תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

“שילובים בחינוך”- ד”ר תמי זיטלני – הדרכת הורים

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

מקומם של ההורים בתהליכי הטיפול בילד

ההתמודדות עם ילד בעל צרכים מיוחדים היא מורכבת מאין כמותה. כאשר מתגלים קשיים ולקויות אצל ילד, נדרשים הוריו – מעבר להתמודדות הרגשית הלא פשוטה – לעבור “דוקטורט” מזורז בנוגע לקושי או להפרעה: אילו טיפולים עליו לקבל? לאילו שירותים הוא זכאי במערכת החינוך? אילו גורמים נוספים אמורים להיות מעורבים בטיפול בו? ומהו התמהיל הנכון של סוגי סיוע וטיפול עבורו?

פעמים רבות, לתוך הפקעת הסבוכה ממילא הזו, נכנס קושי נוסף: הורים רבים מתבוננים סביבם ומוצאים עצמם לבד. משימת ההורות תמיד מעוררת שאלות וחששות, אך הורים רבים מוצאים הרגעה במחשבה שאם כולם מצליחים לגדל ילדים באופן סביר- כנראה שגם אנחנו. לא כך הדבר עבור הורה לילד עם צרכים מיוחדים, שהוא לא פעם אכול ספקות וחרדות, כיצד עליו להתנהל עם ילדו ומה הדרך שתיטיב עמו.

מסיבות אלה, ד”ר זיטלני מדגישה את החשיבות שטיפול נכון בילד ישולב גם בהדרכת הורים.

הדרכת הורים

להדרכת הורים יש שני היבטים מרכזיים, שרק אחד מהם בא לידי ביטוי בשם שהוענק לתהליך זה:
ההיבט של הדרכה וההיבט של תמיכה וטיפול בהורות. במסגרת הצד ההדרכתי, ד”ר תמי זיטלני וצוות שילובים בחינוך מציעים יד מכוונת וסיוע להורים שמוצאים עצמם חסרי אונים מול מערכות סבוכות ומסועפות שקשה להכירן: הבנת זכויותיהם של ההורים מול מערכת החינוך, הכוונה לטיפולים המתאימים, מעקב והערכה חוזרים ונשנים של התקדמות הילד, הצבת יעדים ועדכונם וכיוב’. כמובן שלצורך קיומה של הדרכה מסוג זה, חשוב להכיר את קשייו הייחודיים של כל ילד, רמת התפקוד שלו, נקודות החוזק שלו ועולמו.

הדרכת הורים כוללת, כאמור, גם צד טיפולי ותמיכתי, במסגרתו הורים זוכים לליווי ותמיכה ובהבנת ההתנהלות הנכונה והרצויה מול ילדיהם. במסגרת “שילובים בחינוך” ניתנת להורים סדנא קבוצתית בשיטת “עוצמה”. הסדנא אורכת שנים- עשר מפגשים, במהלכם ההורים מעלים דילמות מחיי היומיום ומקבלים עצות אופרטיביות, כמו גם חוויה של שיתוף ופידבק עם הורים אחרים. נקודה זו היא משמעותית עבור הורים רבים, מאחר וחוויית ההורות לילד בעל צרכים מיוחדים היא לא פעם חוויה של בדידות ותחושה שאיש אינו מבין מה עובר על ההורים והמשפחה. עבור הורים שלא נוטלים חלק בקבוצה, מספקת ד”ר זיטלני בתהליך ההדרכה אוזן קשבת וליווי גם בנוגע לזירה הביתית והמשפחתית, ולא רק מול מערכות: הצבת גבולות, פיתוח תחושת העצמה ומסוגלות הורית, שמירה על המסגרת המשפחתית- כל אלה הם נושאים שהורים לבעלי צרכים מיוחדים מתמודדים עמם ביתר שאת, ובהדרכת הורים ניתנת להם הזדמנות לגעת בהם, ללמוד ולהבין טוב יותר את עצמם כהורים ואת ילדם.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה