תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

החשיבות העצומה של אבחון לקויות למידה

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

לשמחת כל הנוגעים בדבר, אם בעבר אבחון לקויות למידה נחשב למשהו שמיועד רקל אוכלוסיה
מיוחדת, שנתקלה בקשיים יוצאי דופן, הרי שהיום אבחון לקויות למידה נהיה כבר מקובל הרבה יותר. הורים רבים לילדים שחושדים שלילדים שלהם יש הפרעות ריכוז או הפרעות קשב, או כל לקות אחרת כגון דיסלקציה, דיסקלקוליה וכיו”ב, רושמים את הילד אל אבחון לקויות למידה, על מנת לבדוק בדיוק מה יכולה להיות הבעיה. חשוב כמובן להבין מהו בדיוק אבחון לקויות למידה, מה הוא בא לבחון, וכיצד הוא יכול לסייע לכם לאחר האבחון, כלומר, בתהליך הטיפול.

אבחון לקויות למידה מתבצע, ראשית, כאשר המסגרת החינוכית מחליטה שיש בכך צורך, או כאשר ההורים רואים שיש בכך צורך. מעניין לציין, כי משרד החינוך ממליץ למוסדותיו לשלוח תלמיד אל אבחון לקויות למידה במידה והתלמיד מגלה קשיים שלא תואמים את גילו, התפתחותו ורמת המשכל שלו, וכאשר מעל לכל ספק יש הרגשה כי כל המאמצים של המוסד החינוכי לשפר את רמתו של הילד לא עולים יפה – ויתרה מכך, נראה שהפער בין הילד לבין שאר תלמידי הכיתה רק הולך ועולה.

מדוע זה חשוב להגדיר את המצב שבו שולחים ילד אל אבחון לקויות למידה? משום שלא בכל פעם שבה ילד לא מגיע להישגים, מדובר דווקא על מקור נוירולוגי. אין בכך לרמוז על מנת משכל נמוכה, אלא על בעיות הקשורות בתחום הפסיכולוגי נפשי.

מה יש באבחון?

באופן עקרוני, כשמדובר על אבחון לקויות למידה, מדובר על כמה אבחונים מרכזיים מאד. יש אבחונים החופפים אל אבחון לקויות למידה, כמו לדוגמה אבחונים אצל קלינאי תקשורת – אלו הם אבחונים הקשורים בעיקר לכישורי שפה ודיבור, אם כי יש לקויות למידה הקשורות לכך, אולם הן נדירות יותר. הפעם אנחנו נתמקד בשיטה נפוצה מאד של אבחון לקויות למידה והיא שיטת האבחון הדידקטי

האבחון הזה נועד לרוב סוגי הלקויות, למעט הפרעות קשב וריכוז עליהן נפרט מיד. במהלך אבחון לקויות למידה בשיטה הדידקטית בודקים את כישוריו של הנבחן במגוון רחב מאד של תחומים: בין השאר בודקים את נושא הקריאה, ורואים כי הנבחן מסוגל לקרוא ברצף, ללא הפסקות וללא הפרעות. בודקים כי הוא לא מתעכב על מילים מסוימות שאמורות להיות מובנות, והחלק הכי חשוב בתוך אבחון לקויות למידה בנושא הקריאה הוא לראות כי הנבחן מבין את מה שהוא קורא, ומצליח להפיק משמעות.

להמשיך באבחון הדידקטי

חלק נוסף של אבחון לקויות למידה באבחון הדידקטי מתקשר כמובן לנושא הכתיבה – כיצד הנבחן כותב, האם הוא מסוגל לכתוב ברצף ללא הפסקות, מהי צורת הכתיבה שלו, האם הוא נוטה לדלג על אותיות או על מילים או ההפך – נוטה להכפיל אותיות ומילים. אבחון לקויות למידה גם בודק את רמת ההבעה בכתב של הנבחן אל מול רמת ההבעה בע”פ – שכן לעתים אבחון לקויות למידה מגלה שיש פער מפתיע מאד – אדם שיכול להתבטא בצורה מעולה בע”פ מתקשה להתבטא בכתב, או ההפך.

חלק מרכזי נוסף של אבחון לקויות למידה הוא האבחון המתמטי. ילדים רבים חווים קשיים בביצוע פעולות חשבון פשוטות. העובדה שיש להם דווקא כישורים וורבליים מרשימים, מראה כי לא מדובר בבעיה של מנת משכל, אלא יתכן שמדובר בלקות. אבחון לקויות למידה בתחום המתמטי בודק את היכולת של הנבחן לבצע פעולות אלגוריתמיות מתמטיות ברמות השונות, הבנת הרצף החשבוני, והבנה של עקרונות גיאומטריים ותפיסה חזותית והפיכתה לתפיסה מתמטית.

פרמטר מרכזי נוסף שנבדק בתוך אבחון לקויות למידה הוא החלק של אבחון הזיכרון. הזיכרון חשוב מאד בתהליך הלמידה, ומאפשר בסופו של דבר לכל תלמיד לשנן את החומר, לקלוט מסות גדולות של חומר, ולאחר מכן לתרגם אותן לידע בעת שהוא כותב עבודה או עונה על מבחן. בתהליך של אבחון לקויות למידה בנושא זיכרון, בודקים את יכולות הזיכרון לטווח הקצר ולטווח הארוך, בודקים גם את הנושא של זיכרון מיידי לאחר מספר שניות שמידע נקלט, ואת האפשרות לזכור רצפים מסוימים.

אבחון לקויות למידה הוא נושא רציני, המצריך פנייה אל איש מקצוע מנוסה שיבצע את האבחון. חשוב מאד שלא להתפשר ולפנות רק לגורם אמין ומיומן.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה