תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

תופעות לוואי העלולות להיגרם מנטילת ריטלין

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

ריטלין משמשת כתרופה לטיפול בבעיות של הפרעות קשה וריכוז מסוימות. נטילת תרופה ללא מרשם רופא עלולה להיות מסוכנת ואכן בשנים האחרונות חל ויכוח עיקש לגבי יעילות התרופה והשלכותיה. יש האומרים כי כיום אנשים רבים, בהם ילדים, נוער ומבוגרים, נוטלים ריטלין בקלות יתרה, וכך גם הרופאים רושמים בקלות וללא למחשבה לגבי השפעות לטווח הארוך את המרשם לתרופה. ה- FDA, מנהל התרופות והמזון האמריקני, אינו מאשר לרופאים לספק את התרופה למבוגרים בעקבות הממצאים הרבים לגבי תופעות הלוואי של התרופה אך כשמדובר בילדים אין כמעט הגבלות לגבי מרשם התרופה. כיום ניתן למצוא כדורים אלטרנטיביים אשר אינם יוצרים התמכרות לתרופה אך העדיפות היא להתעמק בשיטות כמו אימון נוירוקוגניטיביות בהן לומד המטופל ליצור שינוי בדפוסי החשיבה וכן בפעילות המוחית. שיטות נוירוקוגניטיביות יעזרו למוח לשחרר דופמין וכך היכולת לקשב וריכוז תגבר באורח טבעי והמוח לומד לשמור על השיפור המושג לאורך זמן. נטילת התרופה אצל ילדים מביאה לרוגע בעוד אצל מבוגרים התרופה תביא להרגשת התעוררות אך לאורך זמן התחושה נחלשת.

הלב ומערכת כלי הדם

נטילת ריטלין עלולה לגרום ללחץ גם גבוה. בעקבות כך מגבילים את כמות הכדורים שמבוגרים מקבלים ויש להתאים את המינון לפי בדיקת לחץ דם ובעיות לב. תופעת לוואי נוספת של התרופה היא גרימת ניוון שריר הלב (קרדיומיופטיה) וגרימה להפרעות קצב לב באופן כרוני. יש המתלוננים על כאבים בחזה ובמקרים נדירים התרופה עלולה להביא לדום לב ואף לגרום למוות. חשוב לדעת כי מומחים רבים עדיין בודקים את ההשלכות של נטילת ריטלין וכיום ישנם מחקרים שנערכו על אוכלוסיות שונות במקומות שונים בעולם לאורך זמן מכיוון שמדובר בתרופה יחסית ותיקה בשוק וניתן לבדוק ולכמט את תוצאות נטילת התרופה והשלכותיה הרפואיות לפי מדדים רבים ובהם מערכת כלי הדם והלב.

המוח ותפקוד מנטלי

התרופה עלולה לגרום לחרדות ופחדים שונים כמו תחושות איום, הזיות בעלות אופי מאיים, תחושות של חרקים זוחלים על פני העור, ואף לגרום למצבים פסיכוטיים כמו מאניה ואובדן שליטה. יש מקרים בהם התרופה תגרום לדפוס התנהגות עצבני וכך נוטל התרופה עלול לצבוט את עצמו רבות, לפתח עוינות כלפי עצמו או כלפי הסביבה, לפתח נטייה לאובדנות ואף לנסות להתאבד. במקרים מסוימים תגרום התרופה לפגיעות נוירולוגיות שונות במערכת העצבים כמו תנועות לא רצוניות, תיקים, צורך בתנועה בלתי פוסקת, חזרה על תנועות באופן אובססיבי או מצד שני לירידה קשה בעירנות, תחושת בלבול, פגיעה בזיכרון, פגיעה ביכולת הלמידה ועוד.

מערכת העיכול

ריטלין עלול לפגוע בתפקודי מערכת העיכול כמו פגיעה בהורמון הגדילה, פגיעה בתפקוד הבלוטות, פגיעה בחילוף חומרים, איבוד תיאבון ובמקרים מסוימים לאנורקסיה, אובדן משקל, פגיעה בהתפתחות המינית, כאבי בטן, תחושת יובש ושתייה מרובה, עלייה בכמות הרעלים בגוף, פגיעה בתפקודי כבד והקאות.

התמכרות

אחת הטענות הרווחות טוענת כי משתמשי התרופה נוטים להתמכר לסמים קשים או לאלכוהול. בעקבות ההתמכרות יש החמרה בבעיות הקשב והריכוז שלמעשה התרופה בה היתה אמורה לרפא ולעזור. יש מנוטלי התרופה שמתלוננים על קושי בשינה, חלומות רעים, אובדן שליטה עצמית בשעות הערב ויכולת תפקוד ירודה בשעות הערב.

 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה