תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

רקע על הפרעות קשב וריכוז

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

מאת; לילך פלג

הפרעת קשב וריכוז הינה בעיה שמקבלת הרבה מאוד תשומת לב בשנים האחרונות, הן מהקהילה המדעית והן מהתקשורת הציבורית. לעתים נראה כאילו מדובר בהפרעה “חדשה” אך האמת היא שהפרעות קשב וריכוז הן מצב שמוכר לאדם כבר מאות שנים, אלא שבעבר לא קראו לכך בשם הפרעת קשב וריכוז.לדוגמה, כבר בשנת 1798 התייחס סר אלכסנדר קריצ’טון, רופא סקוטי, למצב של “אי שקט מנטאלי”. למעשה, סר קריצ’טון הוא האדם הראשון שתיאר מבחינה רפואית את מה שהיום אנו מכירים בשם הפרעת קשב וריכוז. הוא זיהה שהפרעת קשב וריכוז יכולה להיות מצב מולד או נרכש עקב תאונה. הוא זיהה נכונה שאם מדובר במצב מולד הוא מתפרץ בגיל מוקדם ומשפיע באופן קשה על איכות החיים של הסובל ממנו. עם זאת, במשך שנים ארוכות לא נעשה ניסיון מסודר לחקור את הפרעות הקשב והריכוז. רק בתחילת המאה העשרים תיאר רופא בריטי ילדים הסובלים מתסמינים דומים אך השימוש במונח הנוכחי, הפרעות קשב וריכוז, התחיל כמה עשרות שנים לתוך המאה העשרים.

 

שכיחות של הפרעות קשב וריכוז

במשך השנים שעברו מאז זוהו לראשונה הפרעות קשב וריכוז במתכונת הנוכחית נערכו מחקרים רבים ברחבי העולם שניסו לאפיין את האפידמיולוגיה של ההפרעות, דהיינו את השכיחות של ההפרעה לפי גיל, מין ומשתנים נוספים. כיום המוסכמה היא שבין חמישה לעשרה אחוזים מהאוכלוסייה סובלים מהפרעות קשב וריכוז אך נתונים אלו אינם אחידים ברחבי העולם. בצפון אמריקה ישנו אחוז גבוה יותר של ילדים המאובחנים עם הפרעות קשב וריכוז מאשר מדינות אחרות, במיוחד ביחס למדינות אפריקה והמזרח התיכון.

כשמסתכלים על ההבדלים בין גברים לנשים רואים שיותר ילדים מאובחנים כסובלים מהפרעות קשב וריכוז מאשר ילדות (10 אחוזים מהילדים לעומת ארבעה אחוזים מהילדות, בארצות הברית). יש המפרשים נתון זה בכך שמדובר בהפרעה האופיינית לבנים אך פרשנות זו אינה בהכרח מדויקת. תיאור נכון יותר של המצב הוא שהפרעות קשב וריכוז מתבטאות בצורה שונה בין בנים לבנות. אצל בנים התסמינים נוטים להיות יותר היפראקטיביים ואימפולסיביים ואצל בנות התסמינים נוטים להיות יותר קשיים בקשב ופחות בהתנהגות. לכן בנות הסובלות מהפרעות קשב וריכוז מאובחנות פחות, כי הן בולטות פחות מהבנים.

פרוגנוזה של הפרעות קשב וריכוז

הפרעות קשב וריכוז הן כרוניות. המשמעות היא שלא ניתן באמת לרפא אותן לחלוטין, והן ימשיכו להשפיע על חייו של הסובל מהן לאורך שנים ארוכות. עם זאת, ניתן בהחלט ללמוד להתמודד עם ההפרעה ולרכוש כלים אשר מאפשרים לאדם להתארגן בצורה יעילה יותר, לחוות רגיעה ולהצליח לחיות חיים טובים ומשמעותיים. אך עם זאת, יש לזכור שההפרעה מקשה מאוד על חיי הסובל ממנה, במיוחד בתחומי הלימודים והעבודה.

מחקרים שנערכו בארצות הברית מראים ש-37 אחוזים מהסובלים מהפרעות קשב וריכוז לא מסיימים תיכון. חמישה אחוזים בלבד מכלל הסובלים מהפרעות קשב וריכוז בארצות הברית מסיימים קולג’. אנשים אלו נמצאים גם בסיכון מוגבר להיפגע בתאונת דרכים או בפציעות מסוגים אחרים. לסיכום, מדובר בהפרעה שיש לה השלכות קשות על הסובל ממנה, אך אם נזהה את ההפרעה בשלב מוקדם ונטפל בה בצורה יעילה נוכל לשפר בצורה משמעותית מאוד את חיו של מי שסובל מההפרעה.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה