תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

רחל שלום אליספור – הוראה מתקנת

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

הוראה מתקנת- מה זה ולמה זה טוב?
הוראה מתקנת היא ענף של תחום החינוך וההוראה, המתקיים בתפר שבין החינוך הרגיל לחינוך המיוחד. חשוב לציין כי לא כל מי שנזקק לשירותי הוראה מתקנת הוא בהכרח תלמיד שמתאים לחינוך המיוחד, אלא שתחום ההוראה המתקנת בא לסייע לתלמידים המתמודדים עם קשיים שהכלים והמשאבים של החינוך הרגיל (אותו פורמט מוכר לכולנו של כיתה, 35-40 תלמידים, מורה, לוח וכו’) לא יכולים להם.

המחשבה על פניה להוראה מתקנת מעלה אצל אנשים רבים תחושות שונות. בעוד שחלקים נרחבים מהתלמידים (והוריהם) מקבלים בברכה את הרעיון של סיוע לתלמיד המתקשה, חלק מהאנשים חש אי נוחות עם הרעיון. לאורך השנים נשמעים קולות רבים הטוענים כי אם תלמיד מתקשה בלימודים, ייתכן שזה נובע מכך שהכישורים שלו מכוונים אותו למשהו אחר ושהמסגרת הלימודית אינה הולמת את אישיותו או נטיות לבו. בעוד שטענה זו היא לגיטימית ויש בה הרבה מן האמת (ומערכת החינוך אכן צריכה לשאוף להעניק לכל תלמיד מענה לכיוונים שהוא חפץ בהם), ביטול הצורך בהשתלבות והצלחה במסלול הלימודים בבית הספר עלול לגבות מהילד מחיר כבד. מעבר לעובדה שבעולם המערבי להשכלה יש משקל משמעותי בקביעת המשך דרכו של אדם ומידת החופש שלו לבחור את תחומי העיסוק שלו ולהצליח בהם, חשוב לזכור ששנות הלימודים בבית הספר הן שנים קריטיות מבחינה התפתחותית ולא רק מבחינה לימודית. בשנים אלה מתעצבות האישיות והזהות של כל תלמיד, ויש להן השלכות חשובות על תפיסתו את עצמו, את הלימודים ואת עולמו החברתי. ילד שחווה כישלונות חוזרים ונשנים עלול לפתח תחושת חוסר מסוגלות, להימנע מלהתמודד עם כל מה שמזכיר לו אתגר או מכשול (שכן אלה מעמידים אותו בסיכון לחוות עוד כישלון), לפתח תחושת נחיתות מול חבריו לכיתה ולחוש תיסכול ופגיעה קשה בדימוי העצמי. לכן קיימת חשיבות עליונה להענקת סיוע מתאים לתלמידים מתקשים.

איך זה נעשה?
הוראה מתקנת היא הוראה הנערכת באופן פרטני (ובמקרים מסוימים בקבוצות קטנות של תלמידים אחדים), ומתמקדת בקשיים הספציפיים של תץלמיד ספציפי (גם אם הוא לומד במסגרת של כיתה רגילה). ההוראה המתקנת שואפת להבנות לתלמיד חווית למידה קונסטרוקטיבית- כלומר, כזו שבה ידע וכישורים חדשים נרכשים ונבנים על בסיס הכישורים הקודמים שהתלמיד רכש, כך- צעד אחר צעד, לבנה אחר לבנה. לכל אורך התהליך מתקיימים מעקב והערכה חוזרת ונשנית של ההתקדמות, עם דגש חזק על הצורך לאפשר לתלמיד לחוות הצלחה ולהבין שלמרות הקשיים גם הוא מסוגל ללמוד ולהתקדם. כל אלה דורשים מהמורה להוראה מתקנת מידה לא מבוטלת של יצירתיות וגמישות. רחל שלום אליספור מזמינה תלמידים מתקשים לבוא ולגלות את הפוטנציאל הגלום בהם, ולראות שלמידה יכולה להיות לא רק מתסכלת וקשה, אלא גם מהנה ומתגמלת.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה