תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

אבחון דידקטי באנגלית

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

אבחון דידקטי באנגלית

אבחון דידקטי באנגלית, מהלך ושלבי האבחון

רמת תלמיד ממוצעת עומדת ברף מסוים יחסי. לא כל פעם בו תלמיד נמצא בתחתית הסקלה מדובר בלקות למידה ברורה. סיבות נוספות יכולות להוות את הגרמים לתוצאות שאינן מניחות את הדעת בתחום הלימודים. מגוון של אבחונים יכולים לסייע כדי להבין מדוע מתקשה תלמיד במערך הלימודים בכלל או בתחום מסוים בפרט. אבחון דידקטי בכלל ואבחון דידקטי באנגלית בפרט הוא אחד מהם. מדובר באבחון בסיסי בעל סעיפי הרחבה בתחום האנגלית והחשבון.

 

אבחון דידקטי: מטרות, ביצוע ותוצאות
האבחון מתנהל על ידי אנשי צוות מוסמכים המועסקים על ידי קופות החולים או חברות פרטיות. האבחון בודק כמה וכמה תחומים על מנת לקבל תמונה רחבה במיוחד על אופי ההתנהלות של הילד ברמה הארגונית בנושא הלימודים. כמו כן נבדקים כישורי המאובחן בתחום הקוגניטיבי.

אבחון דידקטי - שמים לב למקור הלקות
אבחון דידקטי – שמים לב למקור הלקות

יכולות שונות מתחום החשיבה הכללי עולים על שולחן המבדק: חשיבה מילולית, חשיבה בלתי מילולית ושפה. תהליכים שונים הנוגעים בנושא הקריאה של שפת האם כגון מיומנויות הבנת הנקרא ומיומנויות ביצוע קריאה. חשוב לציין כי אבחון דידקטי בעל סעיפים נוספים בתחום האנגלית מתבצעים כאשר עולה הצורך (מקרה כזה עלול לצוץ כאשר התלמיד מתנסה בשפה זרה והקושי שהוא חווה מאוד משמעותי ולקראת בגרויות).
מעבר לאלה נבדקים גם נושאים הנוגעים בתחום הכתיבה, כמו לדוגמה: מודעות בתחום האורתוגרפיה והכתיב, התבטאות בכתב, ארגון הכתיבה, עיצובה והשטף שלה, נושאים הנוגעים בתחום השפה כגון שטף שפתי בדיבור, שיום, התייחסות לפונולוגיה בשיחה, תחביר ונושא המורפולוגיה. נבדקים גם ערוצי תקשורת נוספים הנוגעים בתחום הזיכרון והתפיסה כגון הערוץ השמיעתי והחזותי.

קשיים בתחום האנגלית
על מנת לקבל התאמות בתחום האנגלית יש צורך באבחון מסוג זה. במקרה בו מדובר בתלמידים בכיתות הגבוהות הניגשים לאבחון על מנת לקבל הקלות בבחינת הבגרות, חשוב לדעת כי הוועדה המחוזית מבצעת את שיקולי דעתה לגבי מתן ההקלות תוך התייחסות לרמה הכללית בה לומד התלמיד. כלומר, אם יימצא כי התלמיד יכול להתמודד עם בחינת בגרות ארבע יחידות או שלוש באופן מוצלח ללא הקלות, לא יינתנו לו הקלות בבחינת הבגרות חמש יחידות. תלמיד בשלוש יחידות המגלה לקות מוכחת לאחר אבחון דידקטי באנגלית, יקבל הקלות.
אבחון דידקטי בתחום האנגלית אינו יכול להתבצע באופן נפרד מהאבחון הדידקטי הבסיסי. הוא מוגש כספח נוסף כמו הספח של האבחון בתחום החשבון אם עולה הצורך. אבחון דידקטי באנגלית עוסק ברמת הידע ודורש קריאה של מילים וטקסט שוטף. נבדקים גם הבנת הנקרא ואוצר המילים, התבטאות בעל פה ובכתב, בהתאם לרמה הנדרשת הממוצעת של גיל המאובחן.
קושי בשפה זרה עלול לעלות במקרה של לקות למידה, אך חשוב להיות מודעים לעובדה כי קושי לימודי אינו בהכרח נוצר בשל לקות זו. לעתים מדובר בחסך לימודי או בקושי אחר. זאת הסיבה שחשוב לבצע אבחון דידקטי רחב ומקיף מעבר לביצוע הסעיף של האבחון הדידקטי בתחום האנגלית.

[contact-form-7 id=”52807″ title=”מחפשים מומחה אוטומטית”]

אבחון דידקטי הוא השלב הראשון בסיוע לתלמיד
כאשר הבעיה גלויה לעין וברורה ניתן לדעת מהם הכלים שיכולים לסייע כדי להתמודד עמה בצורה הטובה ביותר. האבחון מאפשר לגלות מהן אסטרטגיות הלמידה השגויות בהן המאובחן עושה שימוש, מהן הנקודות שיכולות לסייע לו (מקורות חוזק הקיימים בו), באיזה תחום הוא זקוק לחיזוק ולארגון.

הוראה מתקנת מאפשרת את התקדמות הילד בקצב שלו בהתאם לרמתו יחד עם רכישת כלים מסייעים שילוו אותו לאורך השנים. פרט לכך מקנה האבחון את האישור להקלות בשיעורים, במשימות (כיתה ובית), ובמבחנים. כאשר ברור כי קיימת לקות למידה מוצהרת הצוות הלימודי יודע להתנהל בהתאם במהלך השיעורים.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה