ותסכול. למידה שעושה שימוש ביכולות התקינות והטבעיות של הילד מאפשרת פעמים רבות “לעקוף” את הקושי הרגשי שמתלווה מפגש כזה, ולסייע לו להכיר את המלה הכתובה מהבסיס, ולא כעוד מטלה לימודית מאיימת. אין זה מפתיע שכשמדובר בילד שכל התנסויותיו מול קריאה וכתיבה נצבעו עד כה בגוונים של קושי עצום, מאמץ סיזיפי ותסכול קשה, הרבה יותר קל לגייס אותו ללמידת משחק תנועתי או מוסיקלי, מאשר לנסות להושיב אותו על עוד מטלת קריאה. החדווה שבה תלמידים ניגשים ללמידה שונה ואחרת, היא המפתח להצלחה שאנו ותלמידינו במרכז נבון נוחלים כשאנו מיישמים את שיטת “רוקדים עם האותיות”.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה