תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

תהליך אבחון פסיכודידקטי

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

תהליך אבחון פסיכודידקטי

אבחון פסיכודידקטי, הנקרא גם אבחון משולב, נקרא כך בגלל שהוא משלב בין אבחון פסיכולוגי ואבחון דידקטי. ילדים רבים סובלים מקשיי למידה ולכן נולד הצורך בכלי אבחון מעמיק אשר יעניק למאבחנים כלי לאבחון וזיהוי בעיות למידה עם הקשרם הפסיכולוגי וזיהוי מצבו הפסיכולוגי של הנבדק. עם סיום האבחון יכול המטפל להמליץ על אפשרויות הטיפול בקשיי הלימוד של הנבדק. שיטת האבחון מקיפה ובודקת נקודות חוזק ונקודות חולשה אצל הנבדק תוך שילוב והתייחסות לקשיי הלמידה מהם הנבדק סובל, יכולתו השכלית ומצבו הרגשי. ילדים ניגשים לשיטת אבחון פסיכודידקטי על פי דרישת משרד החינוך או גורם חינוכי על מנת להתאים מסגרת חינוכית לילד המתקשה בלימודיו או לחלופין על מנת להתאים לו מסגרת של מחוננים, כאשר יש להבין את יכולותיו האינטלקטואליות של הנבדק והאם יש לו קשיים רגשיים המשפיעים על הצלחתו בלימודים או במבחנים (לדוגמה חרדת בחינות, חוסר ביטחון וכו’) וכן כאשר שמים לב לילד בעל  קשיים רגשיים עמוקים המקשים על תפקודו הקוגניטיבי ויש צורך להבין את עולמו הפנימי על מנת לעזור לו להצליח בלימודים ובמימוש יכולותיו השכליות.

תהליך האבחון

אבחון פסיכודידקטי מורכב משלושה חלקים עיקריים. בשלב הראשון מתנהלת שיחה מקדימה האורכת כשעה. השיחה מתנהלת עם איש מקצוע ובמהלכה נמסרים פרטים אישיים לגבי הנבדק כמו רקע משפחתי, הרכב משפחתי, רקע חינוכי ורקע התפתחותי. שלב זה מתנהל לרוב ללא הילד אלא רק בין איש המקצוע להורי הילד. בשלב השני מעבירים את הילד הנבדק סדרת מבחנים. המבחנים עוסקים בנושאים שונים ובהם: מבדקי אינטליגנציה, מבדקי רמת קריאה, מבדקי רמת כתיבה, מבדקי הבנת הנקרא, בדיקת מנגנונים קוגניטיביים הקשורים לקריאה, תפקוד ניהולי, תפקודי זיכרון שמיעתי, תפיסה וזיכרון חזותיים והערכת מצבו הרגשי של הילד הנבדק. ההתרשמות ממצבו הרגשי של הנבדק ומצבו הפסיכולוגי מתייחסת לנושאים כמו מוטיבציה, דימוי עצמי, דפוסי התמודדות, יכולת קבלה של עזרה לימודית ועוד. בהתאם לגיל יכול איש המקצוע להרחיב את נושאי האבחון ולהוסיף תפקוד דידקטי בלימוד שפה אנגלית וכן להוסיף נושאי חשבון בהם בודקים את רמת הידע בחשבון ואת יכולת ההבנה, החשיבה והיישום החשבונאי. עם סיום המבחנים והמבדקים מתקיימת שיחת משוב, לרוב לא באותו היום מכיוון שאיש המקצוע צריך לעבור על נתוני המבחנים ולסכמם, תהליך זה אורך כשבועיים. לאחר סיכום הממצאים יושב איש המקצוע עם הורי הילד הנבדק, או עם הנבדק במידה וזה בוגר, ומוסר להם את ממצאי המבחנים. כמו כן הוא ימליץ להורים על המשך טיפול ודרכי טיפול אפשריות על מנת להקל על הילד בלימודיו ובמבחנים.

זמן האבחון

אבחון פסיכודידקטי הוא ארוך מכיוון שהאבחון משלב בין נושאים רבים ומגוונים. משך זמן האבחון הוא כשש שעות ולכן נהוג לחלק את האבחון לשניים או שלושה מפגשים. איש המקצוע עוקב במהלך האבחון אחר תגובות הנבדק ולפי הצורך יקבע את מספר הפגישות. בזמן האבחון מצליח איש המקצוע לגלות חולשות ומצוקות של הנבדק ולומד להכירו.

מי יכול לאבחן

אבחון פסיכודידקטי נערך על ידי אנשי מקצוע המוסמכים לכך. לרוב מדובר על פסיכולוג חינוכי המוכשר בתחום דידקטי או בפסיכולוג יחד עם מאבחן דידקטי שלכל אחד את תחום התמחותו והם מחברים את הדו”ח המסכם יחדיו.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה