תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

אבחון דידקטי

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

הפרעות קשב וריכוז לצד לקויות למידה שונות, הופכות יותר שכיחות בשנים האחרונות. הפרעות קשב וריכוז הן הפרעות אשר מקשות על התפקוד התקין של המוח, כחלק משינוי נוירולוגי במוח. הלוקים בהפרעות קשב וריכוז נולדים עמן וההפרעות עוברות בתורשה. בניגוד אליהן, לקויות למידה הן ביטוי לקשיי לימוד שונים אצל תלמידים, כתוצאה מגורמים שונים כגון שיטות לימוד שאינן מתאימות, פערי לימוד שהצטברו בעבר ומשפיעים על ההווה, קשיים חברתיים, התנהגותיים ועוד. הפרעות קשב וריכוז אל מול לקויות למידה הן נפרדות בהגדרתן, אך יכולות להוביל להשפיע האחת על השנייה. מלבד שתי תופעות אלו, תלמידים רבים מתקשים עם קשיים נוספים כגון קשיים רגשיים, קשיי חברה והסתגלות ועוד.

מערכות החינוך העולמיות ובתוכן מערכת החינוך הישראלית, החלו להשקיע במחקר מדעי-חינוכי לשם פיתוח כלים לאבחון וטיפול בתופעות אלו. המורים ידעו כי לתלמידים יש את הרצון להצליח אך הם אינם מצליחים. נואשים מהם היו ההורים שלא הצליחו לפעמים להבין מהי הבעיה, איך לפתור אותה והאם בכלל קיים פתרון.

אבחונים רבים פותחו במטרה לתת חוות דעת מקצועית ואיכותית בתחילתו של טיפול לתלמידים. האבחון נתן חוות דעת מעמיקה לכל מטופל. בכך יעילות הטיפול השתפרה פלאים והתוצאות החלו להגיע. האבחונים העיקרים אשר בעזרתם נעזרים כיום מאבחנים רבים הם האבחונים: אבחון דידקטי ופסיכו-דידקטי.

מטרתו של האבחון הדידקטי הוא להעריך בצורה איכותית את יכולות התפיסה החזותית, שמיעתית, תפיסה כמותית, רצף וזמן, זיכרון ותמונה, קשב וריכוז, מיומנויות לימוד בסיסיות כגון קריאה וכתיבה, חשבון ועוד. האבחון מבוצע על ידי מאבחן דידקטי מוסמך או על ידי פסיכולוג חינוכי. האבחון נועד לסייע בעיקר לתלמידים עם לקויות למידה, חינוך מיוחד ובעלי צרכים בהתאמות לימוד. לאחר האבחון ניתן חוות דעת מקצועית שבסופה ישנה המלצה על נתינת התאמות כגון הארכת זמן, הקראת שאלון, מפרט על לקויות למידה קיימות ועוד. בנוסף לכך, האבחון מעניק חוות דעת מקצועית על אישיותו ומצבו המנטלי של המטופל כגון נקודות חולשה וחוזק חברתיות ורגשיות ועוד. כמו כן, ישנה השוואה של תוצאות המטופל לבני גילו ובכך ניתן לקבל פרופורציות על קצב התקדמות הנוכחי. לרוב זמן האבחון הוא כ-3 שעות.

לרוב הילדים נשלחים לאבחון על ידי גורם חינוכי מפנה שאחראי על חינוך הילד כגון גננת, מורה, יועצת בית הספר וכו’.  האבחון מבוצע כאשר ישנם קשיי לימודי שכליים, התפתחותיים או רגשיים.

אבחון פסיכודידקטי הינו אבחון אשר משלב אבחון פסיכולוגי עם אבחון דידקטי. לצד הבדיקות שישנן באבחון הדידקטי, ישנה הרחבה של בדיקות אינטליגנציה שכלית לצד המצב הרגשי. האבחון מבוצע על ידי פסיכולוג חינוכי ומבוצע בפגישה או מספר פגישות עם הילד.

ההורים, המורים, הסביבה החברתית ובעיקר הילדים עצמם, מקבלים הצצה נדירה אל תוך עולמם “הפנימי”, הצצה אשר מאפשרת להפוך את המחשבות, הרגשות, הקשיים והמשברים לכדי חוות דעת מקצועית שתפנה את הטיפול למקום הנכון ולדרך הנכונה.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה