תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

הפרעות קשב וריכוז בתל אביב

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

מחפשים מאבחנים או מטפלים בתל-אביב?
מלאו טופס זה ואנו נפנה אליכם עד 3 מאבחנים מתאימים 

* הפנית המומחים נעשית על פי תחום התמחות מבוקש ואזור מגורים בארץ
* ניתן לראות את כל רשימת המומחים של פורטל קשב וריכוז בתחתית עמוד זה 


יש לכם שאלות? כנסו לפורום הפרעות קשב וריכוז

 

 מהם הפרעות קשב וריכוז

הפרעות קשב וריכוז הן מושג כולל להפרעות אצל התנהגות האדם, יחד עם היכולות הקוגניטיביות שלו. ההפרעות לא אובחנו בעבר וילדים רבים בעלי הפרעה, קיבלו את אותו היחס כמו האחרים ועמדו בפני אתגרים וקשיים שלא יכלו להתמודד עימם.

ההפרעות נתגלו בעזרת שילוב של צוותי מחקר, רפואה וחינוך מובילים בעולם. לאחר הגדרת ההפרעות, פותחו שיטות אבחון וטיפול רבות, אשר שינו את חייהם של רבים מבין הסובלים.

במאמר זה נתאר את שיטות האבחון, הייעוץ והטיפול המרכזיות, אשר תוכלו למצוא ברחבי גוש דן ובעיקר בעיר תל אביב.

ההפרעות הוגדרו במינוח הרפואי באנגלית בעזרת הקיצור ADHA . קיצור זה מתייחס להגדרה הרפואית האנגלית Attention Deficit/Hyperactivity Disorder-.

בעבר, היה נהוג להפריד בין הפרעת קשב להפרעת ריכוז כאשר הפרעת הקשב הוגדרה בקיצור  ADD. הפרעה זו התייחסה להפרעה במערכת הקשב ללא היפראקטיביות. כיום מקובל להשתמש בהגדרה המשולבת של הפרעות קשב וריכוז.

 הפרעת קשב וריכוז נובעות לרוב כתוצאה משינוי במערכת העצבים המרכזית במוח האדם. במחקרים רבים שנערכו, נצפתה פעילות שונה של המוח בין הלוקים בהפרעות לבין האנשים הרגילים, ביחס לאותם הגירויים והמצבים.

הפרעת קשב וריכוז הפכה לשכיחה מאוד ברחבי העולם, כאשר ההערכות אודות אחוזי הלוקים בהפרעה מדברות על בין 5% ל-10% מכלל האוכלוסייה. ההפרעות מועברות בקשר גנטי בין הורה לילד ומלווה את האדם לאורך כל חייו, אינה חולפת.

המקור העיקרי להפרעה הינו בשינוי עצבי במוח, אך בנוסף לכך, גם גורמים נוספים כגון גורמים ביולוגיים, פסיכולוגיים וחברתיים, מעצבים את ההפרעה והאדם.

הסימפטומים הראשונים באים לידי ביטוי בעיקר בתקופת הילדות. יש לשים לב כי הפרעות קשב וריכוז אינן באות ביחד עם לקויות למידה, אך במידה ובמקרה המאובחן, ישנה הפרעות קשב וריכוז או לקות למידה כלשהיא, התופעה האחת יכולה להשפיע על השנייה. בעבר, היה נהוג לשייך את ההפרעות רק לאוכלוסיות הילדים, אך עם התפתחות המחקרים, נודע כי גם מבוגרים, אשר לא אובחנו בתקופת ילדותם, לוקים בהפרעות גם בהיותם בוגרים.

הסימפטומים העיקריים נוגעים לקושי בהתרכזות במספר רב של גירויים, שמעתיים וחזותיים. ישנן הפרעות התנהגויות כגון אימפולסיביות, היפראקטיביות, קושי בהתמדה במשימות, קושי בביצוע מספר רב של משימות במקביל, קושי בארגון זמן וניהול עצמי, בעיה בקבלת סמכות ומרות, קשיים חברתיים שונים, קשיים רגשיים כגון דימוי עצמי נמוך או ביטחון עצמי, קושי בהתנהלות בארגון ובמסגרות, התפרצות לדברי אחרים ועוד.

הסימפטומים באים לידי ביטוי בתחומים רבים כגון לימודים, עבודה ותעסוקה, חברתי, משפחה, זוגיות ועוד.

קשיים נוספים אשר מתוארים בהקשר חיי היומיום הם בלבול בחשיבה בהירה, קושי בפיצול הקשב למספר מקורות, קושי בעיבוד מידע ממספר מקורות בו זמנית, קושי ביכולות לרדת לפרטי פרטים, מוסחות קיצונית מגירויים חיצוניים, כאבי ראש, עייפות ומתח כתוצאה מעודף מידע אצל האדם, הרגשת חוסר שליטה מוחלט על תהליכים והחלטות חשובות בחיים ועוד ביטויים נוספים.

בעבר, היה קושי רב באבחון ההפרעה אצל המטופלים. התהליך היה ארוך ומורכב אשר כלל מבחנים רבים, אבחון פסיכולוגי, שאלונים, שיחות ומחקר אישי. עם השנים, פותחו טכנולוגיות ושיטות ייחודיות לאבחון ההפרעות. כיום, תוכלו למצוא בתל אביב, מגוון מכוני הדרכה וטיפול, אשר מעניקים לכם שירות וייעוץ איכותי.

האבחונים העיקריים מתבססים על מבחן ממוחשב, אשר מדמה את הסביבה הטבעית (וירטואלית) של המטופל. בזמן המבחן, המטופל נבחן במספר של משימות, כל אחת בפני עצמה ובשילוב ביניהן. המטופל נבחן ביכולות ריכוז, תגובה, אימפולסיביות, היפראקטיביות, קשב ועוד.

המבחנים מאפשרים ליצור חוות דעת רפואית מקיפה, על בסיס מדדים כמותיים ואיכותיים, תוך השוואה לתוצאות של אחרים. המבחנים מותאמים אישית לכל מטופל ועל כן, ישנה אמינות גבוהה לתוצאות המבחנים.

המבחנים השונים התפתחו במהלך השנים וניתנו להם שמות כגון מבחן BRC, TOVA או מבחן MOXO. כל מבחן נבדל במאפיינים ספציפיים שונים ובאחוזי יכולות הניבוי שלו. המבחן המתקדם ביותר, שהוא גם החדיש ביותר הוא מבחן MOXO.

מכונים שונים, כדוגמת מכון “חיבורים” בתל אביב, ביצעו מספר רב של אבחונים, אשר העניקו להורים ולילדים יכולות לטפל בהפרעות ולשפר את איכות חייהם משמעותית. מרכז נוסף שבו תוכלו למצוא אבחונים הוא “מרכז תמר” אשר מתמקד בטיפול ואבחון בהפרעות, תוך נתינת דגש למסגרת המשפחתית.

את האבחונים מומלץ לבצע בגילאים מוקדמים ככל האפשר, על מנת לאבחן את הבעיה ולהתחיל את הטיפול כבר בגיל הצעיר. כך יוכל המטופל להגיע לתוצאות איכותיות יותר לקראת החיים הבוגרים. בנוסף, אנשי הטיפול והמחקר שואפים למנוע את המצב הקיים, אשר בו בוגרים רבים שלא אובחנו בילדות, השלימו עם ההפרעה, חיים עמה ולמעשה התרגלו להפרעה. כחלק מתהליך זה, הם לא נוקטים יוזמה על מנת לטפל בהפרעה ואף מתנגדים לטיפול כיוון שחוששים משינוי קיצוני בחייהם בגיל מבוגר.

לאחר שלב האבחון, ניתנת חוות דעת מקצועית למטופלים. חוות הדעת הן למעשה “מראה” אשר מאפשרות לנו להתבונן לתוך עולמם הפנימי של המטופלים, שהיה עד כה סגור ונעול, גם בעקבות ההפרעה.

שלב הטיפול בהפרעה הוא כמובן החלק העיקרי והוא מרכיב קריטי בתהליך השינוי של המטופלים.  מחקרים רבים בוצעו אודות שיטות הטיפול השונות ורמת יעילותן. מחקרים שונים אשר בוצעו בחלקים נרחבים ממערכת החינוך בארץ ובתל אביב, מראים כי שיטות הטיפול הטבעיות, אינן נמוכות ביעילותן מאשר הטיפול התרופתי-כימי. הטיפול התרופתי כימי נוגע בעיקרו לתרופת “ריטלין”. תרופה זו מרגיעה את האדם ומאפשרת לו להתרכז במשימות ובאתגרים השונים, מבלי להיות מושפע מההפרעה, באותו זמן נתון.

השיטות הטבעיות פותחו כחלק מרעיונות יצירתיים של אנשי רפואה, פסיכולוגיה, חינוך, נוירולוגיה ועוד. מגוון השיטות הוא גדול מאוד: טיפול רגשי בו המטופל עובר תהליך משמעותי בליווי אישי של המטפל, טיפול פסיכולוגי איכותי של פסיכולוגים ופסיכיאטריים, טיפול בעזרת תרפיות שונות כגון תרפיה במוסיקה, ביצירה, באומנות, במשחק ותיאטרון ועוד, טיפול בעזרתם משחקי ילדים מיוחדים ומשחקי ילדים ממוחשבים אשר הופכים את הטיפול למהנה, טיפול בעזרת הוראה מתקנת, טיפול בעזרת בניית תכנית לימודים אישית מותאמת ועוד.

מכוני טיפול רבים, משלבים מספר של שיטות טיפול או מתבססים על שיטה אחת. הורים, משפחות, ילדים, תלמידים ומתבגרים רבים מרחבי תל אביב מגיעים למכונים ומגלים עולמות חדשים של התפתחות אישית, שמחה ואושר, יכולות חדשות שנחשפות, כייף ולמידה.

הפרעות קשב וריכוז לא נוגעות רק לילדים, אלא גם לעולם העסקים, האומנות, התרבות, המוסיקה של תל אביב. אל תהיו מופתעים כאשר תגלו שרבים מאנשי המפתח בתחומים השונים הם בעלי הפרעות קשב וריכוז. הפרעות קשב וריכוז אף יכולות לחדד יכולות ספציפיות קיימות ולהביא להצלחה שאין לאחרים. לא מעט מהמפורסמים אובחנו, טופלו והתפרסמו, אף על פי שהם בעלי הפרעה.

במספר אזורים ברחבי תל אביב-יפו, תוכלו למצוא חברות אבחון, הדרכה וטיפול. חברות כגון “נוירו-טכנולוגיים”, “מרכז ד”ר טל” או אחד בסניף של רשת המכונים “ת.ל.מ” בעיר, מוכנות ויכולות לתת תשובה מנצחת להפרעה לא פשוטה בחיינו.

יש לכם שאלות? כנסו ל פורום הפרעות קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה