תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

אבחון וטיפול בלקויות למידה

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

לקויות למידה הן לקויות אשר משפיעות על יכולות הלימוד של האדם. לקויות אלו באות לידי ביטוי לרוב בגילאים צעירים, כאשר הילדים מתחילים את שנות לימודיהם בבית הספר.

לקויות למידה ניתן להפריד לקבוצת לקויות למידה שהוגדרו במונחים מקצועיים כגון דיסלקציה, דיסגרפיה, דיסקלקוליה ועוד.

הורים רבים אינם מודעים לקיומן של לקויות למידה, הם רואים קושי אצל הילד אך אינם בעלי הכשרה מקצועית וידע בשביל לאבחן, לפתור לקויות וגם לרב לא לעזור לילד בלקויות אלו.

לעיתים לקויות למידה נוצרות עקב שיבוש גנטי כלשהו בזמן ההיריון או עוברות בדרך תורשתית. לקויות למידה יכולות להופיע עקב גורמים רבים וביניהם קשיים חברתיים, קשיים רגשיים, מתחים והשפעות פסיכולוגיות, שיטות לימוד שאינן מתאימות לילדים ועוד.

לרוב, ללקויות למידה יש מקור נוירולוגי-עצבי במוח אשר כתוצאה מדרך תפקודו או אי-תפקודו, מופיעות הלקויות. מלבד הלקויות שצוינו למעלה, ישנן לקויות נוספות כגון לקויות למידה הקשורות להפרעות קשב וריכוז, לקויות למידה בהקשרים לא מילוליים, לקויות למידה חברתיות ועוד. יש לתת דגש על כך שבדרך טעות, ישנה חשיבה רווחת כי בעלי לקויות למידה הם בעלי מנת משכל נמוכה, אך המצב הוא לרוב הפוך- בעלי מנת משכל בינונית או גבוהה.

במרכז הלמידה מבוצעים אבחונים מתקדמים כגון אבחון דידקטי ופסיכודידקטי, וכן ניתנים שיעורים בהוראה מתקנת ואסטרטגיות למידה. מורה להוראה מתקנת נעזרת באבחונים על מנת לבנות תוכנית למידה לתלמיד. האבחון יכול להגדיר את הלקויות הקיימות ואת מידת השפעתן על התלמיד וכן לעזור לתלמיד לקבל התאמות בבית הספר אשר יקלו עליו את ההתמודדות. תחום ההוראה המתקנת הוא התחום אשר מטרתו הוא להעניק חינוך אישי ומותאם לילד על מנת להביא אותו לכדי הצלחה, ביטוי ומימוש עצמי של היכולות.

לרוב, הילדים מופנים על ידי גורם חינוכי שעובד עמם כגון מורה, מחנכת, יועצת גננת ועוד. אך מי שלפעמים חש בעיקר בקושי של הילד הם ההורים אשר מתמודדים עם הילדים בביצוע שיעורי הבית מדי יום. כל אלו הם התהליכים אשר יכולים לעזור בהחלטה לפניה באבחון וטיפול.

התלמידים לומדים על נקודות החולשה והחוזק, על הדרכים בהם יוכלו למנף את נקודות החוזק ולשפר את החולשה, מהן הדרכים הנכונות ללמידה עצמאית ואישית, באילו מקצועות הם חזקים ויכולים להיות גאים בכך לשם שיפור ועוד. אסטרטגיות למידה מותאמות ניתנות לילדים ובכך מתחיל תהליך הפנמה, לימוד אישי ושיפור משמעותי של הילדים. הילדים לומדים להתמודד לבד עם שיעורי הבית השוטפים, תחושת הביטחון האישי משתפרת פלאים יחד עם תחושת מסוגלות והצלחה.

 

המרכז הינו ספק מורשה של משרד הביטחון. בואו להתחיל בתהליך העבודה ולדעת כיצד להצליח בכל אתגר לימודי קיים!

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה